Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Knackar :S

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    96

    Knackar :S

    Hej, jag e helt ny här, varit medlem ett tag men detta är nog fanemej första tråden!
    Jag kör en turbolös 9000 CD -92 (2,3i 16v), en väldigt trevlig bekantskap, funkar perfekt, förutom EN sak som jag stör mej på.. Det är någonting som knackar, det låter som att det är bak på motorn, det låter inte som ventillyftarna utan det är nånting annat, knackandet går på varvet, alltså knackar det fortare när man ökar varvet..
    Är det någon som har tips på vad det kan vara?
    I början lät det inte jämt men nu gör det det.. och det är irriterande!!

    Tacksam för svar!

    MVH

    Elias

  2. #2

    Knacket!

    Knacket kan va vevlager. Hade knack i min motor när ja drog iväg i 1:ans å 2:ans växel sen fanns de inte där. Å kunde höra knacket när ja gasade den på tomgång.
    Har in bil nerriven för tillfället å där va de ett vevlager som var kass/utmattat så där va ingen spänst i de. Hade inte skadat veven utan bara blivit mattat så de inte spände som de ska.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    96
    Okey, tror dock att mitt knack finns på alla växlar..
    Hur löser jag detta då?

  4. #4
    Kan ju kanske vara kamkedjan som e sliten också.. fasst då kanske de skulle låtit lite mer från ventilkåpan.. annars är de nog nått vevlager..

    /Mvh Matte
    < Saab 9000 talladega -88 > http://www.garaget.org/?car=33285

    < Saab 9-5 2,3t -99 Steg 2 Nordic > http://www.garaget.org/?car=128037

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    96
    Nja asså om det hade varit kamkedjan så hade det väl rasslat lite liksom?
    Det här knackar ju dovt... Och det låter ingenting ifrån motorrummet, inte som jag hör iallafall, hörs dock relativt tydligt i kupén!
    Är förbryllad, vill inte att nått skall gå sönder!
    Men har ju låtit såhär sen Augusti typ...

  6. #6
    Okey... mjo de gör den..

    du har väll skaffat dig jobb i vinter :P hehe hel renovera en motor

    /Mvh Matte
    < Saab 9000 talladega -88 > http://www.garaget.org/?car=33285

    < Saab 9-5 2,3t -99 Steg 2 Nordic > http://www.garaget.org/?car=128037

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    96
    Vart sitter vev(axel?)lagret?
    Hur mycket grejer måste demonteras?
    Vad kostar ett byte av detta lager på Saab?
    Vad kostar lagret?

    MVH

    Elias

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    96
    Är det ingen som har svar på detta? Var länge sen jag frågade nu, tycker det har börjat knacka lite "hårdare" nu.. Vill få ordning på det då den skall säljas till våren!

    MVH

    Elias

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    873
    Medlem#
    6272
    Citat Ursprungligen postat av Elias
    Vart sitter vev(axel?)lagret?
    Hur mycket grejer måste demonteras?
    Vad kostar ett byte av detta lager på Saab?
    Vad kostar lagret?

    MVH

    Elias
    Det är precis som du tror lagret till vevaxeln killarna snackar om. Är det den halvan som sitter på veven(kallad vevlager) så kostar det 388kr på SP. Är det den andra halvan(ramlagret) så går det loss på 600kr på SP. Vet ej vad SAAB tar dock.
    Du bör ju kunna ta detta underifrån genom att demontera sumpen.
    Vad SAAB tar för att byta detta vet jag dock ej.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Östra Småland
    Inlägg
    196
    Jag tror mer på lyftarna än vevlager....

    mvh Martin
    SAAB 9-5 2,3T (220) Linear Business - 2005

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    96
    Okey, då förstår jag, räcker det att demontera sumpen eller blir det nått mer som måste loss? Är detta en svår grej att fixa?
    Vad menar du med SP? *dum*

    MVH

    Elias

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av Marvin
    Skulle det inte kunna vara de hydraliska ventil lyftarna som knackar...
    Är ganska vanligt på 9000 som gått mycket. Låter värst/mest när bilen är kall isåf!
    Detta låter hela tiden, spelar ingen roll om den e kall eller varm...

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Östra Småland
    Inlägg
    196
    Citat Ursprungligen postat av Elias
    Citat Ursprungligen postat av Marvin
    Skulle det inte kunna vara de hydraliska ventil lyftarna som knackar...
    Är ganska vanligt på 9000 som gått mycket. Låter värst/mest när bilen är kall isåf!
    Detta låter hela tiden, spelar ingen roll om den e kall eller varm...
    Ok! ja då är det INTE lyftarna... Antagligen vevlagret som man kan misstänka i det fallet.
    SAAB 9-5 2,3T (220) Linear Business - 2005

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    96
    Okey, hur svårt är detta att fixa? Kan man göra det endast genom att ta bort sumpen? Jag har ingen stenkoll på detta..
    Vet du vad SP står för?

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    429
    hej
    med SP menas speedparts dom säljer saabgrejor

    www.speedparts.se
    //Danne
    Saab 9-5 Aero
    Saab 9000 2,3T Classic

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    96
    Jasså det var Speedparts han menade, ja dom vet jag mycket väl va dom gör, ligger i Uddevalla om jag inte missminner mej?

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Östra Småland
    Inlägg
    196
    Citat Ursprungligen postat av Elias
    Okey, hur svårt är detta att fixa? Kan man göra det endast genom att ta bort sumpen? Jag har ingen stenkoll på detta..
    Vet du vad SP står för?
    Är väl inte någon jätteoperation, men det kan vara en del bök om det vill sig illa. T.ex kan tråget sitta med torxskruv vilket inte är lika bra.
    Sedan måste ju motorn hissas upp en bit för att komma åt alla bultarna och för att kunna vinkla ned tråget. När du endå har tråget nere kan du passa på att gör rent lite och kanske byta o-ringen till oljetrycksgivarn oxå när du endå är i farten menar jag

    Mvh Martin
    SAAB 9-5 2,3T (220) Linear Business - 2005

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    96
    Okey, om man säger såhär då, hur långt upp sitter dessa lager ifrån där tråget sitter fast..?

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    966
    Hoppas att inte veven har tagit stryk. Då blir det jobbigare... Kanske en slipning av veven behövs.

    Demontera och kontrollera.

    Mvh

    Björn

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Östra Småland
    Inlägg
    196
    Citat Ursprungligen postat av Elias
    Okey, om man säger såhär då, hur långt upp sitter dessa lager ifrån där tråget sitter fast..?
    Ja lagrena sitter ju på veven och veven sitter i botten på blocket ned i tråget typ.

    Mvh Martin
    SAAB 9-5 2,3T (220) Linear Business - 2005

Liknande ämnen

  1. Vad knackar på filmen?
    Av znordic i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-05-31, 23:05
  2. Knackar i framvagn 9-5
    Av rgolsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-10, 17:18
  3. Knackar + fläkt
    Av Jonas.Ni i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-16, 12:22
  4. Knackar å går dåligt -85a t16
    Av Folke_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-22, 22:18
  5. Bilen knackar
    Av pumpe3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-03-29, 15:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •