Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: hur mycket efekt klara en saab 9000 2,3t

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    gotland
    Inlägg
    230

    hur mycket efekt klara en saab 9000 2,3t

    hej jag har en saab 9000 2.3t 1997 med maptun steg 3 är mycket nöjd med deta trim men som man vet vill man ju ha mer så jag undrar vad jag skall byta för delar för att få utt ca 350 hk.jag vet att man skall byta spridare och turbo men rekomenderar ni något annat.var går gränsen när man bör byta kolvar stakar och så vidare
    SAAB 9-5 vector 2,3t kombi 2004 med pilot pkt

    saab 96 1976

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 030

    Re: hur mycket efekt klara en saab 9000 2,3t

    Citat Ursprungligen postat av 9000 a50 maptun steg 3
    hej jag har en saab 9000 2.3t 1997 med maptun steg 3 är mycket nöjd med deta trim men som man vet vill man ju ha mer så jag undrar vad jag skall byta för delar för att få utt ca 350 hk.jag vet att man skall byta spridare och turbo men rekomenderar ni något annat.var går gränsen när man bör byta kolvar stakar och så vidare
    Upp mot 400-strecket så bör man byta kamaxlar, men t5-kolvarna är såpass bra att de klarar det. Vet ej precis vid vilken gräns man bör byta dem.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  3. #3
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Om motorn är normalfrisk kan du låta kolvar och stakar vara så länge.

    Jag sitter i typ exakt samma sits som du, som jag ser det är bränsleförsörjning för en 350-hästarspuffra en huvudvärk om körbarhet i normalsituationer är önskvärt.

    Det är lixom inte bara att trycka dit en monsterpump med 100% överkapacitet + grönisar/svartisar och hoppas på originalegenskaper (verkar det som?).

    Däremot är jag klar över att skicka in toppen för planing, portning & nya tätningar och sätesslipning. Kamdrivning bör bytas till nytt. Själva kammarna bör man kunna behålla ett tag, fast det är på håret.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    IC:n är ett måste att byta om man vill över 300-sträcket. Redan vid typ runt 270 hk om man vill ha stadig effekt på sommaren.

    Du kan ta ut 350 hk trots att du håller nere vridet kring 450 Nm med en 240-koppling. Men vill du vrida på mer får du byta till kraftigare koppling.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  5. #5
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    IC:n är ett måste att byta om man vill över 300-sträcket. Redan vid typ runt 270 hk om man vill ha stadig effekt på sommaren.
    Jag vet att det är en "sanning" så jag säger inte emot, men en laddluftkylare kommer väl bara i kontakt med värme och lufttryck?

    Exakt hur mycket värme & laddtryck innebär 300-strecket?

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    IC:n är ett måste att byta om man vill över 300-sträcket. Redan vid typ runt 270 hk om man vill ha stadig effekt på sommaren.
    Jag vet att det är en "sanning" så jag säger inte emot, men en laddluftkylare kommer väl bara i kontakt med värme och lufttryck?

    Exakt hur mycket värme & laddtryck innebär 300-strecket?

    /jn
    Jag kan inte ens spekulera kring värmen - beror på så många faktorer. Laddtrycket ber ju också på en del, men gissningsvis runt 1,2 bar kring maxeffekten för en 2,3:a
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  7. #7
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    Jag kan inte ens spekulera kring värmen - beror på så många faktorer. Laddtrycket ber ju också på en del, men gissningsvis runt 1,2 bar kring maxeffekten för en 2,3:a
    Det var lite det jag fiskade efter - det är skillnad på

    +300 hk - 15T#6, std topp, vanligt JT-rör och keramisk katt.
    och
    +300 hk - 19T#7, portad topp, 76/80mm utblås från turbon och metallisk katt.

    Jag lurar på om inte en Volvo 850-IC vore nåt, anses bl a av Autotech duga upp till en 350-hästarsmotor.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947
    >>cedete

    Tänk på att Volvons grundmotor kanske har större effekt än B234 har - då behöver man inte pumpa lika mycket luft vilket ger mindre mängd luft som skall kylas.

    Jag har hört "skräckhistorier" på inloppstemperaturer på låångt över vad som är vettigt när man försöker ladda på ordentligt med original IC. Om du inte vill byta IC kanske trimammar för att öka effekten i grundmotorn är ett alternativ?
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  9. #9
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Jag har hört "skräckhistorier" på inloppstemperaturer på låångt över vad som är vettigt när man försöker ladda på ordentligt med original IC. Om du inte vill byta IC kanske trimammar för att öka effekten i grundmotorn är ett alternativ?
    Nja, jag bara filurar lite. Mest för att jag själv inte har kläckt nåt färdigt koncept ännu... mer än att jag inte bara tänkte vräka in laddtryck med hejvilt mottryck.

    Å inga turbosar finns till salu. men laddlyftkylare finns det mängder av på annons numera - biiiilligt Men allt är inte guld som är gjort av aluminium har jag hört, fast det är snyggt.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    >>cedete

    Tänk på att Volvons grundmotor kanske har större effekt än B234 har - då behöver man inte pumpa lika mycket luft vilket ger mindre mängd luft som skall kylas.

    Jag har hört "skräckhistorier" på inloppstemperaturer på låångt över vad som är vettigt när man försöker ladda på ordentligt med original IC. Om du inte vill byta IC kanske trimammar för att öka effekten i grundmotorn är ett alternativ?
    Mängden luft är ungefär den samma för en given effekt om verkningsgraden ligger ungefär lika. Så Volvon måste pumpa genom samma luftmassa. Vad som däremot gör livet lättare för IC:n är det lägre behövda laddtrycket för att nå en viss effekt om grundeffekten är hög. Det gör att luften är svalare redan innan den går in i IC:n.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Jag har hört "skräckhistorier" på inloppstemperaturer på låångt över vad som är vettigt när man försöker ladda på ordentligt med original IC. Om du inte vill byta IC kanske trimammar för att öka effekten i grundmotorn är ett alternativ?
    Nja, jag bara filurar lite. Mest för att jag själv inte har kläckt nåt färdigt koncept ännu... mer än att jag inte bara tänkte vräka in laddtryck med hejvilt mottryck.

    Å inga turbosar finns till salu. men laddlyftkylare finns det mängder av på annons numera - biiiilligt Men allt är inte guld som är gjort av aluminium har jag hört, fast det är snyggt.

    /jn
    Fast filura inte vidare på att pressa 300 hk genom en vanlig keramisk kat bara....
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Liknande ämnen

  1. Hur mycket vrid klara orginal koppling i V70 2.4t?
    Av Styrman_Jansson i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-22, 15:28
  2. Får den för mycket bränsle? Saab 9000 2,3T -97
    Av Bappaloris i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-11-03, 14:26
  3. mer efekt tack
    Av garga saab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-07-05, 21:32
  4. Hur mycket för en Saab 9000 aero -92
    Av jojje_39_procent i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-02-07, 15:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •