Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Lite uppgraderings-frågor!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    364

    Lite uppgraderings-frågor!

    Bil: Saab 9000 Cs 2.3 T Sport (långmotor)
    3" Hela vägen, original kat, röd box

    Liggandes nu: TD04-15T 6# -97 (från kortmotor)

    FRÅGOR

    * Denna skall väl passa Bolt-On som jag förstått nu? Fick med 2 rör.

    * Vad händer om den monteras utan ytterligare modifieringar?



    Eftersom att den har TCS, och inget Trionic så förändrar den min situation över programvara.

    Hur skulle ni göra ? ? ?

    Alt 1. Kolla med Mats vad han har.

    Alt 2. Kolla med trimfirma vad som kan skakas fram.

    Alt 3. Uppgradera till trionic 5 (Vad skulle detta kosta och hur mycket jobb innnebär det)?


    Vilket av dessa alternativ man än väljer så undrar jag:
    (Det skall då kännas som "ekonomisk" uppgradering, dvs att är det värt pengarna och/eller hållbarheten för resten av hårdvaran)

    * Skall man byta till större IC och/eller spridare?

    * Sport eller race kat? Eller behålla original?

    Som jag tänkt nu så ser det ut som:

    Öppet filter
    3" hela vägen
    TD04-15T 6#
    Mats Chip

    Bör ju landa runt 280-300hk?




    Min tanke med bilen är ban bil så därför inte större turbo för tillfället då det skall inhandlas, gula koni, H&R fjädrar, Bremboskivor special slitzar, ferodo DS2500 belägg, bussningar poly fram och bak, kanske krängingshämmare fram. Tyvärr så är ju inte detta gratis

    Vad tror Ni om detta nu då? Svara på det Ni vill/kan/känner för, glad för ALLA svar

    Mvh

    Nya bilen på Garaget
    Red cars is the shit

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    364
    Ingen som vill? Ingen som kan?

    Steg 3 9000 Aero ger runt 290 hk

    Vad klarar min IC
    Mina spridare
    Min orig.kat

    Kan man klämma ut mer om nått av detta uppgraderas.

    Glöm inte mina andra frågor

    Mvh
    Nya bilen på Garaget
    Red cars is the shit

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    164
    Det gör alltid gott att byte till metallisk racekat. Även om du har 3" hela vägen så har du en riktigt tråkig strypning pga din originalkat. En större/effektivare IC är också att rekommendera. Tror tyvärr att det blir svårt att komma upp i 300hk med det turboaggregatet som du hade. Iaf om du vill at det ska hålla under en längre tid...
    Nordanvind gör mig stark.

    Fräser och planar de flesta metaller om du behöver.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    364
    JO, annan kat är ju att föredra kan ja tänka mig, lite propp bli de me original.

    Men hur långt räcker min IC till då?

    Och spridarna skall inte behöva bytas förrän xxx HK?

    Såg nån firma som tog ut 310 med den hårdvaru uppsättningen jag tänkt mig, med annan kise då...

    Så TD04 borde räcka långt, läste nån som bänkat runt 300 med sin T25 t.o.m. Men visst man kanske lever lite på gränsen då...
    Nya bilen på Garaget
    Red cars is the shit

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    164
    Jo, gränsen är garanterat nådd med 300 hk på en original T25. Det där med laddluftkyl är ju lite av en djungel. Din IC skulle säkert "räcka" till 300 hk men insugningstemperaturen hamnar väldigt högt då. Och det mår inte motorn så bra av i längden. Samtidigt som man byter till en effektivare IC så får man lägre temp och mindre laddtrycksförlust vilket i sin tur ger några gratishästar och turbon skonas. Spridarna kan jag inte svara på med säkerhet vad dom räcker till. Har inte koll på vad dom lämnar max... Och som sagt, katten måste bara bytas. Det gör en VÄLDIG skillnad.
    Nordanvind gör mig stark.

    Fräser och planar de flesta metaller om du behöver.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    364
    Jo alltid bra och slippa behöva belasta de i onödan, men och andra sidan så byter man IC nu så lär man vilja få ut lite till så är man där igeen Inte riktigt kanske men du förstår tanken.

    Sen är det en TD04 som skall dit. Så T25 åker bort.

    Katten håller ja med om, är värsta fetproppen nu.

    Tack för svaren, några funderingar kvar:

    Uppgradera till trionic 5 (Vad skulle detta kosta och hur mycket jobb innnebär det)?

    Spridarna räcker till hk? hur många?

    Skillnda race sport katt, värt prisskillnaden?
    Nya bilen på Garaget
    Red cars is the shit

  7. #7
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Angående IC: Det heliga mantrat "alu-IC" rabblas som ett religiöst radband på allehanda internetforum. För det första: Du har redan en alu-IC, för att vara en standardbil en ovanligt bra installation. Denna kan helt klart förbättras men spring INTE och köp första bästa jäkla blankpolerad "alu-IC" som dyker opp. Det mesta som säljs till en billig penning är rent skit i jämförelse med original 9000-IC, förvisso har denna plastgavlar och bör kanske inte tryckas med 2 bars övertryck, men det finns inga garantier för att nån bling-bling "alu-IC" klarar detta heller. Därtill har t ex vissa välomtalade Iveco laddluftkylare plastgavlar...

    Angående uppgradering till T5: Det finns en del skrivet här på forumet (sök), mitt personliga intryck är att det innebär mer jobb än det i slutändan är värt. Men det är subjektivt.

    Spridare... är det med "blå rand"? Lär räcka till omkring "300 hk", om än med svett i pannan.

    "Race- eller sportkatt"? Well, att ödsla pengar på en keramisk katt med grova anslutningar går enligt mig totalt fetbort. Att ödsla många tusenlappar på en katt med metallisk kärna är väl okej, OM man med säkerhet vet att den duger till nåt. I likhet med laddluftkylarbranschen samlas i kattbranschen en massa bondfångare som vill lura av en hela veckopengen. Watch out! På en sparsamt brukad entusiastbil: Hellre bygga om lite inför årligt SBP-besök än slänga flera tusen $ på nån s k "racekatt" som gör jobbet marginellt bättre än ett rakt tomt rör.

    Å den där Mitsu-turbon med de 2 rören; den mår inte bra av att ligga. Monteras o-m-e-d-e-l-b-u-m-s!

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    364
    Perfa!

    Kanon bra svar...

    Nä Ic få sitta ett tag till, och spridarna så väl.
    Lär ju inte trycka 2 bra ändå.

    Lite så där för att köra utan katt, måste va dryga böter på det?
    Funderat på göra 3" anslutning på original katt (en från skroten) borde göra skillnad? (Kapa tills det blir 3")

    Söker som en TOK
    Men är väl endel som byts för trionic, och går väl på nårra tusen antar jag.

    """"""" Kan den ta skada av att ligga turbon????? NERVÖS!!! """"""""
    Nya bilen på Garaget
    Red cars is the shit

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Överväg alt. 3 med innehåll i burken från ett känt företag.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  10. #10
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av Tajger
    Lite så där för att köra utan katt, måste va dryga böter på det?
    Funderat på göra 3" anslutning på original katt (en från skroten) borde göra skillnad? (Kapa tills det blir 3")
    Det låter som ett prisvärt alternativ. Flödet blir ju inte bättre men inga pengar blir heller kastade i sjön. Med eftermarknadsprylar är ju problemet att skilja agnarna från vetet.

    """"""" Kan den ta skada av att ligga turbon????? NERVÖS!!! """"""""
    Hehee... mera så att om en sån eftertraktad turbo bara ligger arbetslös är det litegranna slöseri..

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    364
    Hehe, jo de är klart, va rätt nöjd när ja fick tag i den, så den skall på så snart ja hinner och hoppas på att den funkar som den skall.

    Kan man rengöra turbon på nått bra sätt inuti utan att den tar skada?

    Få fundera de på me rakt rör, tycker de är lite hutlösa priser på katterna, frågan är isåfall sport eller race? Skillnad? Race trots allt dubbel sådyr, dubbelt så bra? hmm...

    Dr.Boost > Vaffö? Vill inte lägga ut xx(xx) kr om de inte lönar sig.
    Nya bilen på Garaget
    Red cars is the shit

Liknande ämnen

  1. uppgraderings frågor ang saab 9-3
    Av gnodan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-02-26, 22:16
  2. APC boxar lite frågor och frågor om LMM OG900 -90
    Av bixprotman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-01, 11:38
  3. Bli TCS fri. Lite frågor!
    Av Mekarbruden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-04-20, 17:46
  4. Lite frågor?
    Av masse75 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-14, 15:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •