Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: 30k:- för 85'as 900 Aero, rimligt?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    2 308

    30k:- för 85'as 900 Aero, rimligt?

    Farsan har hållit på att snoka efter en og900 Aero och nu idag ringer det en jeppe som sett hans sökes-annons och berättar att han har en fin en, silvermetallic, oxblod och all utrustning som fanns, bilen började sitt liv som demokärra på saab i Luleå och sen köpte han den. Den ska tydligen vara i superduperskick förutom ett litet rostangrepp på en framskärm som tydligen ska vara pga skärmbyte när bilen rullade som demo... strax under 20000 mil ska den ha rullat som jag förstått det, avställd dom senaste åren förutom lite luftning då och då...

    Vad tror ni? "Hur" fräsch ska en -85´as aero vara för att försvara ett begärt pris på 30 lapp? Vad skulle ett mer realistiskt pris ligga på? (Jävligt knepigt utan att se bilen, jag förstår, men ungefär cirkus...)

    Köper farsan den så blir det nog vita blinkers, 17", sänkning, toning, aluvinge, tribaldekor och neon...

    Eller, nä, tokjävlaputs och skönt sommarglid snarare!

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 712
    30000 Låter dyrt för en Aero som är tillverkad före 88.

    Man får ju ha i åtanke att den har sämre bromsar, annat bultmönster (svårt att hitta fälgar), handbromsen fram och sådär.

    Men är den i toppskick så kanske det kan vara ett bra pris. Men vid första anblick låter det lite dyrt tycker jag.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251
    Ja, en tidig 900 Aero bör vara i riktigt bra skick för att betinga 30.000 kronor.

    Ett körbart objekt kan kosta mellan 5-10.000 kronor och ett i normalt bruksskick (vilket innebär viss rost och diverse skönhetsfel, men absolut ingen katastrof) bör ligga på 15-20.000 kronor.

    Personligen skulle jag nog kunna lägga 30.000 kronor på en riktigt fin og900 Aero av tidig generation, men då ska den vara mycket fin.
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Citat Ursprungligen postat av Mafnus

    Man får ju ha i åtanke att den har sämre bromsar, annat bultmönster (svårt att hitta fälgar), handbromsen fram och sådär.
    Känns som det kvittar på en bil som ska vara i originalskick.
    Finns ju "uppgraderingsbromsar" med ventilerade skivor även till dessa bilar
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    2 308
    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    30000 Låter dyrt för en Aero som är tillverkad före 88.

    Man får ju ha i åtanke att den har sämre bromsar, annat bultmönster (svårt att hitta fälgar), handbromsen fram och sådär.

    Men är den i toppskick så kanske det kan vara ett bra pris. Men vid första anblick låter det lite dyrt tycker jag.
    Det är ju före -88 dom är riktigt läckra, hajnosen går inte av för hackor!

    Citat Ursprungligen postat av Mr Dezent
    Personligen skulle jag nog kunna lägga 30.000 kronor på en riktigt fin og900 Aero av tidig generation, men då ska den vara mycket fin.
    Farsan tänker likadant! Men först måste han/vi ju få se på bilrackaren, karln ville inte lämna ut namn, nummer eller regnummer pga påstådd hysteri sist han la ut kärran på annons, det slutade enligt hans utsago med att han ändrade sig i sista sekund och hugade spekulanter som redan stod på infarten blev minst sagt snopna och smått förbannade rent av!

    Jaja, vi får se hur det utvecklar sig!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    152
    Låter som en fullblodsidiot, och då är ju risken överhängande att bilen
    inte är så fin som han vill påskina.

    30 k, är nog inget överpris om bilen är nära nyskick, åtminstone om
    ni tänkt behålla bilen några år.

    Att det är en tidig AERO är ju ingen nackdel ur samlarsynpunkt.

  7. #7
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346
    Ett litet rostangrepp... Då är bilen inte i nyskick! Summa summarum: För dyr!
    All makt åt Thengil!

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    2 308
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Ett litet rostangrepp... Då är bilen inte i nyskick! Summa summarum: För dyr!
    Jag tänkte detsamma, men men, är det bara det och resten av bilen är svinfräsch så... Tja, men vi får väl se på den och lägga ett bud vi anser rimligt, farsan har knappast så bråttom att han köper en bil han inte verkligen vill ha!

  9. #9
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574
    om Det vore en 84a pearlvit i nyskick så kanske

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    158
    Ja om ni kollar på den så tycker jag nog allt att ni ska hissa upp den någon stans och knacka under den och kolla att det verkligen inte är någon rost någon stanns på underredet. knacka och så med hammare eller något.

    30tusen för en bil på 20 år. som stått avställd! flertalet gånger.
    Har välldigt svårt att tänka mig att den inte är rostangripen på undersidan.

    Killen har säkert lackat över rost i dörr kanter ocksåvidare. För att dölja det.

    Sådanadär ord kan man ju inte lita på och snacket om att ha ångrat sig ocksåvidare har jag svårt att köpa. Inte våga visa bilen låter som att det finns något ordenterligt att dölja.

    Kanske någon grejj som han inte hunnit fixxa till för att den ska se bättre ut än vad den igentligen är?
    Kör - Pappas skrotiga röda 1997 9000CS 2.0t
    Såld - Mörkblå 1999 9-5 2.0t Sedan
    Såld - Silvergrå 1997 A50 9000CSE 2.3t

  11. #11
    Helt original TurboAndes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    676

    Re: 30k:- för 85'as 900 Aero, rimligt?

    Citat Ursprungligen postat av rabies
    Köper farsan den så blir det nog vita blinkers, 17", sänkning, toning, aluvinge, tribaldekor och neon...
    Höll på att få slaget... Hade det där varit sista meningen så hade jag sagt att priset var alldelles för högt

    Kan nog vara värd 30 000:- , om det inte är så mycket rost men lite tveksamt är det.

    Möjligt att man får ge det om några år, för en fin 900 aero.
    SAAB 900 Turbo Lyx -83, SAAB 9000 Aero -93
    SAAB 9-5 ARC -05, SAAB 9-5 Vector -08

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    2 308

    Re: 30k:- för 85'as 900 Aero, rimligt?

    Citat Ursprungligen postat av TurboAnde
    Citat Ursprungligen postat av rabies
    Köper farsan den så blir det nog vita blinkers, 17", sänkning, toning, aluvinge, tribaldekor och neon...
    Höll på att få slaget... Hade det där varit sista meningen så hade jag sagt att priset var alldelles för högt
    Hehe, nä, farsan blir helt aggressiv när han kollar annonser! Toningar, sänkningar, 3 tum och apc-trim överallt!

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418
    hehe jag tycker alla här övervärderar gamla 900.an faktiskt!

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 768
    Finns det några bilder?


    Mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  15. #15
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827

    Re: 30k:- för 85'as 900 Aero, rimligt?

    Citat Ursprungligen postat av rabies
    Köper farsan den så blir det nog vita blinkers, 17", sänkning, toning, aluvinge, tribaldekor och neon...

    Eller, nä, tokjävlaputs och skönt sommarglid snarare!


    Puh!

    Trodde du var allvarlig...

    Jag skulle nog kunna tänka mig att den är värd sin slant om den é i riktigt bra skick, men sedan exakt hur många slantar é svårt att säga om inte man kan se bilen o få ett totalintryck från den.

    30 kanske låter mycket, men det kan den säkert vara värd om den é i mycket bra skick.

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    371
    låter lite dyrt med tanken på framskärmen
    Vid lagning kommer farjen aldrig matcha igen. Ifall allt annat är fint kan man komma överens 30k minus lagningspris.

    I alla fall våre det kul att en aero bevaras i originalskicket.
    Värdet lär inte sjunka framåt.

    Det där med gamla bromsar osv är ju inget problem alls om man inte tokkör.
    900 Cab Aero 1993 / 2x 900 2.1i 1993 / 900 S 'Aero' 1993 / 900 CD T16 1985 / 900 CD T16 1984. Vardagen: MB S212

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    863
    Medlem#
    3519
    Det som gör mig orolig är miltalet. Även om den är rostfri (men vilken bil skulle vara det efter 20k mil?) så sliter ju miltalen på karossen hur man än gör. Sladdrigare liksom. Jag skulle säga att 30k känns som överpris så länge milen ligger över 15k.

    Å andra sidan har jag sett en 85a aero gå för långt högre belopp än 30k också.
    Men där var det helt befogat, miltalen var exceptionella, varenda klistermärke satt kvar, inte en avlagring någonstans. Nästan förvånad att den inte gick för mer.
    //frazor - 3519
    9000 CS 2.3 Turbo S á la -92 | Soligt i Malibu.
    Ubi dubium ibi libertas.

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 726
    Råkade titta in i tråden och blev påmind om att vi har en 0g900 aero pearlwhite stående ute i skogen nu som väntar på växellådsbyte.

    Citat Ursprungligen postat av Mr Dezent
    Ja, en tidig 900 Aero bör vara i riktigt bra skick för att betinga 30.000 kronor.

    Ett körbart objekt kan kosta mellan 5-10.000 kronor och ett i normalt bruksskick (vilket innebär viss rost och diverse skönhetsfel, men absolut ingen katastrof) bör ligga på 15-20.000 kronor.

    Personligen skulle jag nog kunna lägga 30.000 kronor på en riktigt fin og900 Aero av tidig generation, men då ska den vara mycket fin.
    föresten, kan säga att just nu är växellådan(på din gammle bil) uppe på saabs växellådsverkstad för uppförstärkning och renovering, ska bli gött och börja köra med bilen igen till våren

    kommer en bild på bilen så den inte blir bortglömd



    För att inte bara vara offtopic så tycker jag också helt klart att 30 lök för en bil med rostangrepp låter mycket. Vi köpte ju våran för mindre än hälfen av de efterfrågade priset på den bilen du kollar på. Och det är ju sveriges enda 900 aero -85 med pearlwhite(för övrigt också fotobil på saab)

    En sak till, de finns en ganska klar baksida på att köpa en bil som har testats på saab. Bilarna behandlas inte så snällt som man kan tro de behandlas på saab. Tänk senariot, du jobbar med en bil och du kan köra hur hårt du vill, du behöver själv inte betala slitdelar osv. Jag säger detta med tanke på bilarna farsa brukar ha hemma ser ut. En hel del lackskador på dem, tyvärr.

    ///MATTSSON
    Kör: 9000 Aero -91

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Ett litet rostangrepp... Då är bilen inte i nyskick! Summa summarum: För dyr!
    Vad säger du om en 1 månad gammal Ford Focus -05 som kom in på verkstaden där jag jobbade o visar upp 2st rostiga dörrar??
    Jag menar, en 1 månad gammal bil måste ju vara det närmaste "nyskick" man kan komma....
    Så den Saaben som det pratas om kan ju visst vara i nästan "nyskick" oxå då ju

    MVH
    Filip
    Saab 9-5 Aero Kombi -06
    Saab 9-3 2,0t CombiCoupé 5dr -01

  20. #20
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346
    Samma sak där!
    Rostiga dörrar = ej nyskick! Naturligtvis är det värre på en bil som endast varit i trafik en månad, men det visar bara hur dålig kvaliteten är eftersom skicket försämras i så rask takt.
    All makt åt Thengil!

Liknande ämnen

  1. Vad tycker ni rimligt pris är på en 9-5 Aero -06?
    Av ateist75 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-11-22, 20:23
  2. Rimligt pris för en Saab 9-5 Aero 04 kombi?
    Av Alrinach i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-10-19, 02:43
  3. 9-5 Aero -00 11k mil. Rimligt pris?
    Av Rogerleon i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-07-25, 15:08
  4. SAAB 9-3 aero -01:a, rimligt säljpris?
    Av SaraB i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-02, 21:21
  5. Vad är rimligt pris för en 9-3 aero vinge?
    Av Mackan_vaxjo i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-04-29, 20:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •