Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Hög CO halt och vita avgaser... samband??

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Stockholm Sweden
    Inlägg
    620

    Hög CO halt och vita avgaser... samband??

    Har inte fått ordning på mitt co-värde. Mätaren slog i botten hos bilprovningen.
    Nu har jag skruvat ner LMM ordentligt och sett till att hela avgassystemet är tätt.
    Kanske att det var lite kondens kvar i systemet... men men det rök ändå om avgaserna... har detta något samband med högt co värde?? Om nu toppen skulle läcka blir det då så dålig kompression att den inte förbränner allt ordentligt på tomgång??

    Det läcker heller inte något från LMM till insug. Det har jag kollat och även monterat om alla tryckslangar och rör.

    Blir inte klok på bilskrället!!

    (Jo att tillägga, jag har ett matschip och röda spridare)

    /Niclas
    Kör en silver og 900Aero och en Svart Audi S4
    #4981 min aero

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Stockholm Sweden
    Inlägg
    620
    Jo kom på en fråga till, Kan vinkeln på tändningen göra någon skillnad på förbränningen dvs co halten??

    /Nic
    Kör en silver og 900Aero och en Svart Audi S4
    #4981 min aero

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    151
    Vit rök?

    Hmm kanske topplockspackningen? Kolla kylvätskenivån och oljan.

    Vit rök brukar betyda vattenånga

  4. #4
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Vid denna tid på året så är det väldigt fuktig luft, titta på alla andra bilar och se hur de ryker vitt...tror inte du skall vara orolig.
    Men kolla förstås olja och kylvätskan utifall det är något fel.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Stockholm Sweden
    Inlägg
    620
    Tack.
    Jag är inte så orolig att det ryker lite. Det rök även inne på ok. Men klart att det sketna systemet inte torkar så snabbt.

    Det jag undrar om detta påverkar CO halten?? låg på 11% och då stod LMM på 380 ohm.

    /N
    Kör en silver og 900Aero och en Svart Audi S4
    #4981 min aero

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Vitryker den även när den blivit varm? I så fall måste ju t.packningen gett sig. Annars skulle jag nog ha tankat hälften bensin och hälften E-85 inför besiktning om det bara gäller att få den igenom. Fast man vill ju gärna få ordning på den också. Kan inte vara så att du fått fel chip, ett till orig.spridare istället för till de röda? I så fall ligger de på drygt 20% fetare blandning. Då skulle den behöva ca två tredjedelar E-85 för att komma rätt i CO:n.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  7. #7
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150
    Jag behövde justera ner CO-halten på min motor efter byte till röda spridare med ragnars chip. Därmed stämmer ju inte heller grundinställningen, men jag såg nu att du har provat att justera ner till en bättre nivå utan resultat.
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Stockholm Sweden
    Inlägg
    620
    Nu har jag inte mätt sedan jag skruvade ner den. Har den på ca 25 ohm nu, jag har tätat avgassystemet helt och även hällt i lite K-sprit.
    Men jag har inte haft möjlighet att göra någon mätning.

    Ska göra ett försök på bilprovningen på måndag... Ska först be lite snällt om de bara kan titta lite lätt på co-halten innan jag betalar...

    Sist jag hade för hög och det var svårt att justera ner hade jag orginalfilter. Nu har jag ett stort öppet filter enligt Mats instruktioner då han sa att org ströp så att det blev fel värden för chippet. Så det ska då vara åtgärdat.
    Kör en silver og 900Aero och en Svart Audi S4
    #4981 min aero

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av Ostrich
    Nu har jag inte mätt sedan jag skruvade ner den. Har den på ca 25 ohm nu, jag har tätat avgassystemet helt och även hällt i lite K-sprit.
    Men jag har inte haft möjlighet att göra någon mätning.

    Ska göra ett försök på bilprovningen på måndag... Ska först be lite snällt om de bara kan titta lite lätt på co-halten innan jag betalar...

    Sist jag hade för hög och det var svårt att justera ner hade jag orginalfilter. Nu har jag ett stort öppet filter enligt Mats instruktioner då han sa att org ströp så att det blev fel värden för chippet. Så det ska då vara åtgärdat.
    En skvätt K-sprit gör ingen nytta alls. Det ska i rejäla mängder för det. Sedan kan jag inte förstå hur man kan köpa K-sprit. Etanol för typ 40 kr/l, när man kan tanka E-85 för 7 kr/l...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Stockholm Sweden
    Inlägg
    620
    Jag hoppas att jag har rätt chip. Den går bra för övrigt och drar lite som vanligt i soppaförbrukning.

    Hm Det bästa vore ju att få koll på vad det nu är och att co halten åker ner på sina 3.5% Annars får jag väl ta och tanka lite E85 för att åtminstone få igenom den så att det inte blir körförbud... Lite svårt att testa saker och ting då...
    Kör en silver og 900Aero och en Svart Audi S4
    #4981 min aero

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Stockholm Sweden
    Inlägg
    620
    Ok nu har jag suttit och läst på lite om er alla som kör med E85. Jag har ju ingen testutrustning och det känns lite dumt att kolla först sen komma tillbaka till bilprovninge och det går bra... Eh jo jag hällde i lite raketbränsle och bootade om datorn i skuffen sörru...

    Så jag tar nog det säkra före det osäkra och häller i en 50% E85 samtidigt som jag har skruvat ner LMM ca 250 Ohm sen jag mätte 11%

    Ja det borde gå typ... Sen kan jag pilla med felet i lugn och ro och bilen är laglig...
    Kör en silver og 900Aero och en Svart Audi S4
    #4981 min aero

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Stockholm Sweden
    Inlägg
    620
    Besiktigade idag, mätt co halt 2,3% .

    Det jag gjort sen förra mätningen som var på 11% är
    1. Tätat avgassystemet... Det läckte lite från något microskopiskt hål på 2 ställen
    2. Skruvat ner LMM från 380 ohm till 25 ohm.
    3. tankat E85 så att jag nu har ca 50/50 E85 och bensin i tanken.

    Den gick igenom gränsen är 3,5 % Men jag börjar tro att jag har fått fel chip av Mats...

    Någon som har en annan idé?
    Kör en silver og 900Aero och en Svart Audi S4
    #4981 min aero

Liknande ämnen

  1. ?Avgaser? i kupén
    Av überfuzz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-10-08, 16:55
  2. spyr avgaser
    Av joskin7373 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-11-23, 00:47
  3. Får in avgaser i kupén....
    Av Krippa i forum Allmänt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-03-16, 20:09
  4. Avgaser ur oljepåfyllningsrör
    Av zengir i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-20, 00:20
  5. trattar och avgaser
    Av gascan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-19, 18:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •