Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Blinkersfel!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29

    Blinkersfel!

    Hej,

    Nu har jag drabbats av, vad jag tycker, konstigt fel...

    Höger blinkers har börjat att fungera slumpmässigt. Ibland, ibland inte. Först trodde jag att det varit nån yngre förmåga i familjen som "kört" väl intensivt och därmed "slitit sönder" nån grej inne i själva spaken...

    Efter att ha lossat sagda spak och kontrollerat kopplingar och innanmäte kan jag konstatera att felet inte sitter i "själva spaken med kontakter etc." Jag får samma fel när jag prövar att kortsluta kontakterna när dessa är utplockade ur "blinkspaken".

    Alla säkringar kollade.. Vänster blinkers fungerar alltid felfritt. Har kännts som kontaktfel på nåt sätt, men kan inte begripa var det kan vara när "spaken" är ok. Varningsblinkersen funkar inte heller... alls... inte ens på vänster sida... Kan det vara nåt relä? ... fastän det funkar på vänstersidan?

    tacksam för synpunkter.../Mats

  2. #2
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Jag skulle gissa att något relä är trasigt. Mitt tips är att kolla elscheman och börja felsöka där..

    Vad är det för bil ?
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29

    re

    föråt mig, det är en 9000 2,3 ltt, 96a....

    Kan det vara blinkreläet när ena sidan funkar... Hade fått för mig att det är binärt. funkar/funkar inte..., eller?

    Blinkreläet i sig är nån stans bakom säkringscentralen... hör jag på tickandet... Tar man det inifrån eller från huven?

  4. #4
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Jag kan inte svära att det är reläet, har inte haft problem med det själv. Vet inte hur dom är uppbyggda, men det borde ju vara ett relä per sida? Kanske fungerar så även fast det bara är en fysisk pryl. Någon som vet?

    Du tror du kommer åt reläerna innifrån, genom att plocka bort säkringshållaren i handskfacket.

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  5. #5
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346
    Kan mycket väl vara relät.
    Du måste plocka bort handskfacket, sedan lossa säkringshållaren (sitter med 2 torx och upphängd i 2 "krokar") för att komma åt relät.
    Kan vara glapp eller en kortis i relät, isf går det att löda om. Nytt relä kostar drygt 500 kr.
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=108565
    All makt åt Thengil!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29

    re

    Tack för råden...

    bara så jag förstår....

    Är det ett relä som styr såväl blinkers som varningsblinkandet, eller är det fler?

    Om det är ett enda relä - Kan det funka ibland och ibland inte... Jag trodde ett relä antingen var helt eller sönder..? ... och dessutom bara "fel" på ena sidan....???

  7. #7
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Hej hade samma fel på min 9000 -96 till 99% säkerhet är det glapp i reläet mellan kretskort o flatstiften..

    Löd om alla lödpunkter mellan kort o bladstiften på/i reläet

    Jag gjorde samma åtgärd som i länken ovan nu i helgen som var.
    Det tar inte så lång stund o fixa, lite o demontera. Nu har jag passagerar airbag så min el o säkringscental är ju flyttad under aribagen.

    Ta det lugnt med plasten bara, det är kallt ute o plast har ju en tendens till o bli lite stelt o spricka när det är kallt.


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  8. #8
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Hej hade samma fel på min 9000 -96 gällde oxå höger blinkers.
    Till 99% säkerhet är det glapp i reläet mellan kretskort o flatstiften.

    Löd om alla lödpunkter mellan kort o bladstiften på/i reläet

    Jag gjorde samma åtgärd som i länken ovan, nu i helgen som var.
    Det tar inte så lång stund o fixa, lite o demontera.
    Nu har jag passagerar airbag så min el o säkringscental är ju flyttad under aribagen där handskfacket var.

    Ta det lugnt med plasten bara, det är kallt ute o plast har ju en tendens till o bli lite stelt o spricka när det är kallt.

    Varnigsblinkersen har nog en annan krets o ett eget relä för att den alltid skall funka med el utan tändning på. Jag kan ha fel men tror det är så. Dom som vet bättre får gärna rätta mig.


    Iaf lycka till.


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29

    Tack!

    Ville bara tacka för tipset. Tog mig samman och firade jul genom att löda om relät som jag blivit rådd... Funkar perfekt efter det. Måste dock tycka att det är ett särdeles dumt och oåtkomligt ställe att placera relän på...

    Tack igen och god fortsättnig..
    /Mats


    Ps. Eftersom det var uppe i samma tråd så kan jag bekräfta att varningsblinken går på samma relä.

Liknande ämnen

  1. Blinkersfel
    Av Hippochhopp i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-11-26, 11:02
  2. underligt blinkersfel
    Av MrGreen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-08-10, 07:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •