Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Tre basar på ett monosteg?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280

    Tre basar på ett monosteg?

    Är lite av en basbög och spelar nästan ebart trance, därför tänkte jag biffa upp basen lite och utöka min enkla tolva mot två till

    Men frågan är - jag har ett 2 Ohmsstabilt monoslutsteg på 400 RMS , kan jag använda tre 4 Ohms basar på det steget, och hur kopplar jag isf. då?

    Tacksam för svar

  2. #2
    Låter inte som en så värst bra ide faktiskt, monosteg är byggda för att driva just mono! Köp två steg till alt. ett flerkanals hageffektsteg istället.
    Nu ska jag inte säga att jag är expert på slutsteg men det är min uppfattning iaf..
    9000 2.3-16 CS (150hk)
    http://garaget.org/?car=12061

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    umeå-övik
    Inlägg
    17
    Det går alldeles utmärkt ur Ohm synpunkt om du paralel kopplar alla basare så hamnar du på 3 Ohm.

    Det ända somgäller är då att steget klarar av att driva dina basare om du tänker watt.

    Har du inte allt för tungdrivna basare så ska det gå.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    umeå-övik
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av JohanRyden
    Låter inte som en så värst bra ide faktiskt, monosteg är byggda för att driva just mono! Köp två steg till alt. ett flerkanals hageffektsteg istället.
    Nu ska jag inte säga att jag är expert på slutsteg men det är min uppfattning iaf..
    Basen uppfattas inte som stereo hur det än är mixat basen har sån låg frekvens så den går inte att placera vart den kommer ifrån det innebär att även om någon lägger energi på att mixa basen i stereo låter det lika som i mono.
    Blev det krångligt?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 432
    Citat Ursprungligen postat av 900 turbo-82
    Det går alldeles utmärkt ur Ohm synpunkt om du paralel kopplar alla basare så hamnar du på 3 Ohm.

    Det ända somgäller är då att steget klarar av att driva dina basare om du tänker watt.

    Har du inte allt för tungdrivna basare så ska det gå.
    Hur räknar du nu? Parallellkopplar du tre fyraohms basar får du 1,33 ohm, lite lågt för ett tvåohmssteg. Du kan koppla två av basarna parallellt så får du två ohm.
    Audi A4
    Saab 9-5
    STCS #3660

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    251
    [quote=9-5aero]
    Citat Ursprungligen postat av "900 turbo-82":12bgwvpq
    Det går alldeles utmärkt ur Ohm synpunkt om du paralel kopplar alla basare så hamnar du på 3 Ohm.

    Det ända somgäller är då att steget klarar av att driva dina basare om du tänker watt.

    Har du inte allt för tungdrivna basare så ska det gå.
    Hur räknar du nu? Parallellkopplar du tre fyraohms basar får du 1,33 ohm, lite lågt för ett tvåohmssteg. Du kan koppla två av basarna parallellt så får du två ohm.[/quote:12bgwvpq]

    Rätt
    Olle

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    umeå-övik
    Inlägg
    17
    [quote=9-5aero]
    Citat Ursprungligen postat av "900 turbo-82":2w2nqjyn
    Det går alldeles utmärkt ur Ohm synpunkt om du paralel kopplar alla basare så hamnar du på 3 Ohm.

    Det ända somgäller är då att steget klarar av att driva dina basare om du tänker watt.

    Har du inte allt för tungdrivna basare så ska det gå.
    Hur räknar du nu? Parallellkopplar du tre fyraohms basar får du 1,33 ohm, lite lågt för ett tvåohmssteg. Du kan koppla två av basarna parallellt så får du två ohm.[/quote:2w2nqjyn]

    Ja om man parallellkopplar två fyraohms får man två ohm om man sen parallellkopplar en till fyraohms så hamnar man mitt emellan två och fyra ohm lika med tre ohm.

    Så sa dom när jag köpte handlade högtalare för ganska många år sen och jag var inte så säker på det därför mätade jag och det stämde.

    Har ni uppnått något annat så berätta gärna det för mig så får jag något att testa.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    umeå-övik
    Inlägg
    17
    Om jag är helt ute och cyklar så går det att köpa en manick som du själv kan ställa in ohm antalet på och då kan du ju ändå få två ohm

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 432
    Citat Ursprungligen postat av 900 turbo-82

    Ja om man parallellkopplar två fyraohms får man två ohm om man sen parallellkopplar en till fyraohms så hamnar man mitt emellan två och fyra ohm lika med tre ohm.

    Så sa dom när jag köpte handlade högtalare för ganska många år sen och jag var inte så säker på det därför mätade jag och det stämde.

    Har ni uppnått något annat så berätta gärna det för mig så får jag något att testa.
    Vet inte hur du lyckats med det, tänk lite logiskt så inser du att det inte stämmer. Du har en högtalare på fyra ohm och parallellkopplar den med en annan högtalare på fyra ohm, då har du två ohm. Alltså sjunker impedansen när du parallellkopplar, hur kan den då öka om du parallellkopplar en bas till?
    Audi A4
    Saab 9-5
    STCS #3660

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280
    Hm, kanske får räcka med en bas till för att inte krångla till det..

    Hade bara sett läckert ut med tre basar och det hade blivit fin punch i ljudet

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    umeå-övik
    Inlägg
    17
    [quote=9-5aero]
    Citat Ursprungligen postat av "900 turbo-82":72af1cjk

    Ja om man parallellkopplar två fyraohms får man två ohm om man sen parallellkopplar en till fyraohms så hamnar man mitt emellan två och fyra ohm lika med tre ohm.

    Så sa dom när jag köpte handlade högtalare för ganska många år sen och jag var inte så säker på det därför mätade jag och det stämde.

    Har ni uppnått något annat så berätta gärna det för mig så får jag något att testa.
    Vet inte hur du lyckats med det, tänk lite logiskt så inser du att det inte stämmer. Du har en högtalare på fyra ohm och parallellkopplar den med en annan högtalare på fyra ohm, då har du två ohm. Alltså sjunker impedansen när du parallellkopplar, hur kan den då öka om du parallellkopplar en bas till?[/quote:72af1cjk]

    Det låter rätt det du säger jag ska testa lite ikväll.
    I så fall räknar man bara 4/3 alltså 4ohmst/3st högtalare

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 432
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Hm, kanske får räcka med en bas till för att inte krångla till det..

    Hade bara sett läckert ut med tre basar och det hade blivit fin punch i ljudet
    Kör du med två basar, steget var ju stabilt i två ohm så det passar perfekt.
    Audi A4
    Saab 9-5
    STCS #3660

  13. #13
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av 9-5aero
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Hm, kanske får räcka med en bas till för att inte krångla till det..

    Hade bara sett läckert ut med tre basar och det hade blivit fin punch i ljudet
    Kör du med två basar, steget var ju stabilt i två ohm så det passar perfekt.
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    674
    [quote=900 turbo-82][quote="9-5aero":34bzmpyt]
    Citat Ursprungligen postat av "900 turbo-82":34bzmpyt

    Ja om man parallellkopplar två fyraohms får man två ohm om man sen parallellkopplar en till fyraohms så hamnar man mitt emellan två och fyra ohm lika med tre ohm.

    Så sa dom när jag köpte handlade högtalare för ganska många år sen och jag var inte så säker på det därför mätade jag och det stämde.

    Har ni uppnått något annat så berätta gärna det för mig så får jag något att testa.
    Vet inte hur du lyckats med det, tänk lite logiskt så inser du att det inte stämmer. Du har en högtalare på fyra ohm och parallellkopplar den med en annan högtalare på fyra ohm, då har du två ohm. Alltså sjunker impedansen när du parallellkopplar, hur kan den då öka om du parallellkopplar en bas till?[/quote:34bzmpyt]

    Det låter rätt det du säger jag ska testa lite ikväll.
    I så fall räknar man bara 4/3 alltså 4ohmst/3st högtalare[/quote:34bzmpyt]

    Japp, väldigt enkelt faktiskt. Hade du seriekopplat så skulle den totala impedansen bli 12 ohm. Antar att när du fick fram 3 ohm så mätte du "Re" dvs DC-resistansen med en vanlig multimeter? Re och Z (impedans eller växelströmslast) är två väldigt olika saker. Misstänker att du inte har den utrustningen som krävs för att mäta impedans.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    62
    9-5aero har rätt Ohmslag: 1/R=(1/R1+1/R2+1/R3) alltså 1/4+1/4+1/4=0.75 1/0.75=1,33OHM..
    Saab 9-5 Vector SC

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    umeå-övik
    Inlägg
    17
    du har helr rätt 9-5aero.
    Jag har tyvär inte kvar min gamla multimeter så jag vet inte varför den visade så men den nya visar helt klart att DU har rätt

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    jönköping
    Inlägg
    49

    Re: Tre basar på ett monosteg?

    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Är lite av en basbög och spelar nästan ebart trance, därför tänkte jag biffa upp basen lite och utöka min enkla tolva mot två till

    Men frågan är - jag har ett 2 Ohmsstabilt monoslutsteg på 400 RMS , kan jag använda tre 4 Ohms basar på det steget, och hur kopplar jag isf. då?

    Tacksam för svar



    ELLER SÅ FIXAR DU ETT STEG TILL.... DET FINNS RÄTT BILLIGA PÅ NÄTET SÅ SLIPPER DU KRONGLA TILL ALLT
    tänkte själv köra med ett 2 kanals-steg och ett fyrkanals

    annars får jag önska lycka till med mekandet ROCK ON
    kör svart saab 9000 aero-94 270 hk
    power is nothing whitout control..
    http://www.garaget.org/?car=11885

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    674
    Citat Ursprungligen postat av 900 turbo-82
    du har helr rätt 9-5aero.
    Jag har tyvär inte kvar min gamla multimeter så jag vet inte varför den visade så men den nya visar helt klart att DU har rätt
    Ok, andra försöket:

    "Antar att när du fick fram 3 ohm så mätte du "Re" dvs DC-resistansen med en vanlig multimeter? Re och Z (impedans eller växelströmslast) är två väldigt olika saker. Misstänker att du inte har den utrustningen som krävs för att mäta impedans."

    Med andra ord - Du kan inte mäta det du har tänkt att mäta (impedans) med en vanlig multimeter.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

Liknande ämnen

  1. slutsteg + basar 9-3ss -04
    Av Juster22 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-12, 22:45
  2. Bygga in två basar i og9-3!?
    Av Braather i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-11, 12:16
  3. Bas/basar i 9-3 SS
    Av moose i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-05-30, 22:01
  4. Basar i en 9000 cse
    Av Tamii i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-11-17, 00:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •