Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Trög ettans och bakväxel.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338

    Trög ettans och bakväxel.

    Hej hej

    Som nybliven Saab ägare har man förstås frågor om sin nya bil och här kommer mitt första inlägg.

    För en vecka sen köpte jag mig en Saab 9-5 Aero sedan ´02 manuell växlad med 8200mil på mätaren.

    Jag ville ha en bil med pulver och valet blev som sagt en Aero.

    Jag har inte kört bilen så mycket än men märkte nu när det blivit kallare att den är veldigt svårt att få in i ettan och bakväxel när man har urkopplat och stannat vid ex. traffiksignalerna och vill sedan lägga in ettans växel igen då blir det veldigt trööögt. Men om jag trycker när kopplingen och väntar i några sekunder och försöker lägga in ettan då,... då går det bra. Vad göra, byta olja? byta växellåda? byta bil?
    Svart 9-5 Aero sedan -05

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 550
    Medlem#
    829

    Re: Ny på forumet

    Citat Ursprungligen postat av 9-5aerosedan02
    Vad göra, byta olja? byta växellåda? byta bil?
    Byta Topic på tråden .....

    Förmodligen är det ett Oljebyte som skulle avhjälpa det. Läs denna tråd http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=25234 kasnke kan ge lite info ..

    Finns även en SÖK-funktion om du vill söka mera info om exv oljan.

    Hursom .. Välkommen Hit .. till ett välbesökt och omtyckt forum.
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338

    Re: Ny på forumet

    Vad göra, byta olja? byta växellåda? byta bil?[/quote]
    Byta Topic på tråden .....



    Hej och tack för svaret,...Topic byt!

    Vad sitter det för original olja i en 9-5 Aero tillverkad 2001-09?
    Svart 9-5 Aero sedan -05

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 550
    Medlem#
    829
    Strålande .. lättare att få svar med en bra topic ..

    Är lite osäker på när saab börja använda MTF 0063 i sina lådor .. men vet att många som har haft problem med lådan av olika form har fått lösning på problemen genom att byta till denna olja.

    E det en tjock och trögflytande olja i lådan när det blir kallt så blir den TRÖG att växla tills oljan har fått upp bra arbetstemp ..

    MTF 0063 är ganska lättflytande men funkar kanon i nyare lådor till 9-5 och 9-3 .. finns förmodligen flera som kan je ett bättre och tydligare svar än jag skulle jag gissa på.
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  5. #5
    Kan bara utala mig på en Saab 9-3 som blev tillverkad av mitten av december år 2001, då fanns den tidigare oljan i växellådan..tror de hällde i den i lådan vid mars/april. Bara att köpa på dig ett antal liter..!

    Blev kanon nöjd med bytet...helt annan känsla i växellägena.
    / Skåne Jonta

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338
    Hej o tack.

    Om jah har förstått rätt så är Saabs MTF 0063 olja egentligen Castrol helsyntet 75-90?
    Svart 9-5 Aero sedan -05

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    533
    Medlem#
    4354
    Jag fick bytt till MTF0063 och är nöjd med resultatet. Dock skall lådan sköljas några gånger med den nya oljan, innan den tappas i permanent.

    Upplever lite högre transmissionsljud sedan jag bytte olja.
    Roligaste bil: 9-3 SportSedan - V6 Aero Hirsch - 2007 http://www.garaget.org/?car=87430 Åker numera: Skoda Enyaq iV80. Fick tyvärr aldrig den 9-5 SportCombi Vector jag beställt då Saab gick i konkurs...

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Haldrik
    Jag fick bytt till MTF0063 och är nöjd med resultatet. Dock skall lådan sköljas några gånger med den nya oljan, innan den tappas i permanent.

    Upplever lite högre transmissionsljud sedan jag bytte olja.
    Helt riktigt...speciellt ljud uppkommer när oljan är kall.
    / Skåne Jonta

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338
    Ingen som vet vad det är för olja i en 9-5 aero som är tillverkad 2001-10.
    Svart 9-5 Aero sedan -05

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    685
    Vet inte vad som finns i din bil. Min är en 2001-06 och den hade inte den nyare MTF 0063. Fanns ju en tidigare syntetolja som Saab hällde i men kommer inte ihåg namnet....syntomatic?

    Öppna och titta på färgen / lukten om du är osäker. MTF 0063 luktar gott och ser ut som hallonsaft.
    Canns axiom:
    När inget annat hjälper, läs instruktionsboken.
    9-5 BioPower 390 Hk 610 Nm.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338
    Hej o tack

    Var precis i garaget och startade bilen efter den har stått i några timmar, jag tryckte ner kopplingen och försökte lägga in i ettans växel men det gick inte, ner jag försökte trycka ännu mer så såg jag att bilen gick några centimeter framåt. Jag fick altså drivning fast kopplingen är nertryckt???

    Kan det vara så att kopplingen inte kopplar ur ordentligt så att den snurrar ingående axeln hela tiden? Jag försökte sedan med andra växlar men likaså där det gick inte att få in i nån växel???

    När jag trycker växelspaken mot ex. ettans växel och det börjar bli trögt då gasar jag till snabbt och woops så glider växeln in utan problem.

    Vad har hänt med min växellåda/koppling, den fungerade bra för en vecka sen?

    Jag är redan trött på bilen fast jag haft den bara i 10 dagar
    Svart 9-5 Aero sedan -05

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    244
    Kan det inte vara problem med synk.ringar? Hade inte 9-5:orna lite problem med dem som byttes på garanti? Kolla med din SAAB-verkstad vad de säger. Om du lägger i 2:an innan 1:an, går det lätt att få i 1:an då?
    //Stefan
    900 T8 Special -89 | 9-3SE 2,0t -99 | Ford Galaxy 2,0 tdci -12 | 96F de Luxe 1960 (under renovering)
    9-3SS Vector 2,0t -03 (såld) 9-5SC Vector 2,3t BP -09 (såld)

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338
    Pratade med min kusin(saab mek) han säger att det är 99% att det är fel på kopplingen. Kan vara lamellen som har fastnat på splinsen, men eftersom man tar bort växellådan så är det lika bra att byta hela kopplingen tyckte han.
    Svart 9-5 Aero sedan -05

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    Jag har samma problem på min 9-5 Aero -02. Svårt att lägga i ettan och backen. Ska lämna in bilen på måndag för byte av bla kopplingen. I mitt fall är det fjädrarna i ryckutjämnaren som är glappa, därav problemet att lägga i växlarna.

    Lite off topic. Ska även passa på att uppgradera/renovera växellådan så att den blir smidigare att använda mm.

    Uppgraderingen innehåller följande:

    Synkringar 3+4+5+back
    Växelförare 3+4
    "Handgranaten"
    Nav 1+2
    Muff 5
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338
    Hej Johan

    Den där ryckutjömnaren, vart sitter den hur ser den ut? Jag märkte också att det finns en viss glap i drivlinan när man tex. gasar lite lätt eller motorbromsar. Kan dett hänga ihop med tryckutjämnaren och kopplingen?
    Svart 9-5 Aero sedan -05

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    Ryckutjämnaren sitter i kopplingen. Och det är alltså fjädrarna på denna som "skallrar" (sitter löst). Bilen låter som en diselbil och hörs mest när motor motbelastas när den är varm. Tex om man har ACC avstängd och sedan sätter på den så börjar det rassla. Jag tror att detta rassel märks mest på sommaren när ACC:n får jobba mer. Dock hör man hela tiden ett visst rasslande när man gasar mm.

    Vet ej om du har exakt samma fel. Men både ditt och mitt problem löser sig nog om man byter kopplingen.
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338
    Nu har jag bytt kopplingen och växellådan fungerar som den ska, transmissionsglappet försvann också i samband med kopplingsbytet.

    Problemet var att tryckpalttan hade blivit skev av någon anledning

    Hur lång tid måste man köra för att databoxen har adapterar sig, just nu saknas det några hästar i stallet.
    Svart 9-5 Aero sedan -05

Liknande ämnen

  1. Backljus som lyste när ettans växel låg i
    Av kungen_dr i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-08-22, 23:06
  2. 9000 fastnat i ettans växel
    Av ketil i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-30, 16:13
  3. ettans växel går inte att få ur, KTM 200Exc
    Av Kallegogo i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-16, 00:04
  4. För lågt laddtryck på ettans växel ?
    Av MagicMike i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-02, 12:50
  5. ljud från ettans växel (aut)
    Av 666SaaB666 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-28, 17:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •