Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: kopplings problem....

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    156

    kopplings problem....

    Börjar med detta annars så glömmer jag bara...
    Bil: 9000 2,3t -91

    Jaha då var det dax för mig att få problem med kopplingen...

    Började med att den kändes lite svampig... ville inte gå upp av sig själv hela vägen ibland...

    På vägen hem från mina föräldrar i dag så försvann den helt... pedalen i botten... (hmmm 25mil kvar hem)! Men jag fortsätter upp till gbg från skåne...

    Väl hemma efter mycket om och men så kollade jag efter fel... letade efter slavcylindern men hittade inte någon. Dock tittade jag i "inspektionsluckan" på växellådan och hittade olja i botten av den tillsammans med något som ser ut som en slavcylinder.

    Nu till min fråga... Misstänker att det är slavcylindern som har slutat att fungera men hur kommer jag åt den lättast? måste jag plocka bort lådan?

    Tacksam för alla svar...
    Ps... nu är man en ganska bra hajjare på rallyväxlingar...
    Nu en 9000 igen...

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona/Hasslö
    Inlägg
    476
    hej
    Ja, du måste ta bort lådan för att komma åt slavcylindern.
    //Dennis
    9-3 Aero-01**900 T8 special-89**ng900 2,0T-95**
    Med i RACE CREW (och har en GUL väst på sig)

  3. #3
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 049
    Trist Axel. Men se det från den possitiva sidan, du slipper vara sysslolös i helgen..
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    241
    Lånar tråden lite hoppas det är okej.

    Ja har för någon månad sen bytt min slavcylinder till en sprillans ny. Efter bytet så blir kopplingspedalen trög att trycka ner när man kört en stund, och tar en stund innan den kommer upp igen. Dess symtom hade jag när den förra slavcylindern gav upp.

    När jag hällde i bromsvätska så tog jag från en öppnad flaska jag hade hemma, läste idag på den och såg att man inte skulle använda bromsvätska från en burk som varit öppnad i mer än 14 dagar då risken finns att den fått fukt i sig.

    Kan det vara så enkelt att det är fukt i bromsvätskan som jag hällde i och därför stumnar pedalen när det blir varmt och vattnet expanderar? Eller är det för långsökt då jag letar efter orsaker som gör att jag slipper riva ner lådan ännu en gång.

    Kom gärna med andra förslag om vad det är som gör att pedalen blir trög efter en stunds körning.
    Slaven är alltså bytt och huvudcylindern är bytt mot en bättre begagnad som enligt uppgift bara ha gått några hundra mil.
    Åker just nu Mazda 626.

Liknande ämnen

  1. kopplings problem
    Av toad i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-13, 22:56
  2. Kopplings problem.
    Av David_ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-08, 22:51
  3. Kopplings problem
    Av bollen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-27, 16:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •