Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Verkstäder som ljuger och mörkar...

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    12

    Verkstäder som ljuger och mörkar...

    Jag lämnade in min 9-5 -03 vector på verkstad häromdagen, hade problem med stereon, AS2, inget ljud i främre dörrhögtalarna. A/C, blir inte kall.

    Efter att ha pratat i telefon med verkstan fyra gånger kommer de fram till att de INTE hittar något fel...

    Hämtar bilen, ALLT FUNGERAR, frågar mecken om han har resettat via Tech II eller så, han säger bara jag har inte gjort något alls...

    Altså, bilen har självlagat sig på verkstaden!! SAAB tvingar tydligen verkstäderna att ljuga om seriefel i nya bilar!! Min är en månad gammal

    Någon som råkat ut för något liknande???

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 187
    Vad är det som säger att verkstaden ljuger?

    Det är inte alls otänkbart att felen försvann när det var dags för verkstaden att titta på den. Det är inte heller otänkbart att dessa fel kommer tillbaka när som helst.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av Doktorn
    Vad är det som säger att verkstaden ljuger?

    Det är inte alls otänkbart att felen försvann när det var dags för verkstaden att titta på den. Det är inte heller otänkbart att dessa fel kommer tillbaka när som helst.
    Skulle inte tro det... Jobbar du på SAABverkstad??

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 187
    Nej, men jag har stött på fel som försvinner när man skall försöka åtgärda dem.

    Jag ser ingen anledning till att man skulle säga till kunden att man inte gjort någonting ifall man har det. Jag tror inte heller riktigt på att verkstäderna skulle gå med på att göra det om saab hade sagt till om det.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    242
    Hej på er!

    Inte f-n tror jag att SAAB försöker att mörka vissa fel de har på sina bilar med tanke på hur många återkallningskampanjer de har, de dom (SAAB) gör är juh att försöka förbättra bilarna om de hittar ett sk. vanligt fel, dessutom så tror jag att den "taktiken" som jena beskrev inte passar in på en mäkesverkstad.
    Jag har oxå råkat ut för det som Doktorn beskrev men som regel kommer problemen tillbaka.
    The first car:SAAB.
    The last car:SAAB.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    890
    Hej, jag jobbar på en auktoriserad Saab verkstad och jag kan säga att det är bara skitsnack att Saab skulle tvinga verkstäderna om att ljuga! Har aldrig hört eller varit med om det.. Men att felen försvinner när bilen kommer in på verkstaden är inte ovanligt.. Väldigt ofta som man ska provköra en bil tillsammans med en kund för att lyssna eller känna på något som kunden har upplevt och vips så finns det inte där..

    Mvh. Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  7. #7
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    963
    Medlem#
    427
    Citat Ursprungligen postat av T-PWR
    Hej, jag jobbar på Saab verkstad och jag kan säga att det är bara skitsnack att Saab skulle tvinga verkstäderna om att ljuga! Har aldrig hört eller varit med om det.. Men att felen försvinner när bilen kommer in på verkstaden är inte ovanligt.. Väldigt ofta som man ska provköra en bil tillsammans med en kund för att lyssna eller känna på något som kunden har upplevt och vips så finns det inte där..

    Mvh. Mathias
    Jag jobbar också på en auktoriserad Saab-verkstad och instämmer i ditt inlägg till 100%!
    Mvh. Anders.
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  8. #8
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    963
    Medlem#
    427
    Jag glömde skriva att jag inte har varit ute för de fel du skriver om(allt på en gång), så det är absolut inte något typfel.
    Mvh. Anders.
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    12
    Jaja, NÅGOT gjorde de i alla fall....

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 745
    Citat Ursprungligen postat av jena
    Jaja, NÅGOT gjorde de i alla fall....
    He he, detta likna tandvärk som försvinner i vänterumet ....
    CD65R

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av Presho
    Citat Ursprungligen postat av jena
    Jaja, NÅGOT gjorde de i alla fall....
    He he, detta likna tandvärk som försvinner i vänterumet ....
    Ehh, typ. Då jag jobbat med bilelektronik i ett antal år kan jag själv felsöka de vanligaste felen, dock har jag inte tillgång till en Tech-II. Jag har kollat allt som kunnat varit glapp och dyligt.....

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 745
    Om man går ut efter vad det va för fel. skulle inte tänka mig, och med tanke på dina referenser, att detta va ett självlekande fel :\
    CD65R

  13. #13
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378
    Håller det för totalt osannolikt att man skulle säga att man inte gjort något om felen är borta. Tror isåfall mer på att man skulle hitta på saker man inte gjort för att förklara varför felen är fixade.
    Jag jobbar med datasystem och fel som lagar sig själva stöter jag på dagligen.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    493
    Det händer säkert flera gånger per vecka att man får in en bil som är symptomfri, tyvärr så är det vanligt med "tillfälliga" fel. Att saab skulle mörka ngt är uteslutet.
    9-3 SC 1,9tid -08

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av jena
    Citat Ursprungligen postat av Presho
    Citat Ursprungligen postat av jena
    Jaja, NÅGOT gjorde de i alla fall....
    He he, detta likna tandvärk som försvinner i vänterumet ....
    Ehh, typ. Då jag jobbat med bilelektronik i ett antal år kan jag själv felsöka de vanligaste felen, dock har jag inte tillgång till en Tech-II. Jag har kollat allt som kunnat varit glapp och dyligt.....
    Jaha, då har vagnen rullar sina första 1000 mil, påpekade igen att värmen inte var som den skall, plötsligt finns det en servicebulletin som säger att ny programmvara till ac anläggningen är på gång, firman har ett flertal bilar med detta problem, det gäller värmen också. Efter litet snack visar det sig att de uppgraderade ac´n med någon test firmware i sommras!!! DJÄVLA IDIOTER, SAAB mörkar alltså om felaktigheter i bilarna. Jag skall skriva mail till SAAB och fråga vad i h-vete de håller på med!!

  16. #16
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av jena
    Citat Ursprungligen postat av jena
    Citat Ursprungligen postat av Presho
    Citat Ursprungligen postat av jena
    Jaja, NÅGOT gjorde de i alla fall....
    He he, detta likna tandvärk som försvinner i vänterumet ....
    Ehh, typ. Då jag jobbat med bilelektronik i ett antal år kan jag själv felsöka de vanligaste felen, dock har jag inte tillgång till en Tech-II. Jag har kollat allt som kunnat varit glapp och dyligt.....
    Jaha, då har vagnen rullar sina första 1000 mil, påpekade igen att värmen inte var som den skall, plötsligt finns det en servicebulletin som säger att ny programmvara till ac anläggningen är på gång, firman har ett flertal bilar med detta problem, det gäller värmen också. Efter litet snack visar det sig att de uppgraderade ac´n med någon test firmware i sommras!!! DJÄVLA IDIOTER, SAAB mörkar alltså om felaktigheter i bilarna. Jag skall skriva mail till SAAB och fråga vad i h-vete de håller på med!!
    Eh! "Saab mörkar alltså om felaktigheter i bilarna..."
    Menar du att bara för att en meken glömde lägga tillbaka "din" firmware i ACC'n så MÖRKAR Saab om fel i bilarna??? Jag kan tala om för dig att jämfört med andra bilmärken så är Saab väldigt duktiga på att rapportera om de fel som hittas medans t.ex Volvo verkligen mörkar om allvarliga fel i bilarna som tex problem med airbags, bromsproblem, bilar som går av på mitten mm. Du kanske borde byta till en VW/Audi istället och testa servicenivån på deras verkstäder...

    (jag är övertygad om att det är vanligare att kunderna ljuger och mörkar än att verkstäderna gör det...)

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 427
    Medlem#
    3020
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Du kanske borde byta till en VW/Audi istället och testa servicenivån på deras verkstäder...

    Förmodligen är VAG verkstaden bättre. Förstår inte varför de är så mycket omskrivna. Har anlitad den lokala VAG ÅF sedan 1998 utan någon anmärkning. Och lokala SAAB skall vi inte prata om.
    Men Roger du är ju kompis med grabbarna på lokala ÅF.............
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  18. #18
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Du kanske borde byta till en VW/Audi istället och testa servicenivån på deras verkstäder...

    Förmodligen är VAG verkstaden bättre. Förstår inte varför de är så mycket omskrivna. Har anlitad den lokala VAG ÅF sedan 1998 utan någon anmärkning. Och lokala SAAB skall vi inte prata om.
    Men Roger du är ju kompis med grabbarna på lokala ÅF.............
    Hur man har det på sin egen ort kan ju såklart variera men generellt sett så är ju VAG verkstäderna sämre och har varit så i flera år enligt kunderna. Om du tycker Björkmans är dåliga Cabmange så skulle du testa Hans Persson. Där försöker man kategoriskt lura verkstadskunderna genom att göra mer jobb än kunden begärt. Alla jag pratat med tycker Volvoverkstan i V:ås är skit.

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 198
    När du endå är lite hetsig passa på att skicka ett mail till microsoft som mörkar problem med sina operativ system också :O
    Fanatisk Sär Skrivare
    Kör: Fiesta ST 2006

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 427
    Medlem#
    3020
    Roger> Nu har jag anlitat Björkmans igen, plåtavdelningen. Hade 2 st parkeringsskador, (Har vagnskada på bilen.)

    Dom var tvungna att byta dörr. Tror du dom kunde montera den?. De skall fixa den i eftermiddag. Undrar om man vågr prova dragkroken som de också fick byta?.

    Varför blir jag jämnt drabbad med dåligt utfört arbete hos Björkmans????
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

Liknande ämnen

  1. Att lita på verkstäder.
    Av Erber i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-02-23, 16:06
  2. Var hittar jag verkstäder nära mig?
    Av amethystium i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-24, 10:31
  3. Klant verkstäder!
    Av kocken123 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 11:57
  4. Hatar dom som ljuger
    Av skorped_aero i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-06-01, 02:26
  5. Verkstäder i Enköping
    Av Bollek i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-07-06, 02:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •