Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Ang mjukvara ng 9-3 1,8t

  1. #1

    Ang mjukvara ng 9-3 1,8t

    Fick en fråga av en arbetskamrat. Han undrar om vad som skiljer på hans 9-3 -04 i hårdvara. 1.8 t 150 hk mot en 175 hk version? Går det ta 175 motorns programvara i 150 hästarsversionen på så vis få mer pulver ??

    Mvh Tobbe
    9-5 -02 , Honda 600

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Ja, det är samma motor men olika programvara. Man kan alltså tanka in 175 hk-mjukvara eller någon eftermarknadsprogramvara för att få högre effekt.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Den ligger ju redan i styrboxen Sägs det iaf...

    Så jag tror det är eftermarknadsprogram som gäller faktiskt

  4. #4
    Får tacka o buga för svaren

    Tobbe
    9-5 -02 , Honda 600

  5. #5
    Skumt det här...
    Programmet ska redan ligga i styrboxen, fast hämtas på två olika ställen eller något sånt dumt...

    Är det verkligen helt omöjligt att få 175hk i en 1.8t genom att endast byta hårdvarukomponenter, samt ev. gifta in med tech 2?
    9-3 SC 2.0T -06 (Steg 1)

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Citat Ursprungligen postat av Tommy 2453
    Skumt det här...
    Programmet ska redan ligga i styrboxen, fast hämtas på två olika ställen eller något sånt dumt...

    Är det verkligen helt omöjligt att få 175hk i en 1.8t genom att endast byta hårdvarukomponenter, samt ev. gifta in med tech 2?
    Det är exakt samma motor i 1,8t som i 2,0t, endast mjukvaran som skiljer. Men har för mig att "Bsr-Micke" har sagt att det är i princip omöjligt att få bilen att gå på det andra programmet. Som sagt, det ligger ju i samma box. Tommy Utengen kanske kan förtydliga, han är ju duktig på Trionic8 och hänger här ibland, han brukar ju vara hjälpsam, ni kan pm:a honom denna tråd om ni vill så kanske han vill förtydliga för oss mindre vetande..

    /Rydde

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Det är exakt samma motor i 1,8t som i 2,0t, endast mjukvaran som skiljer. Men har för mig att "Bsr-Micke" har sagt att det är i princip omöjligt att få bilen att gå på det andra programmet. Som sagt, det ligger ju i samma box.
    Helt omöjligt kan det ju inte vara. Saab själva (och en del av deras anställda) borde ju rimligen veta hur att göra. Tycker faktiskt det är lite B med dessa "skapade" motorvarianter....
    Fredrik J

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Ja, det kan kännas lite "B", det håller jag med om, men får oss trimtokar så är det ju jättebra att kunna köpa den billigare motorn och sen trimma den upp i samma prestanda som den dyrare motorn med trim i..

    "Svenssons" betalar helt enkelt för hästkrafter/krona, inget annat, antingen köper dem den den "lilla" motorn, den "stora" motorn eller nåt annat, de bryr sig knappast om det är identiska motorer egentligen, de väljer bara antal hk.. Och detta är ett grymt kostnadseffektivt sätt för biltillverkarna att erbjuda flera motoralternativ.. Se på Volvos 5:a med 140/170hk tex, identiska de också (iaf förr, nu vet jag ej) Så "alla" gör det !

  9. #9
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Volvos 140 och 170 var inte lika förr i all fall.

    140hk=10v
    170hk=20v

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Jag tror att det är så illa att vilken programvara som skall användas är kopplat till chassinumret och chassinumret är, kan jag tänka mig, lagrat på ett sätt som gör att det är i stort sett omöjligt att komma åt det.

    På bilar med Trionic 7 kan man lura elektroniken att tro att bilen boxen sitter i är en Aero (se t.ex. min bil) men även här är det kopplat till chassinummer vilket alltså kräver en del hokus pokus för att få det att fungera. Gifter man bara in en Aero-box i en bil som inte är en Aero kommer den inte att gå som en Aero...

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    Volvos 140 och 170 var inte lika förr i all fall.

    140hk=10v
    170hk=20v
    Var inte det på 850-tiden, när GLT:n hade 170 hk och den "vanliga" 2,5:an hade 144 hk?

    Mig veterligen är motorerna sedan ett gäng år tillbaka helt identiska förutom mjukvara.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    Volvos 140 och 170 var inte lika förr i all fall.

    140hk=10v
    170hk=20v

    /F
    Ja, så var det på 850:ins tid.

    S80/S60/V70 har likadana många ventiler va ? Antar att det sitter en vidareutvecklad version i nya S40/V50... bla bla, är inte så haj på Volvo, glad ändå ?

  13. #13
    Hur kan det stämma att man får 2 deciliter större motor med enbart mjukvara? Specifiera tack!!

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Det får man inte. 1,8t och 2,0t har inget med antalet liter att göra. Det är bara SAAB som använder den beteckningen för att ange motoreffekt. Det står ingenstans att motorena har olika cylindervolym, tvärtom. Läser man spec:en på respektive motor ser man att de är lika stora.

  15. #15
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Det får man inte. 1,8t och 2,0t har inget med antalet liter att göra. Det är bara SAAB som använder den beteckningen för att ange motoreffekt. Det står ingenstans att motorena har olika cylindervolym, tvärtom. Läser man spec:en på respektive motor ser man att de är lika stora.
    Prexis,,det står ju inte 1.8Lit 2.0Lit... Marknadsföring heter det.
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Jag kan ändå förstå förvirringen eftersom det på 9-5:an faktiskt står för hur stor cylindervolym motorn har...fast å andra sidan kan man ju hävda - och det gör säkert SAAB - att det är effekten som avses även om nu motorn råkar vara på 2,3 (eller iaf väldigt nära 2,3) liter.

    Men som sagt, 1,8t och 2,0t på ng 9-3 har inget med volymen att göra!

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Det får man inte. 1,8t och 2,0t har inget med antalet liter att göra. Det är bara SAAB som använder den beteckningen för att ange motoreffekt. Det står ingenstans att motorena har olika cylindervolym, tvärtom. Läser man spec:en på respektive motor ser man att de är lika stora.
    Man fick väl helt enkelt problem med den tidigare "beteckningshierarkin" när man hade 2,0T och 2,0t. Man kom kanske inte på något mindre "gement" än ett litet "t"?

    Personligen tycker jag att det är ett oskick att ha ett system som "ser ut" att baseras på cylindervolym, men som inte gör det. Samma sak hos BMW där man ibland nästan ligger en halvliter från sanningen känns det som...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Ja, och hur tänkte det när de skapade 2,3t och 2,3T? Och nu också 2,0t och 2,0T på ng9-3? Är det bara för att jävlas med säljarna och oss stackars köpare? Hur roligt låter det:

    - Hej, jag vill köpa en 9-3 SC två komma noll te.
    - Jaha, skall det vara med stort eller litet te?

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Ja, och hur tänkte det när de skapade 2,3t och 2,3T? Och nu också 2,0t och 2,0T på ng9-3? Är det bara för att jävlas med säljarna och oss stackars köpare?
    Jo, men där finns det ju i alla fall en stringens i det hela. Sen att det rent "uttalsmässigt" kan bli lite luddigt, det är en annan femma...

    Men hur uttalar man Audis beteckningar "1,8T" och en "1,8T-röd". "Du, vi säljer bara T-röd i hela flaskor, din luspanka alkis..."

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  20. #20

Liknande ämnen

  1. uppgradering av mjukvara???
    Av sundhed i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-07-05, 23:57
  2. Vad har jag för mjukvara?
    Av XGranis i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-26, 10:09
  3. mjukvara
    Av cubix i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-07, 10:04
  4. 9-3 SS, Mjukvara i SID ...?
    Av jokke holmkvist i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-24, 13:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •