Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hjälp mig med ljudbygge i 9000cs -92!

  1. #1

    Hjälp mig med ljudbygge i 9000cs -92!

    Hejsan jag skulle vilja vet hur får man bort gallret (det över högtalarna) fram på 9000cs -92, bände lite med en kniv, men det gick inte så bra
    och vad sitter det för högtalare där nu?

    Sen en till fråga till, tänkte köpa mig ett steg (1500W) + två 6x9" trevägs på 1000W (tillsammans) och sätta dem i hatthyllan..

    Tycker ni man ska gömma dem så bra man kan, dvs byta ut de gamla högtalarna som sitter bak, eller ska man blygga egen hatthylla av MDF?
    Sen om ni tycker att man ska använda de gamla! hur får man bort gallret bak! Hur ska man göra med steget?

    såhär ser steget ut som jag har tänkt att köpa:

    Dimensionerna: 280 x 200 x 50 mm

    såhär ser högtalarna ut:

    Monteringsdjup: 91 mm

    De är av märket TheLoudest.Com dvs helt noname, men tänkte man kan ju prova något annat än MDS om man ska köpa billigt och specifikationerna är ju fina.

    Sen funderar jag ju på att byta ut de i fram, tänkte köra utan steg till dem, men se första frågan
    9000 2.3-16 CS (150hk)
    http://garaget.org/?car=12061

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 651
    Hej !

    Det sitter 2 skruvar på gallret fram, du ser dom nog från sidan om du öppnar dörren , därunder sitter 4" men det är inga problem och såga upp dom så man kan sätta in 5,25" om man orkar det

    //Marcus

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    957
    Fel det sitter 3 skruv som håller gallren fram.
    2 st om du öppnar dörren så ser du dom. sen sitter det en liten skit uppifrån också. Du borde se det lilla runda hålet som sitter uppe i panelen.
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    364
    Stämmer: 3 skruv

    Varför hatthyllan? Finns redan 6.9 i orignalplatsen, bara hänga dit, dock tar man väck plattan under ifrån OBS! inte gallret bak.
    Nya bilen på Garaget
    Red cars is the shit

  5. #5
    Anledningen till att jag ville ha i hatthyllan var för att det skulle vara mer estetiskt tilltalande helt onödigt altså, men det skulle ju vara kul om folk kunde se att man gjort något också.. men nu när jag skriver det så låter det ganska löjligt

    Tackar för hjälpen!

    Ska beställa hem lite saker nu!

    slänger nog till ett 4" system också:




    Specifications (per pair):

    Power Handling (Peak): 300 watts

    Power Continuous (RMS): 90 watts

    Frequency Response: 80 Hz - 22 kHz

    Sensitivity: 91 dB

    Impedance: 4 ohms

    Resonant Frequency (Fs): 90 Hz

    Total Equivalent Factor (Qts): 0.72

    Vol of Acoustic Susp. (Vas): 2.86 lit

    Linear Excursion (Xmax): 4 mm

    Displacement Volume (Vd): 0.002 cuft

    Tweeter: 1" Titanium Dome

    Crossover: 6 dB / slope

    Mounting Depth: 66 mm

    Beställer allt från samma företag, Tror ni att min huvudenhet, en hyfsad åldrad philips CDspelare som jag inte kommer ihåg beteckningen på! Klarar av att styra dessa utan steg?
    9000 2.3-16 CS (150hk)
    http://garaget.org/?car=12061

  6. #6
    Har hittat ett litet problem nu! Var ute och kollade på min huvudenhet nu, och fann att den inte har 2RCA ut utan _1_ BNC, Killen som hade bilen innan mig har dragit bak BNCkabeln bak till skuffen på bilen Hur hjälper det mig?!

    BNCkabel:


    jag har hittat BNC - RCA adapter, men jag behöver ju två kanaler?! jag såg bara en kabel iaf, men det kanska kan gå från 1 BNC -> 2 RCA?
    Var så mörkt ute så jag kunde inte riktigt se!

    9000 2.3-16 CS (150hk)
    http://garaget.org/?car=12061

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    umeå-övik
    Inlägg
    17
    Skruvarna som håller fast gallret fram har jag för mig är torx precis som allt annat i saab.

    Och du gör nog rätt i att andvända 4" fram när du ändå köper ett billigare märke.

    Om du skulle köpa dyrt så kan det vara värt jobbet att stoppa in större men då måste du bygga en riktig baffel och gärna förstärka upp lite runt om så du inte får missljud.

    Jag tycker att du ska bygga en ny hatthylla och sätta 6*9"arna där det kan nämligen aldrig bli för stabilt.

    Nu kanske inte watt antalet stämmer så bra men finns det tryck i dom så pallar inte original utagen utan dom börjar vibbrera=inte bra.

    Tror dock inte att du behöver ha mdf det känns dyrt för dom högtalarna det går att andvända spånskiva och sätta dit bafflar.

    Tycker du att det blir fult med bafflar så sätt dom på undersidan.

    Du ska nog inte utgå ifrån att wattantalet stämmer på fyrorna heller och knappast på cd,n heller ett steg är att föredra men det handlar ju om hur mycket pengar du vill lägga ut förstås.

    Hoppas att mitt inlägg kan bidra till något.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283
    BNC låter märkligt, brukar inte användas till analog audio. Vad är det för HU? Hittade följande info i en bilstereoordlista:
    BNC
    A type of high precision connection often used in instrumentation and sometimes in digital audio. BNC connectors sometimes are used for digital connections such as from a CD Transport to the input of a DAC.

    Ang högtalare fram så är det ju svårt att veta Men är det original är det inte mycket att hänga i gran, någon halvusel 4".
    Ang högtalare bak: Du kan ju prova att montera i originalhålen först, blir nu inte nöjd är det ju bara att bygga en ny hatthylla...

    För övrigt skulle jag hellre satsa på ett fåtal bra grejer än flera noname-enheter. Man tröttnar fort på billig sk-t. Bättre att spara ihop mer pengar eller leta begagnat. Själv har jag nyss köpt just en CS -92 och planerar att använda lite bra beg grejer som jag har liggande, förutom att jag beställt ett par Macrom 4" till instrumentpanelen.
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  9. #9
    Blir nog till att köpa en ny huvudenhet eller en begagnad, en polare hade en med Line out på som han kunde sälja..
    Vet dock inte hur bra den är.
    Sen vet jag ju inte om sakerna är helt usla heller, kanske är helt okej kvalité!
    9000 2.3-16 CS (150hk)
    http://garaget.org/?car=12061

Liknande ämnen

  1. lufta kopplingen 9000cs hjälp
    Av ErikssonR i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-11-04, 14:43
  2. okänd kontakt 9000cs -95 hjälp
    Av drzero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-29, 21:59
  3. hjälp med ljudbygge i 93ss
    Av norlin87 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-09, 07:42
  4. Hjälp! ljudbygge
    Av A_nilsson87 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-15, 11:34
  5. Akut hjälp! Ljudbygge 9000: 5,25" i instrumentbrädan.
    Av lamorte i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-01-03, 15:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •