Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Tickande ljud på 900 NG

  1. #1

    Tickande ljud på 900 NG

    Hejsan

    Har fått något tickande ljud från motorn ?

    Bilen har inte varit igång på 2 veckor eftersom bilen har varit på lackering !

    Antingen har jag läst att det är tryckarna ? Köpte ett mirakelmedel på mekonomen till farmors bil som tickade ! Funkade jättebra , bara att hälla i och sen köra bilen på 2000 i varv i 10 minuter och sen hälla ut alla olja och sen köra i ny ! sen funkade bilen fin fint !

    Kan det vara något så lätt problem ?
    Annnars har jag läst om att det kan vara spridarna ?
    Har bytt till "gröna" från volvo ?

    Motorn har gått 24500 mil

    Tacksam för hjälp

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    966
    Spridare kan ge ifrån sig ett visst sorts tickande när de öppnar och stänger. Om du lyssnar vid insuget där de sitter, så kan du höra om det är dem, så tickar.

    Om bilen har börjat ticka efter den stått i typ 2 veckor, så skulle jag låtit den gå på tomgång en stund och se om det slutat.

    Oljebyte är väl annars att rekommendera om det inte slutar ticka, om det nu inte är spridarna d.v.s.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 713
    Uppkom tickandet efter byte till nya spridarna?


    Mvh

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    105
    Vet inte alls om det kan vara så på Saab, men på min WV så var det lyftarna som var kassa. Fel spel...

  5. #5
    Spridarna bytes av Nordic !
    Då var det inget ovanligt ljud , man ska dock kanske tilllägga att bilen som sagt i 2 veckor och hade ej kommit upp i rätt temp , får prova att byta olja och skölja ur motorn med medlet som jag hittade på mekonomen mot tickande motorer !
    Funkade fin fint på farmors bil , tickande är ganska högt , så jag tror inte att det är spridarna !


    Mvh A

  6. #6
    Lyftarna kan ju också vara kassa , eftersom motorn har gått 24500 mil !


  7. #7
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 849
    Medlem#
    1574
    LÅnar denna tråd... böt olja i bilen i lördags efter att jag bytt oljekylare. Blev sedan sjuk och körde inte bilen föränn i dag. När jag startade bilen så tickade den lite så jag lät den puttra lite så den blev varm. Då försvann det. Åkte sedan och handlade och när jag kom ut så tickade den igen... och nu slutar det inte. Det tystnade lite sen kom det igen och jag tycker det låter med och mer. Bilafan väsnas ju så mycket så de e svårt att höra när man kör men det hörs klart och tydligt när man står still =(

  8. #8
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 259
    Är det samma fenomen som bl.a. jag och ErikR har på våra bilar? Ett tickande som inte hörs i motorrummet men hörs inne i kupén?

  9. #9
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 849
    Medlem#
    1574
    Nej det hörs tydligt i motorrummet. funderar på om någon lyftare har täppt igen eller sagt upp sig.

  10. #10
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 849
    Medlem#
    1574
    Nu har jag bytt olja (igen) sam thällt i nått undermedel som ska ta bort just tickande ljud på bilar. Vi har använt det på jobbet och då har det funkat men inte nu...

    Såhär låter bilfan.

    www.900turbo.com/ticktack.wav

  11. #11
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 849
    Medlem#
    1574
    en liten fundering till.... om det är en en ventiltryckare som gett upp, hur vet man vilken? VAd fasen ska jag göra som första steg i en felsökning....


    hmm....

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Helsingborg/Sthlm
    Inlägg
    768
    Medlem#
    5985
    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde
    Nu har jag bytt olja (igen) sam thällt i nått undermedel som ska ta bort just tickande ljud på bilar. Vi har använt det på jobbet och då har det funkat men inte nu...

    Såhär låter bilfan.

    www.900turbo.com/ticktack.wav
    höhö låter ju som avgaslekage...
    Segfirre Productions

  13. #13
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 542
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde
    Nu har jag bytt olja (igen) sam thällt i nått undermedel som ska ta bort just tickande ljud på bilar. Vi har använt det på jobbet och då har det funkat men inte nu...

    Såhär låter bilfan.

    www.900turbo.com/ticktack.wav

    Fyfaaaan vad det låter!!

    Påminner ju om en 80-tals Sierra...


    Hoppas ni får till det (båda två) i alla fall och att det inte är allt för allvarligt.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  14. #14
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    477
    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde
    Nu har jag bytt olja (igen) sam thällt i nått undermedel som ska ta bort just tickande ljud på bilar. Vi har använt det på jobbet och då har det funkat men inte nu...

    Såhär låter bilfan.

    www.900turbo.com/ticktack.wav

    Hej!
    Exakt sådär lät min 9000 när jag hade haft nere toppen på den. Jag plockade av ventilkåpan och kände på tryckarna. Endel fjädrade ner väldigt lätt när man tryckte på dom med handkraft, och så ska det inte vara har jag förstått.

    Vidare så visade det sig sedan att jag hade i mer än 5dl olja mer än vad som ska vara i, och när vi tappat ut den så försvann ljudet direkt. Om mitt fingrande på tryckarna hade nån inverkan vet jag dock inte.
    Iallafall lät nog min bil så p.g.a att tryckarna fortfarande hade luft i sig.

    Kunde visst ta upp till en halvtimme innan luften gått bort har jag läst här någonstans.

    Men ett litet förstasteg är väl att plocka av ventilkåpan på den och kolla läget..



    Mvh
    David Frost, Varberg
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  15. #15
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 849
    Medlem#
    1574
    Citat Ursprungligen postat av frostyman
    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde
    Nu har jag bytt olja (igen) sam thällt i nått undermedel som ska ta bort just tickande ljud på bilar. Vi har använt det på jobbet och då har det funkat men inte nu...

    Såhär låter bilfan.

    www.900turbo.com/ticktack.wav

    Hej!
    Exakt sådär lät min 9000 när jag hade haft nere toppen på den. Jag plockade av ventilkåpan och kände på tryckarna. Endel fjädrade ner väldigt lätt när man tryckte på dom med handkraft, och så ska det inte vara har jag förstått.

    Vidare så visade det sig sedan att jag hade i mer än 5dl olja mer än vad som ska vara i, och när vi tappat ut den så försvann ljudet direkt. Om mitt fingrande på tryckarna hade nån inverkan vet jag dock inte.
    Iallafall lät nog min bil så p.g.a att tryckarna fortfarande hade luft i sig.

    Kunde visst ta upp till en halvtimme innan luften gått bort har jag läst här någonstans.

    Men ett litet förstasteg är väl att plocka av ventilkåpan på den och kolla läget..



    Mvh
    David Frost, Varberg
    Tack för det... ska lyfta den i dag och kolla lite.

  16. #16
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    477
    Hur gick det idag?
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  17. #17
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 849
    Medlem#
    1574
    Jag reb ner och pillade itur alla lyftare och gjorde rent ordentligt. Det var en som var knepig på att hålla trycket men jag tyckte att jag fick till det. Skruvade ihop allt och startade... samma ljud igen =( Börjar fundera på om nån oljekanal är täppt eller nått. Jag vill ju inte släppa sambandet med att jag böt oljekyl i samma veva (nästan).

    btw hur funkar termostaten till oljekylet?
    När jag kom till jobbet i går så var båda slangarna och kylaren iskalla. Sen när jag plockat ihop allt och varmkörde så tog det ett tag men sen så blev den ena slangen varm och först efter en provtur så blev den andra och kylaren varm.

    hmmmm....


    Fick iaf en fin ventilkåpa för besväret.... frågan är om man ska köpa 16st nya lyftare rakt av bara.?..


  18. #18
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 849
    Medlem#
    1574
    Har bytt alla lyftare nu... samma ljud kvarstår =(

  19. #19
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 259
    Det finns ett tickande i ng900 som inte kommer från lyftarna, vet dock inte vad det är, men fredde ditt kommer från lyftarna eller?

  20. #20
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 849
    Medlem#
    1574
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Det finns ett tickande i ng900 som inte kommer från lyftarna, vet dock inte vad det är, men fredde ditt kommer från lyftarna eller?
    trodde ju det iaf... nu vette fasen =(

Liknande ämnen

  1. 9-5 01 tickande ljud
    Av smurfen32 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-07-09, 13:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •