Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Bilf*n startar inte! DI-kassetten?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Småland GGVV
    Inlägg
    1 427

    Bilf*n startar inte! DI-kassetten?

    Ursäkta den hetska topicen!

    Körde till en person idag, ca 1.5 mil, stannar i tio minuter i en kiosk. Går ut till bilen och kör ett par hundra meter till personen.
    Är där inne i två timmar kanske.
    Går ut till bilen, går inte igång. Testar att putta igång bilen, det gick inte. Testade med startkablar, det gick inte.
    Startmotorn går runt, och det luktar bensin, vad kan det vara?



    Bilen är en Saab 9-3 -00. 185 hk motorn.

    Om det är någon ytterligare hjälp så sitter SE paketet monterat och bilen är svart...
    Jag har ingen Saab men jag tänker vara här med mina dumma kommentarer ändå...

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Bilf*n startar inte! DI-kassetten?

    Citat Ursprungligen postat av Spandex
    Om det är någon ytterligare hjälp så sitter SE paketet monterat och bilen är svart...
    Aha, den är svart alltså? Där är problemet.

    Skämt åsido, när jag i söndags fick problem med tändningslåset, eller rättare sagt själva den elektriska kontakten i botten av låset så blev symptomen liknande det du beskriver. Startmotorn snurrade ju men eftersom det var avbrott i "läget före", tändningsläget, så startade naturligtvis inte bilen. Åtgärdades genom att ta loss kontakten & blåsa på med elektronikrengöring/smörjmedel.



    Funkar allt som det ska med nyckeln i tändningsläget? För mig funkade elhissar mm men däremot inte instrumentbelysningen i det läget.

    Min första misstanke riktades mot vevaxelgivaren till jag insåg att det inte ens var normalt tändning på med nyckel i det läget.

    Hur är det med startspärren på 9-3? Är jag helt ute & cyklar om jag talar om transponder i nyckeln & nån form av antenn kring tändningslåset?

    Lycka till Spandex!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    788

    Re: Bilf*n startar inte! DI-kassetten?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Är jag helt ute & cyklar om jag talar om transponder i nyckeln & nån form av antenn kring tändningslåset?
    Det är du nog inte. Kanske åker moppe..

    Men är inte vanligaste felet att DI'n går sönder?
    Gör så, spandex, att du testar med en polares DI, alternativt din DI i en polares bil för att undanröja alla tvivel. Fungerar hans bil med din så e jag körd, men fungerar din bil med hans så har du hittat/uteslutit orsaken. Fick samma prob. som ni båda nämner o då hade min DI brunnit upp. Men då luktade det koncentrerad elektronik-brand i motorrummet. Så sniffa lite..

    Mvh Danne

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Småland GGVV
    Inlägg
    1 427

    Re: Bilf*n startar inte! DI-kassetten?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Funkar allt som det ska med nyckeln i tändningsläget? För mig funkade elhissar mm men däremot inte instrumentbelysningen i det läget.

    Hur är det med startspärren på 9-3? Är jag helt ute & cyklar om jag talar om transponder i nyckeln & nån form av antenn kring tändningslåset?

    Lycka till Spandex!
    Alla instrument säger ok, men inget vill...

    Jag fipplade lite med låset, stog utanför bilen och tryckte på knappen ett par gånger. Men det borde väl ändå inte muppa upp bilen?

    Kanske ska testa med reservnyckeln om min "avkodat" sig utav behandlingen?

    Citat Ursprungligen postat av WannabeeGBG
    Men är inte vanligaste felet att DI'n går sönder?
    Gör så, spandex, att du testar med en polares DI, alternativt din DI i en polares bil för att undanröja alla tvivel. Fungerar hans bil med din så e jag körd, men fungerar din bil med hans så har du hittat/uteslutit orsaken. Fick samma prob. som ni båda nämner o då hade min DI brunnit upp. Men då luktade det koncentrerad elektronik-brand i motorrummet. Så sniffa lite..

    Mvh Danne
    Går det att ta min DI från en 9-3 och sätta i en 9000? Vi är bara två trogna Saab-förare i umgänget...
    Jag har ingen Saab men jag tänker vara här med mina dumma kommentarer ändå...

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    433
    Jag har för mig att man kan använda en svart di-kasset till bilar med röd di-kasset, men inte tvärtom (alltså inte en röd till bilar som ska ha svart).

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Bilf*n startar inte! DI-kassetten?

    Citat Ursprungligen postat av Spandex
    Går det att ta min DI från en 9-3 och sätta i en 9000? Vi är bara två trogna Saab-förare i umgänget...

    Citat Ursprungligen postat av fred
    Jag har för mig att man kan använda en svart di-kasset till bilar med röd di-kasset, men inte tvärtom (alltså inte en röd till bilar som ska ha svart).
    Hur svårt kan det vara att läsa en klistrad tråd grabbar.

    Spandex du får väl fixa en vägspärr & stoppa en bil med rätt kasett som du "tvångslånar"?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    405
    Man kan byta kassett och prova om den startar men du skall ICKE köra med fel kassett.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av mss
    Man kan byta kassett och prova om den startar men du skall ICKE köra med fel kassett.
    vad händer då?
    SAAB 9000 Talladega -90 - Såld
    kör nu Ford Ficus hgv -99 1.6

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134
    Citat Ursprungligen postat av Garmfighter
    Citat Ursprungligen postat av mss
    Man kan byta kassett och prova om den startar men du skall ICKE köra med fel kassett.
    vad händer då?
    som LM sa... läs denna http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=63479
    Subaru Legacy

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Småland GGVV
    Inlägg
    1 427
    Tack för att ni är så duktiga att påpeka att fakta jag inte söker finns i andra trådar. Jättehjälpsamt av er, faktiskt...

    Nu har jag fått bilen felsökt och det är bränslekassetten som är paj. Vad går en sån på? Var sitter den och hur svårt är det att byta själv?
    Jag har ingen Saab men jag tänker vara här med mina dumma kommentarer ändå...

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Ja, vad är en bränslekassett ??

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Småland GGVV
    Inlägg
    1 427
    Förlåt, DI-kassetten. Different name, same shit...
    Jag har ingen Saab men jag tänker vara här med mina dumma kommentarer ändå...

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304
    Citat Ursprungligen postat av Spandex
    Förlåt, DI-kassetten. Different name, same shit...
    den röda / svart som sitter mitt i motorn, som det står nåt på som jag inte kommer ihåg... svårt? ja du tar torxskruvmejseln i bageluckan lossar 6 st torx, tar loss kabeln lyfter av o sätter i en ny... tar säkert 2-4 min om man aldrig öppnat huven förrut
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Kan du inte nuppa en tjej så hon byter åt dig ?

    Skämt åsido, den går på drygt 2k.. Sitter mitt på motorn och är röd eller svart, du vet nog vilken "kåpa" det är, en sladd, 4torx, sen är det bara kasta den och i med den nya, nemas problemas, 5minuters jobb, och har du tur blir du inte ens skitig !

    /R

    Edit och aldrig får man vara först

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Vet inte om jag vågar länka till denna sida. Risken finns ju att där är alldeles för mycket info som trådskaparen ej efterfrågat.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Småland GGVV
    Inlägg
    1 427
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Kan du inte nuppa en tjej så hon byter åt dig ?

    /R
    Tanken har slagit mig... Tanken har slagit mig...

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Vet inte om jag vågar länka till denna sida. Risken finns ju att där är alldeles för mycket info som trådskaparen ej efterfrågat.

    Lycka till!
    Tack! Mycket informativt! Precis vad jag behövde...

    Går det att testa den utan att sätta den i en annan bil?
    Jag har ingen Saab men jag tänker vara här med mina dumma kommentarer ändå...

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Småland GGVV
    Inlägg
    1 427
    Jag tackar er ödmjukast!
    Var på bildemonteringen och köpte en begagnad DI för 1200 pistoler. Skruvade i den på ca 3 minuter och bilen spinner som en katt!!!

    Ät skit bilverkstaden med era 4000-5000:- för arbete och reservdelar!

    STCS Forum regerar verkligen fett!!!
    Jag har ingen Saab men jag tänker vara här med mina dumma kommentarer ändå...

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Frågan är om det inte är så att du gjort bort dig, betalat 1200:- för en beg. DI-kassett på skroten ?? Det hade nog varit bättre o slantat upp några spänn till o fått en ny.

    Om du kollar på din DI-kassett så står det "TK3.4" eller "TK3.4D" eller "TK3.6". Vad står det på den ??
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Småland GGVV
    Inlägg
    1 427
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Frågan är om det inte är så att du gjort bort dig, betalat 1200:- för en beg. DI-kassett på skroten ?? Det hade nog varit bättre o slantat upp några spänn till o fått en ny.

    Om du kollar på din DI-kassett så står det "TK3.4" eller "TK3.4D" eller "TK3.6". Vad står det på den ??
    Tack för att du förstörde min glädje...

    TK3.4D står det på den...
    Jag har ingen Saab men jag tänker vara här med mina dumma kommentarer ändå...

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kristinehamn.
    Inlägg
    1 196
    Medlem#
    6124
    Min brann för ca 2 månader sen,köpte ny på saab kostade 2300:-.
    Fick mail från saab idag att dom kommer att betal tillbaka pengarna till mig efter nyår.

    Kör Saab 9-3 -00 Se 185hk

    Mvh Håkan

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bilen startar inte (ibland), tänder inte? 9000 2,3T '92
    Av helvetes i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 11:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •