Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Vad ger denna setup?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Helsingborg/Sthlm
    Inlägg
    773
    Medlem#
    5985

    Vad ger denna setup?

    Tjo
    Har en 9-3 2.0T -00 T7.

    Har fått tag i en GT28BB samt ett JT avgassytem från turbon och bak med en sportkisse.

    Hur kommer bilen gå utan modifierad programvara? Idag sitter det redan ett steg 1 från Nordic.

    Hur snabbt kommer min koppling att ge sig?
    Och hur mycket skillnad kommer en ny programvara göra? Är det värt det?
    Segfirre Productions

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg/olofstorp
    Inlägg
    2 143

    Re: Vad ger denna setup?

    Citat Ursprungligen postat av mort
    Tjo
    Har en 9-3 2.0T -00 T7.

    Har fått tag i en GT28BB samt ett JT avgassytem från turbon och bak med en sportkisse.

    Hur kommer bilen gå utan modifierad programvara? Idag sitter det redan ett steg 1 från Nordic.

    Hur snabbt kommer min koppling att ge sig?
    Och hur mycket skillnad kommer en ny programvara göra? Är det värt det?
    En ny programvara kommer göra mkt. En gt28bb skall ju orka med uppemot 350 hk. Fast då bör du nog byta till smidda kolvar.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 092

    Re: Vad ger denna setup?

    Citat Ursprungligen postat av mort
    Tjo
    Har en 9-3 2.0T -00 T7.

    Har fått tag i en GT28BB samt ett JT avgassytem från turbon och bak med en sportkisse.

    Hur kommer bilen gå utan modifierad programvara? Idag sitter det redan ett steg 1 från Nordic.

    Hur snabbt kommer min koppling att ge sig?
    Och hur mycket skillnad kommer en ny programvara göra? Är det värt det?
    Att byta o tro att laddtrycks/bränsle systemet adapterar sig helt är mycket dumt.

    Tror att det mellan tummen o pekfingret kan ge dig lite bätte drag på högre varv. Annars inget.

    En modifierad programvara är i princip nödvändig om du ska få ut något av denna hårdvaran. Förstår inte riktigt meningen med att köpa så fina grejer o sedan inte lämna in den för mappning/chippning!

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Helsingborg/Sthlm
    Inlägg
    773
    Medlem#
    5985
    Det ligger i planerna att mappa den... bara nyfiken på hur den funkar utan.
    Segfirre Productions

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Lite beroende på hur Nordics steg 1 programvara är "funtad" så kan det funka hjälpligt att köra med den, d v s du kanske slipper CE-lampa osv. Har du otur kommer bilen att protestera, på samma sätt som t ex "petson" fick erfara när han bytte till 15T #5 i sin 9-5:a med steg 1 i.

    Spontant hade jag inte monterat turbon förrän du har övriga komponenter du vill montera, t ex spridare, inloppsrör osv. och montera allt på en gång, inkl. ny programvara.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 092
    Citat Ursprungligen postat av mort
    Det ligger i planerna att mappa den... bara nyfiken på hur den funkar utan.
    Ett tips är ju att skaffa en ic som matchar resten av hårvaran! Bilen kommer som sagt gå nästan som den gjorde innan Kan både bli bättre o sämre, bara gudarna kan veta

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Helsingborg/Sthlm
    Inlägg
    773
    Medlem#
    5985
    men säg att jag vill köra på ca 280hk till en början. då behövs inte spridare och dylik eller?

    storleken på turbon köpte jag då jag får möjligheten att ta ut lite mer hästar när ekonomin vill
    Segfirre Productions

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 092
    Citat Ursprungligen postat av mort
    men säg att jag vill köra på ca 280hk till en början. då behövs inte spridare och dylik eller?

    storleken på turbon köpte jag då jag får möjligheten att ta ut lite mer hästar när ekonomin vill
    Byte av spridare är inte nödvändigt men som sagt, en effektivare ic ska du ta o leta upp

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Helsingborg/Sthlm
    Inlägg
    773
    Medlem#
    5985
    Om man tar en titt under min projekttråd

    så är tankarna att beställa en via forumet.. mgnus eller vad han heter som fixa import från kina
    Segfirre Productions

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av mort
    men säg att jag vill köra på ca 280hk till en början. då behövs inte spridare och dylik eller?

    storleken på turbon köpte jag då jag får möjligheten att ta ut lite mer hästar när ekonomin vill
    Hej,

    Då föreslår jag ett litet samtal till lämplig mjukvaruleverantör, där du förklarar "upplägget", d v s att du har turbo + avgas nu och vill ha en programvara som plockar ut vad som är rimligt med den hårdvaran men att du sedan vill att samma leverantör ger dig en programvara som är anpassad till bättre spridare och IC också.

    På så vis kan du ju både få en vettig programvara för den hårdvara du har och ett "fast pris" på den slutliga uppgraderingen.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Helsingborg/Sthlm
    Inlägg
    773
    Medlem#
    5985
    KK haha hade ju redan glömt att det var av dig jag köpte turbon

    Men det du säger låter ju mycket vettigt... får la ringa Nordic och se vad de har att erbjuda.

    Tack för all hjälp... och snabbt gick det
    Segfirre Productions

Liknande ämnen

  1. Effekt samt hållbarhet med denna setup?
    Av Marre90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-08, 19:42
  2. steg2 setup?
    Av mjong i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-03-10, 01:39
  3. motor setup 2,0 och 2,3 turbo
    Av iron m/// i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-09, 13:02
  4. Tips på etanol setup?
    Av MrJo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 23:44
  5. Chassi setup!?
    Av fabbe72 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-11-08, 00:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •