Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Turbosar?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Karlskrona/Ronneby
    Inlägg
    104

    Turbosar?

    Har en ng900 och ska byta turbo,vilka agg passar rakt på?
    Viggen?aero?
    Tack!

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Mest bolt-on är en Garrett T28 av lämplig sort. Det finns några olika, hybridvarianter, rena T28:or och med och utan kullager.

    Frågan du bör ställa dig är: vad är syftet med turbobytet? Hur mycket effekt vill du ha i bilen? Vad har du för "kringutrustning" idag och vad är du ev. beredd att köpa för att uppnå den önskade effekten?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Karlskrona/Ronneby
    Inlägg
    104
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Mest bolt-on är en Garrett T28 av lämplig sort. Det finns några olika, hybridvarianter, rena T28:or och med och utan kullager.

    Frågan du bör ställa dig är: vad är syftet med turbobytet? Hur mycket effekt vill du ha i bilen? Vad har du för "kringutrustning" idag och vad är du ev. beredd att köpa för att uppnå den önskade effekten?

    Mvh

    KK
    Tänkte jag ville ha lite mer effekt
    Har idag 3" hela vägen med racekisse,portad o planad topp(förra ägaren),öppet filter med avskärm,"mats program".
    Tänkte försöka med och få dit en lämplig turbo och en viggen ic,men turbovalet är svårt. Räcker det inte med en viggen turbo och ic och ett annat program från mats för att få ca 280hk?
    Tack!

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Timpan@
    Tänkte jag ville ha lite mer effekt
    Har idag 3" hela vägen med racekisse,portad o planad topp(förra ägaren),öppet filter med avskärm,"mats program".
    Tänkte försöka med och få dit en lämplig turbo och en viggen ic,men turbovalet är svårt. Räcker det inte med en viggen turbo och ic och ett annat program från mats för att få ca 280hk?
    Hej,

    Jag kan ingenting om Mats program så där kan jag inte uttala mig alls. Däremot kan jag säga att du kan plocka runt 280 hk med en turbo från 9-3/9-5 Aero, d v s en TD04HL-15T #5 och bättre IC. Det som krävs är andra olje- och vattenrör, för övrigt är den bolt-on.

    En T28 passar på befintliga rör och kan, lite beroende på variant, flöda runt 320-330 hk. Dyrare än ett 15T dock...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Karlskrona/Ronneby
    Inlägg
    104
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Timpan@
    Tänkte jag ville ha lite mer effekt
    Har idag 3" hela vägen med racekisse,portad o planad topp(förra ägaren),öppet filter med avskärm,"mats program".
    Tänkte försöka med och få dit en lämplig turbo och en viggen ic,men turbovalet är svårt. Räcker det inte med en viggen turbo och ic och ett annat program från mats för att få ca 280hk?
    Hej,

    Jag kan ingenting om Mats program så där kan jag inte uttala mig alls. Däremot kan jag säga att du kan plocka runt 280 hk med en turbo från 9-3/9-5 Aero, d v s en TD04HL-15T #5 och bättre IC. Det som krävs är andra olje- och vattenrör, för övrigt är den bolt-on.

    En T28 passar på befintliga rör och kan, lite beroende på variant, flöda
    runt 320-330 hk. Dyrare än ett 15T dock...

    Mvh

    KK
    Vad får man betala för en t28?
    Svårt att bygga om vatten- och oljerör? Vad behövs för att göra det?
    Jag har liksom "Tummen mitt i näven"!
    Tack så mycket.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 304
    http://www.200sx.se/ här dyker de upp och kan finnas lite fina T28 samt T28BB turbosar lycka till med ditt letande
    Älskad utav många hatad av desto fler
    bästa ET 12,18 högstaslutfart 204 kmh
    http://www.garaget.org/?car=56564

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Örebro län, Lindesbergs Komun, Ramsberg
    Inlägg
    521
    Jag skulle nog satsa på en lite större ALU IC istället för en viggen IC ..
    ALDRIG fel med en stor IC
    SAAB 9-5 AERO SC *WIDE Performance* http://www.garaget.org/?car=30879

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Karlskrona/Ronneby
    Inlägg
    104
    Citat Ursprungligen postat av tobias321
    http://www.200sx.se/ här dyker de upp och kan finnas lite fina T28 samt T28BB turbosar lycka till med ditt letande

    Tack!
    Pratade med speedparts precis,enligt honom måste jag köpe den satsen för 1950 med slangar o grejer.
    Behöver jag köpa det om jag skaffar en 15t?
    Och i så fall vad behöver jag mer än just turbon?

    Tack för svaren.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Däremot kan jag säga att du kan plocka runt 280 hk med en turbo från 9-3/9-5 Aero, d v s en TD04HL-15T #5 och bättre IC. Det som krävs är andra olje- och vattenrör, för övrigt är den bolt-on.


    Mvh

    KK
    Kan tillägga att du blir tvungen att byta inloppsrör/kobra, då det är annan
    anslutning på TD04-aggen jämntemot original T25.


    Mvh

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Timpan@>> Nästa gång så kan du väl fortsätta frågandet i samma tråd som du börjat?

    Jag tror jag låser den andra tråden så länge.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Karlskrona/Ronneby
    Inlägg
    104
    Citat Ursprungligen postat av krutmats
    Jag skulle nog satsa på en lite större ALU IC istället för en viggen IC ..
    ALDRIG fel med en stor IC
    Vad behöver jag mer än viggen ic? slangar? eller kan jag använda det som sitter där nu?

    Tacksam för alla svar!

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    216
    Citat Ursprungligen postat av tobias321
    http://www.200sx.se/ här dyker de upp och kan finnas lite fina T28 samt T28BB turbosar lycka till med ditt letande
    Lånar tråden lite, passar dom blot on på en ng900?

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-03-23, 20:30
  2. Beteckningarna på olika Turbosar...
    Av J Bilstrup i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-09-16, 19:27
  3. finns det andra turbosar med t2/t25 fläns
    Av sjobas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-03-05, 14:13
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 19:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •