Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Skillnad manuell VS automat 9-3 Aero SS

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852

    Skillnad manuell VS automat 9-3 Aero SS

    Hej!

    Behöver man vara försiktig med att köpa automat till 9-3 Aero SS ? Vart lite sugen på en sån, den har ju 2 mellanväxlar också dessutom... Men är den långsam/törstig och seg? Hur funkar rattknapparna, är det en värdelös funktion ? Eller ska man fega och köpa manuellt ? Nåt annat att tänka på ?


    /Rydde

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Funkar alldeles utmärkt tycker jag, kanske lite törstigare än manuell men inte så att jag tänker på det (gämför med min förra SS Aero -04 Man otrimmad). Kör ju 19"are på min nuvarande, hade 18" Challenge på min förra. Rattknapparna är mer en plojgrej, jag menar man kan ju växla med en manuell låda så varför inte skuta spaken fram eller bak på automaten Tycker faktiskt den är lite mer snabbtänkt med spaken än med knapparna också. Kör dock numera i automatläge då det är just däför jag köpte en automat... Gången blir dessutom lugnare eftersom lådan nyttjar dessa 2 mellanväxlar vilket den inte gör i det manuella läget. (DrBoost får rätta mig om jag har fel men som jag tycker det verkar så är mellanväxlarna samma sak som att lådan inte ligger i lock-up läge på 4:an och 5:an vilket den alltid gör i man-läge förutom i just växelögonblicket). I övrigt så är de ju samma låda som i 9-5an så den ska ju palla 420nm, mao så är inte heller det ngn begränsning om man inte ska trimma sig borton molnen (vilket inte direkt är ngt alternativ beträffande SS:en med 4:orna)...

    Tycker man om att köra automat, Go 4 it. Ruskigt bra låda i mina ögon sätt...
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Var och tittade på en automat idag faktiskt, men provkörde inte då den ändå inte var aktuell. Självklart så blir det en ordentlig provtur innan nåt eventuellt köp, vi kan ju kalla dessa trevande frågor för "marknadsundersökning" eller nåt

    Men jag tror jag håller automatalternativet lite öppet ett tag till iaf, det vore faktiskt riktigt skönt med automat. Visste inte att det gick att växla med spaken dock, men det var ju "bra info" tackar! Man är ju dock mest rädd för att man ska tappa i prestanda, men det gör man kanske inte så mycket, lådan känns "rapp" iaf ? Dessa 2 mellanväxlar, är det på från första årsmodellen (MY04) eller kom det -05 ? Så man inte bommar det, isåfall hoppar jag nog över automaten nämligen

    Kollade in din bil igår på garaget, ruggigt läcker, du ska inte sälja den för 200k till mig ?

    /Rydde

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Kollade in din bil igår på garaget, ruggigt läcker, du ska inte sälja den för 200k till mig ?

    /Rydde
    Tackar så mycket, lägg på ca 100k till så kan vi snacka

    Nej, men alvarligt talat så är jag helnöjd med automaten i min SS. Kan säga att original så är den segare än Man dito, men med lite magi i styrboxen så går den utav bara h-vete. Automatens förlust original finns knappt trimmad, du kan ju kolla på Hirsch tiderna om du inte redan gjort det...

    http://www.hirsch-performance.ch/pdf/9- ... 2.2005.pdf

    De 2 mellanväxlarna ska finnas även på -04orna, vet inte med -03orna, men det borde ju bara vara en mjukvara-fix tycker jag (om det är som jag tror med mellanväxlarna dvs)
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    Om jag inte är helt ute och cyklar så gör mellanväxlarna att lådan snabbare kan växla ner vid kickdown. Så det är nog enbart vid nedväxling som det finns mellanväxlar.

    Tror att DrBoost skrev om detta i en tråd för några veckor sedan.
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Citat Ursprungligen postat av Johan M
    Om jag inte är helt ute och cyklar så gör mellanväxlarna att lådan snabbare kan växla ner vid kickdown. Så det är nog enbart vid nedväxling som det finns mellanväxlar.

    Tror att DrBoost skrev om detta i en tråd för några veckor sedan.
    Detta stämmer nog, dock känns det inte som ett problem då det mest är då man vill ha det!

    Johnken, det var f*n ingen skillnad knappt på tiderna ju, mycket imoonerande och ännu lite mer sug efter automatversionen faktiskt, undrar om det är mellanväxlarna som gör detta ? Eller borttagen momentbegränsning vid växling kanske ?

    Hur är det med motorvarvtal och sånt vid landsvägskörning ? Är det lågt, samma som manuella??

    Usch, SÅ sugen nu ju

    /Rydde

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Johnken, det var f*n ingen skillnad knappt på tiderna ju, mycket imoonerande och ännu lite mer sug efter automatversionen faktiskt, undrar om det är mellanväxlarna som gör detta ? Eller borttagen momentbegränsning vid växling kanske ?

    Hur är det med motorvarvtal och sånt vid landsvägskörning ? Är det lågt, samma som manuella??
    Hej,

    Det är samma fenomen som på 9-5:an. Med trimning och samma vridmoment så rör automatversionen på sig lika snabbt som den manuella. Det är förmodligen till övervägande delen det neddragna momentet i original S/W för automat som skapar skillnaderna i prestanda.

    Om 9-3 SS-lådan är helt och hållet samma som i 9-5 så har den nog högre utväxling på 5:an än den manuella. På 9-5 skiljder det 4 km/h per 1000 rpm till automatens "fördel", om jag inte missminner mig.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Ha, tänkte inte så långt eftersom autolådorna också verkar trimvänliga. Men självklart är vridet neddraget suck
    Det ordnas ju dock direkt när man köper bilen med ett lite smidigt steg1 dock så då behöver man knappast oroa sig för det. Ska iaf hålla ögonen öppna efter autoversioner om det blir aktuellt med byte nångång..

    KK, du är väl också väldigt nöjd med din automatlåda va ?

    (har tagit bort länken nu också )

    /R

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    KK, du är väl också väldigt nöjd med din automatlåda va ?
    Japp, toppennöjd. Har inte tagit mig samman och hinkat i nya S/W:n ännu, men än så länge är jag som sagt toppennöjd.

    Om inte annat har den sparat mig uppemot 50' kr i trimkostnader. Hade jag kört manuell hade det garanterat suttit Sachs racekoppling, GT3071R-WG med extraktor, 3" downpipe, masserad topp, vassare kammar, 750 cc spridare, Walbropump och större ledningar. Så ja, jag är nöjd att jag valde automatlåda...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Om inte annat har den sparat mig uppemot 50' kr i trimkostnader. Hade jag kört manuell hade det garanterat suttit Sachs racekoppling, GT3071R-WG med extraktor, 3" downpipe, masserad topp, vassare kammar, 750 cc spridare, Walbropump och större ledningar. Så ja, jag är nöjd att jag valde automatlåda...

    Mvh

    KK
    Har du blivit snål på gamla dar ?

    Nu måste du ju även räkna med kostnaden för att byta till manuell dessutom haha!

    Jag som funderar på en SS kan ju likförbaskat knappt trimma den så då kan man ju lika åka automat, sen har jag dessutom fyllt 25 så nu går det ju bara utför iaf

    /R

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Har du blivit snål på gamla dar ?
    Jag har alltid varit snål.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    2 169
    Vet fler som åkt med mig och efter några repor inte kunnat tro att denna 5-stegs låda som sitter dessa bilar kunde hantera/växla så bra som dom gör , speciellt med 440Nm och oavsett effekt ( typ allt ifrån 280Hk till 340-350Hk ) ..

    Om jag ska köra SAAB som nästa bil så borde det bli en med 6-stegs lådan , så att man kan hamna runt 500Nm ..

    Mvh
    Patrik
    Tjänstebil : 9-3 08' BioPower SC Maptun 220Hk@340Nm
    Familjebil : 9-5 04' Aero Aut SC Maptun E85 272Hk@384Nm naven, 14,8@155km/h (19")
    ( prmperformance.com ligger på hyllan just nu )#4976

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Citat Ursprungligen postat av prm
    Vet fler som åkt med mig och efter några repor inte kunnat tro att denna 5-stegs låda som sitter dessa bilar kunde hantera/växla så bra som dom gör , speciellt med 440Nm och oavsett effekt ( typ allt ifrån 280Hk till 340-350Hk ) ..


    6vxl är fegt dock Men jag är inte så vridkåt heller, vill ha moset på topen istället, lite mer skonsamt då. Men eftersom jag funderar på en SS så är det ju inga större planer på 500nm heller då det inte kommer lådan i första hand som ger sig antar jag

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Som sagt, kan bara lovorda automaten, så jäkla skön, speciellt som jag kör mycket i sthlms-trafiken... Och som du säger Rydde, det är nog inte lådan som ger sig i första hand
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Hmm, det låter ju iaf väldigt väldigt bra, ska dock se till att prova båda versionerna dock, kan ju vara bra

    Nån som provat båda och törs utlåta sig, för är automaten "lika skön" som den manuella finns det ju ingen större anledning att växla själv, det är ju kul att se att acctiderna inte skiljer nåt emellan dem iaf (ja med trim då, men det blir det ju)

    Som begagnat så skiljer det ju inte speciellt mycket i pris heller ju, förutom att utbudet är väsentligt mindre med auto, men det finns iaf !

    Nu gäller det ju att bli av med min holk också, har iaf tvättat den nu, känns bra, rann av en del skit Bla siffrorna på rutan sen banträffen på Mantorp i augusti

    /Rydde

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    117
    Jag provade en 9-3SC 2.0T med automat igår och den gick helt suveränt fint. Låg i motorvägsfart, petade över spaken i "manuellt" läge, tryckte på knappen för att växla ned från femman till fyran, tänkte "vafan växlar den inte för?", tittade på varvräknaren och såg att den visst hade växlat..
    De två mellanväxlarna gör nog nytta, för när man stampar gasen i botten märker man att bilen accelererar bra även medan den håller på att växla ned. Det är inte alls samma fördröjning som "gamla" lådor som först ska växla ned två steg innan det händer något.

    För min del skulle valet vara givet: automatlådans komfort och smidighet väger mycket tyngre än den lilla prestandaförlusten. Enda nackdelen är priset och att bensinförbrukningen blir något högre.

    Mattias

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Hmm, finns det nån som är missnöjd med automaten ? Verkar inte som det iaf, det blir definitivt att prova en innan det eventuellt blir nåt köp!

    Tack för all "input" grabbar

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Skåne, Staffanstorp
    Inlägg
    349
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Hmm, finns det nån som är missnöjd med automaten ?
    Inte jag iallafall...
    9-5 Vector 2,0t SC -04 185hk/280Nm Orginal trim
    Tidigare 99 -69, 96 -75, 900 -84, 900 2,1 -92, 9000CSE 2.0t -96, 9000 CS 150 -97, 9-5 kombi 2,0 -99

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416
    Kan även jag instämma att automaten är riktigt trevlig tillsammans med B207R!
    Pga. annan utväxling så blir förbrukningen lägre på motorväg/landsväg
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Rydde>> Jag har ju faktiskt ägt en SS Aero -04:a i ca 14 månader för att nu ha kört min nuvarande i ca 1 år. Tycker absolut att automaten är det bättre valet även om man kör otrimmat, och med ett steg 1 så märker man ju inte av handikappet längre så, varför sitta och rycka i spaken och paja knäna?
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

Liknande ämnen

  1. Skillnad i bränsleförbrukning 9-3ss automat/manuell
    Av vojo i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-22, 17:12
  2. Skillnad Drivaxlar Manuell & Automat?
    Av Tamii i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-07-31, 15:03
  3. Varför sån skillnad 0-100 9-5 aero -02 automat vs manuell
    Av negative i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2005-05-21, 20:33
  4. Skillnad manuell mot automat styrbox
    Av DavidM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-11-22, 22:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •