Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Högt pris för en långmilare?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    20

    Högt pris för en långmilare?

    Är på jakt efter en saab 9000 2.3 turbo. Hittade en som såg bra ut, påkostad och tjusig men den har gått 36.000mil och kostar 25 000kr, en -92a, "sport". Låter som mycket pengar för en bil som gått så långt eller har jag fel? Är det inte lite riskabelt att köpa en bil som gått så långt oavsett om den är välservad?

    Här är den:

    http://www.blocket.se/view/5782024.htm? ... c=1&city=0

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 590
    stirra dig inte blint på miltalen uatn kolla att den är ordentligt servad mm och att den inte är sönder körd.

    bjud 20 kkr så får du se vad som händer
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    nja skulle nog akta mig, är väl inte så många bensinare som brukar leva efter 40kmil, vxl låda, motor chassi m.m. är ju dyra grejer som förr el senare pajar med så många mil.

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 734
    Är dom välskötta ska inte milen spela så stor roll.
    En saabmotor går betydligt längre än så.
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  5. #5
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    Om bilen är välskött och servad så håller den nog ett tag till. Är ju bättre att köpa en bil som gått långt där de flesta saker redan är utbytta än en som gått halvlångt där standardfelen inte visat sig än.

    Våran 9000i CC -88a gick 48000 mil. Körde bilen sen den var ny, och det var karossen som lämnade in. Hade egentligen inga större fel på den alls, växellådan höll hela vägen. Kanske har körts lite hårdare om det varit turbo men sköter man bara sakerna så.

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 122
    Folk är verkligen rädda för lite mil, en 13 år gammal bil kan hunnit rosta bort nu. Men endå är det mil som avgör, många tar troligen en 14000 mils rosthög före en 29000 mils fräsch omskött pärla.

    Sen borde man även fundera på timmar bilen gått, 100 mil i stadstrafik blir lätt flera hundra mil på motorväg på samma tid.

    På äldre bilar: Kolla skicket, utgå från det, skit i milen. Gäller väl även nyare bilar till viss mån, så tänker jag iaf! Fast på nyare bilar ändrar det ju priset väldigt mycket mer med några extra mil.

    mvh

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Lusse
    stirra dig inte blint på miltalen uatn kolla att den är ordentligt servad mm och att den inte är sönder körd.

    bjud 20 kkr så får du se vad som händer
    Man märker rätt snabbt om den är välskött, skrammel och annat oljud och trasiga saker, det har oundvikligen varit reparationer på en så gammal bil så om man inte reparerat ordentligt kommer den inte vara tyst och välfungerande. Jag skulle sägar att det är lättare att avgöra om en långmilare är välskött än en bil med lågt miltal. Ta bara en lång provtur, lyssna och prova alla elfunktioner samt AC (varmgarage/parkeringshus).

    En 2.3:a som gått 36000 mil har också bytt kamkedja till den nya typen eftersom motorn skulle ha havererat med orginalkedjan vid den körsträckan... Så om du inte har direkt otur så borde motorn vara problemfri, undantaget då kanske turbon men det bör gå att höra.

    Mekanik finns dessutom ganska mycket på skroten, det som är allvarligt är rost och (trasslande) TCS om den har det... Om inte AC:n fungerar så bör du nog räkna med 5-siffriga belopp för reparation.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg/Billdal
    Inlägg
    844
    Påkostad eller inte... Alla bilar kräver sitt underhåll och vissa personer/annonsörer tror att om de lagt ner en förmögenhet på service och slitagedelar att bilen blir värd det dubbla... Så är inte fallet. Däremot kan den bli mer lättsåld till rätt pris jämfört med andra bilar som har kostnader som väntar. Bilen du har som exempel skall inte kosta en krona över 15000:- Hallå -92a 36000mil. Och är inte skicket som du förväntat dig eller sämre än vad annosören uppgivit är det bara att stå över eller erbjuda 10000:-
    Volvo XC70 D4 -16
    Saab 9-3 2001

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    70
    hej hej..

    bilen i annonsen är min bil.. visst är det en gammal bil håller med fullständigt.. men kam och balansaxel kedja är bytt.. har gått runt 1000mil sen dess.. skicket är mycket bra för att vara en 92:a.. och sen är det ju en äkta turbo sport som e svensksåld också

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sangis (10mil ifrån Luleå)
    Inlägg
    2 069
    Citat Ursprungligen postat av Rickard93
    Påkostad eller inte... Alla bilar kräver sitt underhåll och vissa personer/annonsörer tror att om de lagt ner en förmögenhet på service och slitagedelar att bilen blir värd det dubbla... Så är inte fallet. Däremot kan den bli mer lättsåld till rätt pris jämfört med andra bilar som har kostnader som väntar. Bilen du har som exempel skall inte kosta en krona över 15000:- Hallå -92a 36000mil. Och är inte skicket som du förväntat dig eller sämre än vad annosören uppgivit är det bara att stå över eller erbjuda 10000:-
    Du vet verkligen hur man ska skambjuda iaf... dig skulle jag inte vilja ha som köpare....

  11. #11
    båda mina bilar har gått över 30k å lika bra går dom för d.. ja tyckte den där var riktigt fin vad man ser på bilden iaf..

    /Mvh Matte
    < Saab 9000 talladega -88 > http://www.garaget.org/?car=33285

    < Saab 9-5 2,3t -99 Steg 2 Nordic > http://www.garaget.org/?car=128037

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg/Billdal
    Inlägg
    844
    Citat Ursprungligen postat av Moribound
    Citat Ursprungligen postat av Rickard93
    Påkostad eller inte... Alla bilar kräver sitt underhåll och vissa personer/annonsörer tror att om de lagt ner en förmögenhet på service och slitagedelar att bilen blir värd det dubbla... Så är inte fallet. Däremot kan den bli mer lättsåld till rätt pris jämfört med andra bilar som har kostnader som väntar. Bilen du har som exempel skall inte kosta en krona över 15000:- Hallå -92a 36000mil. Och är inte skicket som du förväntat dig eller sämre än vad annosören uppgivit är det bara att stå över eller erbjuda 10000:-
    Du vet verkligen hur man ska skambjuda iaf... dig skulle jag inte vilja ha som köpare....
    Det du kallar skambud kallar jag överpris/fantasipris.
    Uppenbart är ju att de flesta bilar är servade som de skall... Bara för att säljaren gjort service precis innan han skall sälja bilen eller bytt saker som tyvärr ingår i det sedvanliga underhållet betyder inte att den nya köparen/ägaren skall stå för dessa kostnader. Däremot kan det vara avgörande för om köparen väljer den bilen som du säljer jämfört med en annan bil som kanske har dessa kostnader inom kort.
    Bilen är fortfarande gammal och har rullat bra mycket. Det finns fler saker som kan strula utan den minsta förvarning.
    Nog värt att poängtera att just denna bil ligger i prisklassen där ungdomar har råd med en sådan bil, och utan livserfarenhet så kan det bli ett impulsköp som man senare får ångra. Been there, Done that...

    Och om man tar bilen i jämförelse kan man ju slänga på 15000:- och få en 9000 -97 jubileum A50 med 20-30.000 mil på mätaren.

    Tillägg... Billigare försäkring om man väljer -97 Ltt. Bättre rostskydd, Mer utrustning, fungerande utrustning.
    Dessutom tror jag en äkta Turbosport, svensksåld är lika het som ett par skridskor på en långpromenad?
    Volvo XC70 D4 -16
    Saab 9-3 2001

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 734
    Varför skulle en jubileum ha mer utrustning?
    Vad säger att en -97 ha mer fungerande utrustning?

    En Ltt måste dessutom trimmas för att uppnå någon som helst körglädje
    En turbo sport är hos en entusiast värd mer än en svensson jubileum som grannen har ( inte värd mera totalt sett i kronor)

    Sånt här kan man snacka länge om så därför bör man undvika katogorisera.

    Jag skulle mycket hellre ha en fin talladega från -88 än en jubileumsbil från -98 men det är ju jag det
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    70
    Rickard93>
    va e de som säger att denna bil inte har all utrustning? och att den inte fungerar? kunde va kul å veta bara...

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 881
    Medlem#
    891
    Hmm
    Jag har aldrig sett en grön Turbo S innan
    Har bara sett Svarta. Lemansblå och Talladegaröda
    trodde inte det fanns andra färger på Turbo S

  16. #16
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    Den är samma färg som våran CSE 2.3T -93, Eucalyptusgrön.

    Och tror jag sett en Turbo S i den färgen innan...

    MVH Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    898
    Problemet med långmilare är att folk är livrädda för dom!
    Sen så slits t ex låda och koppling hur välskött en bil än är, så det är ju kanske inte en bra bil att trimma. Som någon sade tidigare för 25' kan du få en mycket nyare 9000 2,3t/T med samma mil
    Kör ingen egen Saab längre men hjälper till att hålla en 9-3 1,8t Cabriolet -06 och 9-3 SportCombi 2,0t -06 igång

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    jag har tråkiga erfarenheter av långmilare.

    min förra ng900 trillade isär för mig nästan, många gnäller på att försäkringen är dyr, jag la nog mer för att endast laga min bil än vad jag betalade i försäkring.

    allt slits i en bil hur väl du än servar det, en bil är en förbrukningsvara och förr eller senare är de slut.

    sen bror de väl lite på vad man menar med långmilare med, under 25 000mil tror jag inte är så stor fara för att de skulle va mer sönder än en lika dan bil som gått bara 15 000mil. men när de börjar komma upp mot 30 000mil då blir jag skeptiskt till köp även hur fin den än ser ut.

    sen när man ska sälja en sånn bil så kan jag LOVA att de är ett helsike.
    de är mycket lättare att sälja en bil med lite mil, sen så är de väl lite vad man tänkt göra med bilen själv, behöver man ett skitbillig bil ett par månader och kör den till skroten sen så har ju miltal ingen större betydelse så länge det rullar.

    men för 25 000kr bör du kunna få nått bättre....
    om du har tanke på att sälja bilen sen så är de klart bättre med en med lägre miltal, om du nu inte gillar att hålla på med annonser och inte få svar.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg/Billdal
    Inlägg
    844
    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Varför skulle en jubileum ha mer utrustning?
    Vad säger att en -97 ha mer fungerande utrustning?

    En Ltt måste dessutom trimmas för att uppnå någon som helst körglädje
    En turbo sport är hos en entusiast värd mer än en svensson jubileum som grannen har ( inte värd mera totalt sett i kronor)

    Sånt här kan man snacka länge om så därför bör man undvika katogorisera.

    Jag skulle mycket hellre ha en fin talladega från -88 än en jubileumsbil från -98 men det är ju jag det
    Om nu en turbo sport skall falla i en entusiasts ögon bör ju bilen vara orörd vilket bilen på bilden inte ser ut att vara!

    Visst kan ju bilen behöva trimmas om det är en Ltt... Men med lite sunt förnuft och en miniräknare har man snabbt räknat ut att försäkringen + ett trim till en Ltt är billigare än försäkringen på en Ftt under 1 år + att bilen går bättre än Ftt.

    För de som har lite livs erfarenhet vet att äldre bilar är eftersatta i underhållet vilket borde innebära att vissa saker förblir trasiga när de gått sönder. Nu är det inte alltid så... men mer ofta än sällan...

    Vad det gäller utrustning vet jag faktiskt inte vad som var standard i en turbo sport då denna bilen tyvärr förblivit annonym trots gediget saabintresse i 13 år.
    Bilens ålder och "förväntade pris" är ju för ungdomar... kunde ju skriva "FRÄCK" i annonsen så kunde det ju blivit en 5000:- till på priset...

    Personligen är jag helt övertygad om att en 9000 A50 -97 & -98 är något som fler hade valt då man får en betydligt (MYCKET) bättre bil.
    Volvo XC70 D4 -16
    Saab 9-3 2001

  20. #20
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 734
    Som sagt, det går inte att dra alla bilar och bilägare över samma kam.
    Min förra -93 9000 CDE 2,3T kan många var mer välskött än vad många nyare 9000 eller nyare bilar överhuvudtaget med allt fungerande samt allt i toppskick.

    Jag ger mej i diskussione eftersom jag är av helt annan inställning och tycker mil osv har mindre betydelse än helheten samt unikheten på bilen.

    Entusiaster och nybilsköpare kan sällan enas om vad som är roligast

    Min svärfar är exvis nervös när hans bilar börjat passera 5000 mil medan jag siktar kanske på 50000 mil med min golf diesel ( den har bara gått 40500 hitills)

    Så tyck va ni vill i detta ( men jag fortsätter att irritera som vanligt)
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

Liknande ämnen

  1. Säljannons - har jag för högt pris?
    Av Hbn i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-06-01, 20:56
  2. Har jag satt för högt pris?
    Av 900R i forum Allmänt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2005-10-17, 14:29
  3. Högt pris på hjulinställning....
    Av Andypandy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2005-08-05, 00:57
  4. Orimligt högt pris för en hjulinställning eller?
    Av Andypandy i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-28, 12:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •