Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: uppgradering b204

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    179

    uppgradering b204

    har planerat in en renovering/uppgradering av min b204L motor till nästa sommar och sitter och funderar över om det finns några "vassare" org kamaxlar?
    det bästa är väl kanske att köpa ett par trimkammar men tänkte först kolla om det finns några org kammar?

    Tex. volvo åkarna brukar ju använda kammarna från GLT:n på sina 850is.

    sen så funderar jag på en upsättning grönisar och en lite trevligare turbo som följs av en helalu ic.
    det bör ju resultera i en mkt trevligare motor!

    jag har inte tänkt mig ngt effekt monster men lite mer än nuvarande st3.

    finns det någon här med ett likande recept så kom gärna med förslag ang turbo val spridare etc.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    179
    ingen här som kan svara?

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    Det finns kammar från 900 och 9000 T16 som har samma lyft men lite längre duration.

    Specifikationer kan du hitta på www.900aero.com under Tech och camshafts.

    Om de kammarna gör nån större skillnad mot original vågar jag inte svara på men man kan hitta dem rätt billigt iaf.

    Jag har för övrigt själv en större alu-ic, 15T#6, 3" från turbo mm just nu. Körde i år med originalspridare men jag ska nog byta till grönisar nästa år och eventuellt blir det 18t#6 istället. Men det finns program för grönisar och 15t#6 också. Så fixa en bättre ic, sen en 15/18Tt#6 eller GT28BB så blir det nog ett rätt trevligt koncept med bra körbarhet.

    Kanske något sådant?
    http://www.garaget.org/?car=6748
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    179
    ja ngt sådant skulle vara trevligt att använda!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    179
    ett litet recept jag funderat över:

    Renoverad motor.
    Grönisar.
    3bar mapp. (kanske inte behövs/kan användas)
    större br pump 040?.
    t25/28, Gt28bb, 18T#6.
    Bränsletrycks regulator.
    Helalu ic.
    Mysig programvara.

    kom gärna med tips och förslag ang turbo val, btr etc!

    vad kan det resultera i 300-320hk xxx:nm?

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 656
    ett par omslipade kammar går på 2500, blir nog en trevligare maskin än några andra "orginal"

  7. #7
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av 900micke
    ett litet recept jag funderat över:

    Renoverad motor.
    Grönisar.
    3bar mapp. (kanske inte behövs/kan användas)
    större br pump 040?.
    t25/28, Gt28bb, 18T#6.
    Bränsletrycks regulator.
    Helalu ic.
    Mysig programvara.

    kom gärna med tips och förslag ang turbo val, btr etc!
    3-bars mappsensor behövs om man tänkt sig behöva laddtryck över 1,4-1,45 bar, och utifall man är överens om saken med den tilltänkte programleverantören.

    Bränsletryck kan man ändra med befintlig regulator inom "normala" trimramar, men det brukar trimleverantören kunna ge råd & dåd om.

    De där tre turbosarna är det tämligen stor skillnad emellan. En Garrett GT28RS eller GT2871R är ett eller flera ljusår bättre ur effektsynpunkt än de andra två, men kostar också andra pengar. De två andra är kompromisser varav 18T#6 den bättre (men lär vara svår att få tag i?).

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    179
    ok då skulle jag kunna tänka mig att inte en 3bars mapp behövs!
    ang turbo valet så har jag ej kollat upp prisbilden så vidare mycket utan gått lite efter vad andra har andvänt vid liknande byggen!

  9. #9
    Hej


    Finns det inte en GT30BB som har intern wastegate ?
    Eller är alla GT30BB med extern ?

    Lycka till med bygget !

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    179
    har även lite känning på ett k24 från en s60r men har hört så mycket dåligt från dom när det gäller montering på mindre motorer för haverierna har tydligen duggat tätt!
    och det gör mig lite rädd för det agget!

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Finns det inte en GT30BB som har intern wastegate ?
    Eller är alla GT30BB med extern ?
    Det finns mängder av GTBB30:or med intern WG. De allra flesta skulle jag säga. När man kommer upp på GT30R och uppåt (76 mm kompressor) så brukar det bli extern WG på de allra flesta.

    När det gäller aggregaten ovan så är det nog en fråga om a) hur man prioriterar mellan "bolt-on" och "prestanda" och b) vad effektmålet egentligen är tänkt att bli.

    Är det 300 hk (med ett litet, litet plustecken), rapp respons och "bang for the buck" som gäller så hade jag nog satsat på ett 15T #6 (d v s ett aggregat från en 9000 Aero).

    Är det snarare 320 hk som gäller så står valet mellan ett 18T #6 och ett T28 (el. T28BB). Hybridvarianterna tycker jag att man gott kan vara lite skeptisk till... T28:orna finns "i parti och minut" eftersom det är ett vanligt Nissan-aggregat. 18T #6 kan man knappast påstå att det dräller av.

    I de här "regionerna", d v s mellan 300-350 hk finns det en uppsjö av aggregat att välja mellan. Alla har sina fördelar och sin charm. Personligen gillar jag 18T #6 som ger riktigt fin respons, om än inte fullt ut samma mos på toppen som t ex ett GT28RS el. ett T28BB.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av 900micke
    har även lite känning på ett k24 från en s60r men har hört så mycket dåligt från dom när det gäller montering på mindre motorer för haverierna har tydligen duggat tätt! och det gör mig lite rädd för det agget!
    Hej,

    Det finns några som kör/har kört med K24:at på Saab, och det verkar (generellt sett) funka fint så länge man inte kör med ohemula laddtyck i mellanregistret.

    Den 9000 Aero med K24 som jag åkt i var riktigt rapp faktiskt!

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    179
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av 900micke
    har även lite känning på ett k24 från en s60r men har hört så mycket dåligt från dom när det gäller montering på mindre motorer för haverierna har tydligen duggat tätt! och det gör mig lite rädd för det agget!
    Hej,

    Det finns några som kör/har kört med K24:at på Saab, och det verkar (generellt sett) funka fint så länge man inte kör med ohemula laddtyck i mellanregistret.

    Den 9000 Aero med K24 som jag åkt i var riktigt rapp faktiskt!

    Mvh

    KK
    ok men jag tror att jag inte ska behöva ha ett högre laddtryck än 1,4-1,5 som jag nästan redan har nu med st3!

    då bör kanske en k24 kunna användas efter lite mods, man behöver väll ngn sorts adapter på flänsen mot turbon, en sånna har jag sett till salu men minns inte vart!

  14. #14
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    I samband med turboprat kan man åter påminna om att det är skillnad mellan kullagrade T28 (BB) och GT-aggregat.

    KKK-snurror dras med lite dåligt rykte beroende på att vissa (för-?)serier rasat i parti och minut. Vad jag kan förstå är KKK minst lika mycket djungel som nåt annat fabrikat.

    Citat Ursprungligen postat av 900micke
    då bör kanske en k24 kunna användas efter lite mods, man behöver väll ngn sorts adapter på flänsen mot turbon, en sånna har jag sett till salu men minns inte vart!
    Om det är aggregat avsedda för Volvo (lättast att få tag i) finns det mig veterligen inga färdiga adaptrar att köpa för montering på Saab, annat än på privatannons.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    179
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    I samband med turboprat kan man åter påminna om att det är skillnad mellan kullagrade T28 (BB) och GT-aggregat.

    KKK-snurror dras med lite dåligt rykte beroende på att vissa (för-?)serier rasat i parti och minut. Vad jag kan förstå är KKK minst lika mycket djungel som nåt annat fabrikat.

    Citat Ursprungligen postat av 900micke
    då bör kanske en k24 kunna användas efter lite mods, man behöver väll ngn sorts adapter på flänsen mot turbon, en sånna har jag sett till salu men minns inte vart!
    Om det är aggregat avsedda för Volvo (lättast att få tag i) finns det mig veterligen inga färdiga adaptrar att köpa för montering på Saab, annat än på privatannons.

    /J
    ok vad jag har sett av k24an som jag tidigare nämnt så är det en förserie variant utan integrerad avlastningsventil och den har även märkningen k26 på kompressordelen(!)?
    den största faran som jag har hört skall tydligen vara att lagerdelen inte håller då det är vanliga glidlager men jag kan även vara ute och cykla, så rätta mig om jag har fel.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    179
    har sett att spm:s stålstakar är billigar än vad saab tar för org till t5! ?
    kan det värkligen stämma?
    är det smidda doningar som sitter org i t5?
    ska köpa nya och undrar vad som är bäst igentligen?

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    179
    någon som vet?

  18. #18
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574
    när jag renoverade min motor så böt jag upp till 15T #6, viggen IC, grönisar, skippade balansaxelkedjan, viggenkoppling, ren. 9-3 låda, 9-5 aerobromsar, lätt portad top & grenrör Sen på med ett maptunprog med en stor döskalle på

    Sen var det riktigt kul att köra.... nu har jag bytt till ett 18T i stället så får vi se hur det blir



  19. #19
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av 900micke
    någon som vet?
    Inte jag, men om du hört negativa saker om K24-aggregaten kanske du liksom jag "hört" detsamma om Parners stakar.

    Varför måste du köpa nya stakar förresten?

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    179
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Citat Ursprungligen postat av 900micke
    någon som vet?
    Inte jag, men om du hört negativa saker om K24-aggregaten kanske du liksom jag "hört" detsamma om Parners stakar.

    Varför måste du köpa nya stakar förresten?

    /J
    jag kanske inte måste det men jag har kollat upp priserna iaf!
    jag ska precis till att riva min motor pga ngt är slut och jag kan inte riktigt lokalisera det, men det låter på "kedje" sidan!

Liknande ämnen

  1. Max EGT B204/19t #6
    Av Segfirre i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-04-23, 19:45
  2. B204 motorer
    Av jocke4u i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-07-02, 09:38
  3. passar b204 i 9-3 2,0t -00
    Av kent_89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-17, 16:20
  4. Dubbelturbo på b204?
    Av skurten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2005-12-29, 23:30
  5. B204 i bagasjen på en BMW e34?
    Av Sperstad i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-04-06, 22:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •