Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 47 av 47

Ämne: Hur långt kan en Saab gå?

  1. #41
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Hur Långt rullar en saab ?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    försäkringskostnaden är helt klart den största utgiften i detta fallet, efter bilköpet dock, rätt många 1000lappar det handlar om.

    Min erfarenhet av Saab är att det börjar komma extra mycket strax runt 20-22 000mil för att sedan sluta upp och komma en hela massa runt 30-32 000mil.

    Så har det iaf varit med de 5st ng900 jag ägt, lite småprylar runt 20 000mil, Di, soppapump, generatorrem osv, sen har bilarna rullat väldigt problemfritt upp till 30-32000mil och där har lite emr alvarliga problem uppkommet som trasig toppackning osv.

    Sen så beror så klart mycket på hur förra ägaren skött bilen...

    Jag delar helt klart denna åsikt, det stämmer mycket bra enligt mina erfarenheter också. og9-3 Aero sägs ju ha betydligt mer hållbar turbo än de andra motoralternativen för övrigt.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  2. #42
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    89

    Re: Hur Långt rullar en saab ?

    93 -98 Då fick du ju T5 motorstyr då har du väldigt stor chans att slippa oilsludge å annat skit som att byta kamkedja, vevhusventilation å sånt. Motorn i den bilen är väl det sista som dör om man sköter oljebytena :P
    VW golf 1,9tdi 110hk original AHF -99
    Chevrolet K3500 4x4 -94
    SM-släpet 2565 -13

  3. #43
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: Hur Långt rullar en saab ?

    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Ingen vet hur långt en SAAB går.
    Den sista har ju inte stannat ännu...
    25% still on the road. The rest made it home...
    Fredrik J

  4. #44
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -
    Väcker liv i en död gammal tråd.

    Min fina Saab 9-3 Sportkombi från 2008 har rullat 31156 mil och känns fortfarande väldigt pigg och fräsch. Innan jag tog över den för snart tre år sedan så hade mig veterligen bara fjädrarna fram och bromsskivor bytts. Då hade bilen gått 26700 mil. Hade bilen inne för en fullservice och genomgång strax efter att jag köpte den och då var allt i jättebra skick förutom ett hjullager. Därefter har jag bytt ett antal grejer. Mest för att få den fräschare. Men jag tror aldrig att oljan i växellådan är bytt. Har frågat min Saab verkstad dom senaste två åren om vi inte borde byta. Då frågar han om den växlar dåligt och jag får svara nej. "Nä, då behöver du inte byta" säger han bara. Har kontrollerat den också ett par gånger och den är röd och fin.

    Vet inte hur tidigare två ägare har kört bilen, men jag kör som en gammal farbror och är manisk på oljebyten så jag hoppas verkligen att motorn/växellådan håller länge.

  5. #45
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Det finns ju en og900 aero bland de mest långmilade bilarna i världen (1 miljon miles, ca 160 000 mil):
    https://www.saabplanet.com/1989-saab...d-to-a-museum/

    Och den har sin orginalmotor...

  6. #46
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Min har snart gått 30 000 och känns pigg och bra. Borde byta vattenpump dock. Har ett läckage. Inte från själva pumpen utan från en ledning in i motorn. För att byta den packningen måste man tydligen ta bort pumpen och det är väl dags snart ändå
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  7. #47
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Amerikanaren Irv Gordon som nämns här ovan har nu kört sin VOLVO P1800 över 500.000 mil.

    Och frågan som ställs i första inlägget är omöjlig att svara på eftersom det bla beror på hur man kör, hur man sköter sin bil och hur mycket man är beredd att lägga ner på reparationer och service på sin bil.
    När man har bestämt sig för att sluta att vaxa bilen, sluta att tvätta den, sluta att rostskyddsbehandla bilen, inte reparera låset som börjat krångla, åker in till besiktningen och chansar på att den skall gå igenom osv så är slutet nära för bilen.

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg


Liknande ämnen

  1. Hur långt ska turbomätaren gå? Saab 9-5 aero -00
    Av Agilljam i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-05-05, 18:00
  2. Saab 9-5 som kört lite för långt
    Av Krantz i forum Tidsfördriv
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 21:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •