Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Kan man byta srs styrdon själv?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    555

    Kan man byta srs styrdon själv?

    Ja kan man det lr måste man lämna in bilen så att dom får fixa det? Hade saaben inlämnad förut för att släcka srs lampan då sa han att det var styrdonet som skicka ut en konstig signal å om lampan började lysa igen så blir jag nog tvungen till att byta styrdonet. Så ja kan man byta det själv?


    //Robin.

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 571
    Ja, det kan du!

    Sitter under mittkonsollen längst bak. Sitter skruvat med 3 eller 4 M6 muttrar.

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    555
    Okej, Vet du om lampan slocknar av sej själv då lr måste man ändå lämna in den till någon med en tech 2? Skulle vara trevligt om man kom billigt undan en gång för alla.

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 571
    Osäker på om Tech2 krävs, men Lyser lampan så måste du ju släcka den och då krävs Techen till det.

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    Tänk efter, "vilken uppgift har SRS-styrdonet" ?
    Nästa fråga är "är det säkert at jag VET allt man måste veta för att byta det" ?
    Om du fortfarande tycker att du skall byta det själv, så skall du kanske ställa dig frågan "varför är jag så dum" ?

    Detta skrivet med största allvar !

    Jag manar till "viss eftertanke".
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    555
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Tänk efter, "vilken uppgift har SRS-styrdonet" ?
    Nästa fråga är "är det säkert at jag VET allt man måste veta för att byta det" ?
    Om du fortfarande tycker att du skall byta det själv, så skall du kanske ställa dig frågan "varför är jag så dum" ?

    Detta skrivet med största allvar !

    Jag manar till "viss eftertanke".

    Jodå jag e fullt medveten om att det finns alltid risker när man ska hålla på med bilens elsystem men dom där styrdonen e ju inte direkt billiga att byta på en verkstad så hur som helst så kommer inte bytet att ske förän jag har några tusen över om jag ska lämna in den då. Å så som det är nu så är ju ändå airbagen urkopplad eftersom styrdonet inte skickar ut rätt signaler.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    35
    Du kan ju alltid göra så mycket som möjligt själv. förklara för verkstaden att du gärna kommer undan billigt, så du river inredningen där styrdonet sitter, och du monterar också tillbaka allt sen. Det enda de gör då är att byta boxen och släcker dina felkoder. Borde bli lite billigare.

    Sedan om du får tag på en beggad box eller så, så kan du alltid skicka med den också och be de byta den.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    555
    Ja det va ju en idé det oxå. Ska ta å ringa killen på verkstaden jag lämna in bilen förra gången å fråga honom hur man kan gå till väga. Tack för svaren iaf.


    //Robin.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    19
    Fixar inte saab detta på goodwill? Det är ju allmänt känt att vissa SRS-boxar till ng900 är alldeles för känsliga från fabrik. Kommer ihåg att det gick att köpa dessa boxar för godispengar för något år sedan.

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 571
    Citat Ursprungligen postat av CBRR
    Fixar inte saab detta på goodwill? Det är ju allmänt känt att vissa SRS-boxar till ng900 är alldeles för känsliga från fabrik. Kommer ihåg att det gick att köpa dessa boxar för godispengar för något år sedan.
    Vissa får det på Goodwill, andra inte..

    De som är berörda ska ha fått ett brev.

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    555
    Ja någe brev har jag då inte fått så det får nog bli en beggad från skroten. Dom brukar ju vara lite billigare än dom nya iaf.

Liknande ämnen

  1. Byta styrdon saab 9000 med VSS
    Av Chrille i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-04-19, 14:25
  2. Byta styrdon i vss bil
    Av partyvan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-28, 09:29
  3. Byta styrdon
    Av Sm3karn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-20, 06:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •