Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Lackförsegling, vad rekommenderas?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    229

    Lackförsegling, vad rekommenderas?

    Sitter och funderar på en lackförsegling av nya bilen när den kommer (om den kommer... ).

    Har fått tips på BVS eller Ditec.

    Vad har ni/använder ni?
    ÄR det värt det över huvudtaget?
    Fördelar/Nackdelar med någon av föreslagna lackförseglingar?


    Vet inte om det är värt pengarna riktigt. Det är inga pengar man får tillbaka som jag ser det på ett högre andrahansvärde för det är bara ett säljargument från rekondfirmorna. Sköter man bilen som sig bör och vaxar den själv då och då så bör lacken vara skapligt snygg vid försäljning.
    Kan förstå en rekondning av en gammal bil som piffar till lacken betydligt bättre än vad man kan själv uppnå, men nu gäller det alltså en sprillans ny?


    Vänl,,,
    Tobbe
    9-3 SC Aero 1,9 TTiD 180hk
    9-3 SC Vector 1,9 TiD 150hk

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Var e du ifrån!?
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Rent allmänt:

    Med rätt kille bakom spakarna så kan bilen bli väldigt mycket blankare än när den är ny. En bra lackskyddsprodukt gör det dessutom lättare att hålla bilen ren samt skyddar lacken mot mattning med tiden. Sägs även att lacken ska bli lite starkare, motståndskraftigare, mot stenskott, men det är ju svårt att säga...

    Kör själv med Ditec på mina 2 bilar (samt min förra), samt att morsan och farsan har det på sina 2 och syrran likaså (detta efter att ha sett hur bra resultatet på mina vart). Kan säga att det vart en märkbar skillnad på min nuvarande SS som vart ny när jag behandlade den, och ännu större skillnad vart det på min förra SS (blanksvart) som även den vart ny vid behandling.

    Har gjort mina behandlingar hos Stockholms Bilvård (jörgen sandell) som har hand om Porsche club Sweden. Han gör ett kanonjobb vilket man bör ta i beaktning när man väljer behandling. Resultatet från en Ditec-behandling kan ju variera kraftigt från anläggning till anläggning precis som alla andra typer av behandlingar.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    555
    Du har ju Mr Cap oxå. Dom ska tydligen ha ett väldigt bra skydd. http://www.mrcap.com/ Har haft kompisar med Mr Cap behandling på deras bilar å dom har varit grymt nöjda.


    //Robin.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Bromölla
    Inlägg
    686
    Har gjort min hos carbrite
    Väldigt nöjd!
    Bra priser om man jämför med andra!

    Mvh Eric.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    229
    Tack för svaren hittills!

    >9-3 Mike
    Utanför Örebro

    Vänl,,,
    Tobbe
    9-3 SC Aero 1,9 TTiD 180hk
    9-3 SC Vector 1,9 TiD 150hk

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av TobbeL
    Tack för svaren hittills!

    >9-3 Mike
    Utanför Örebro

    Vänl,,,
    Tobbe
    Åk till Gävle då! Finns en här som gör underverk med bilar. Man tror knappt att det är sant...
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    1 237
    jag har jobbat i ca 7 månader med sånt här nu och anser att det verkligen inte är att slänga pengar i skön!

    Angående vilket ställe du ska vända dig till vet jag inte riktigt !

    Men om du behöver hjälp lr tips på är det bara att pmá!


    mvh Zankan

  9. #9
    Tefcar är ju annars ett annat alternativ ! Bra priser tycker jag och bra resultat !

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    Min 9-5:a och farsans 9000 är Ditecbehandlade hos Stockholms Bilvård. Vi är mycket nöjda med resultatet. Kan varmt rekomendera det.
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    1 078
    hej!
    jag har provat dessa: TefCar, ditec och lahega toughguard..
    Dessa 3 var inte helt olika i kvalite förutom att TefCar och ditec höll lite längre än lahegas..
    f.d. saabare

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Har min tjänstekärra Ditecbehandlad och jag är mcket nöjd med det lackskyddet.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    229
    Ok, ni som har nya bilar och behandlade och skriver "ni är nöjda" med behandlingen.

    Vad är det ni är nöjda med? Vad är det som blivit bättre?

    Kanske låter som dumma frågor men jag vill bara se hur ni resonerar och vad det är som är så mycket bättre än att göra vanlig glansvaxning 2ggr per år?
    Vilka är fördelarna?


    Vänl,,,
    Tobe
    9-3 SC Aero 1,9 TTiD 180hk
    9-3 SC Vector 1,9 TiD 150hk

  14. #14
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Citat Ursprungligen postat av TobbeL
    Ok, ni som har nya bilar och behandlade och skriver "ni är nöjda" med behandlingen.

    Vad är det ni är nöjda med? Vad är det som blivit bättre?

    Kanske låter som dumma frågor men jag vill bara se hur ni resonerar och vad det är som är så mycket bättre än att göra vanlig glansvaxning 2ggr per år?
    Vilka är fördelarna?


    Vänl,,,
    Tobe
    Hållbarheten framförallt och egenskaperna är jag nöjd med. Jag tycker det är som att ha en nyvaxad bil året runt. Min var nyligen in på efterbehandling, efter 18 månader. Nu kan jag inte heller jämföra med min sommarbil som jag polerar och vaxar själv då jag inte tvättar den alls lika ofta och inte använder avfettningsmedel på osv. Men vill du ha perfekt skydd året om och putsa själv så bör du nog vaxa oftare än 2ggr per år.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uppl. Väsby - Sthlm
    Inlägg
    353
    Orkar du dig upp till sthlm så kan jag varmt rekommendera Recond Gruppen vid St:Eriksplan.
    Trevliga killar och dom gör ett bra jobb!
    Dom kör med ifs Tefcar:s behandling! Hel nöjd med Shine:en på 9-3:an

    Kollan in länken på rejsa.nu!
    Bli medlem på forumet och få 60% rabatt på en helrekond
    mot att dom sätter en klibba. Helt klart värt de enligt mig.
    http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1 ... m=rejsa.nu

    Mvh G

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    591
    Citat Ursprungligen postat av TobbeL
    Ok, ni som har nya bilar och behandlade och skriver "ni är nöjda" med behandlingen.

    Vad är det ni är nöjda med? Vad är det som blivit bättre?

    Kanske låter som dumma frågor men jag vill bara se hur ni resonerar och vad det är som är så mycket bättre än att göra vanlig glansvaxning 2ggr per år?
    Vilka är fördelarna?


    Vänl,,,
    Tobe
    Bättre efter utförd Ditec:
    - skit/smuts försvinner avsevärt lättare efter behandlingen. Dvs. det är lättare att få bilen ren med mindre jobb och mindre energi spenderad.
    - mindre avfettning krävs. Generellt skall man dock vara någorlunda varsam med avfettning på en lackkonserverad bil (dock beroende på typ av konservering). Dvs. man risken att torka ut övriga ytor på bilen är mindre.
    - du slipper vaxa bilen själv t.ex. 2 ggr per år och den tid och kostnad som det annars innebär. Efter en t.ex. Ditec-behandling skall man själv inte utföra någon behandling av lacken utöver sedvanlig tvätt. Visst kan det vara roligt att vaxa själv, men det blir aldrig lika bra som när det är fackmannamässigt gjort.
    - min bil som var 5 år när den Ditec-behandlades och blev som ny i lacken inklusive ett bättre skydd. Bilen hade gått som tjänstebil och endast gått i maskintvätt. Allmänt brukar gamla bilar (såsom äldre än 3-4 år) inte rekommenderas Ditec. De jag anlitade tog in bilen ändå, och med bra resultat. Många kommenterar just glansen/lystern. Det sistnämnda är ju alltid kul.

    Jag tror att det är viktigt att man anlitar "rätt firma" snarare framför vilken typ av lackkonservering.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    229
    >JPR

    Så även med en helt ny lack kan det vara att rekommendera ur - "lättare att hålla rent" synpunkt?

    Vänl,,,
    Tobbe
    9-3 SC Aero 1,9 TTiD 180hk
    9-3 SC Vector 1,9 TiD 150hk

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Falkenberg/Halmstad
    Inlägg
    2 520
    Citat Ursprungligen postat av TobbeL
    >JPR

    Så även med en helt ny lack kan det vara att rekommendera ur - "lättare att hålla rent" synpunkt?

    Vänl,,,
    Tobbe
    Lackskyddsbehandlingen ger en högre lyster och repellerar damm och smuts bättre under en lång tid. Man behöver inte tvätta bilen lika ofta - och när man väl behöver göra det så är det handtvätt med glansschampo och högtrycksspolning som gäller. Använder man avfettning så drabbar det lackskyddets beständighet och lystern försvinner succesivt. På en helt ny lack så är det en investering med lackskyddsbehandling.
    mvh Johan Kullberg

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    141
    Har du vägarna förbi Västerås så finns det ditec, tefcar och även mr-cap!


    /Martin

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    591
    Citat Ursprungligen postat av TobbeL
    >JPR

    Så även med en helt ny lack kan det vara att rekommendera ur - "lättare att hålla rent" synpunkt?

    Vänl,,,
    Tobbe
    Precis. Det kan dock finnas anledning att undersöka vad biltillverkaren för den specifika bilmodellen anser om en eftermarknads-konservering av en ny bil för att undvika problem vid diskussioner om garantier såvida något felar efter en konservering. Fel kan ju finnas redan innan en lackbehandling med inneboende fel eller så kan lack etc. även skadas vid själva behandlingen.
    Vissa biltillverkare anser att deras eget skydd från fabrik är tillräckligt gott. Men det måste de ju hävda. En del bilförsäljare rekommenderar å andra sidan eftermarknadslösning för lackskydd.
    Jag kommer fortsatt att köra på "konservering" även för nybil. I nuläget finns inget tillräckligt negativt för att avstå, tvärtom.

    Hoppas du finner en bra lösning.

Liknande ämnen

  1. Hel rekond/Lackförsegling Västmanland?
    Av Rahmbo i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-09-15, 21:39
  2. Lackförsegling på ny bil?
    Av epkulse i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-30, 10:30
  3. Lackförsegling
    Av Apex i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-12, 18:05
  4. Lackförsegling på fälgar?
    Av fullodum i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-06, 15:54
  5. Lackförsegling, en välbevarad myt?
    Av 93t i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-01-10, 08:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •