Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: hur sköter man bilen på bästa sätt? 9-3 aero -01

  1. #1

    hur sköter man bilen på bästa sätt? 9-3 aero -01

    ok, som några av er läst så sket ju min motor sig ganska hårt. har nu fått ny och kommer att få tillbaka bilen i dec. har inte tillgång till en vinterbil och eftersom den förra ägaren redan har använt den som både sommar och vinter kommer jag också göra det.

    jag får inte en helt ny motor, utan en som har gått 5000 mil, får hoppas att den är ordentligt skött.
    jag har planer på att trimma bilen men innan jag gör det tänkte jag att jag sköter bilen på ett bra sätt.
    så vad skall man göra? och varför?
    inte tanka skitbensin, det är ju en ganska självklarhet. men är vpower bensin bättre att tanka i min bil, som jag använder 95 oktanigt till?
    byta olja och samtidigt rengöra/byta luftfilter, hur ofta skall man göra det här?
    om man nu har varit ute och pressat bilen, så skall men helst låta den stå på tomgång i 3-4 minuter, för att spara turbon.

    vad för mer tips och råd kan ni ge mig?

    skall f.ö lägga in steg 4 från sqr.se, då fixar de: SQR Programvara [ utbytes box ] 3" JT avgassystem med sportkat. Sportluftfilter, 291 hk. vilket inte verkar allt för tråkigt. någon som kan ge mig lite åsikter på det?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    det är samma bensin överallt så det spelar ingen roll, däremot kan du byta olja oftare och stift, filter.

  3. #3
    jo precis, det vet jag, dock inte hur ofta och vad för grejer man skall satsa på?

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    En 9-3 Aero 01:a ska helst gå på 98oktan bensin. Går dock att köra ner till 91 eller var det 92.. Men DrBoost brukar säga.

    Så länge sommardäcken är på kör man med 98, sedan kan man fundera på 95.

    SQR steg4 är ett program som är väldigt hårt ställt med tanke på programvaran. Jag skulle nog helst rekommendera en racekisse och en bättre intercooler för att plocka ur dessa hästar. Annars får du nog tyvärr sällan ut det som lovas.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  5. #5
    ok, tar nog trimmet i en annan tråd, så kan jag sikta på det kanske till slutet på vintern/början på våren, det e ju endå då det kommer att bli aktuellt att använda det.

    vad är fördelen med att köra på 98 vs 95 då?

  6. #6
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av Andreas_5
    ok, tar nog trimmet i en annan tråd, så kan jag sikta på det kanske till slutet på vintern/början på våren, det e ju endå då det kommer att bli aktuellt att använda det.

    vad är fördelen med att köra på 98 vs 95 då?
    Lägre bränsleförbrukning, bättre effekt och motorgång. Ett absolut måste om du ska åka trimmat.

    Mvh Stoffe

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    92
    har själv en trimmad 9-3 01

    Byter olja och filter var 500mil då kan man passa på att byta stiften och kolla hur luftfiltert ser ut.
    Det har ju med hur noggrann du vill vara med allt.
    Det kostar ju en slant att byta sånt här.

    Men enligt mig så är det en bra investering i bilen.
    Kör 9-3 Aero 01
    Individuellt trim Maptun steg 5

  8. #8
    ok, 95 kommer inte att få åka ner i tanken igen då. 98 e det som gäller. skall jag göra detta även nu när det blir vinter och bilen inte är trimmad? menar som sebastian citerade DrBoost, skall jag fundera på 95 nu under vintern?

    sen så att byta olja och oljefilter efter 500 mil samt då stift och luftfilter.
    jag vill vara nogran med det, då jag inte har några planer på att bilen skall pajja igen. vist saker kan alltid skita sig, men det är ju bättre att ta hand om grejerna.
    var köper man bra skit då? och vad skulle du gissa att det går på? bor i gbg f.ö.

    sen att man skall låta bilen stå på tomgång ett par minuter efter man kört den är bra.

    något mer?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    292
    att låta motorn bli ordentligt varm innan du belastar den är minst lika viktigt som att låta turbon rulla ut och kylas innan avstängning...
    Svart 900 T16 91

  10. #10
    Byt olja ofta men jag vet inte om det har någon betydelse för T7 motorerna verkar rasa när dom vill. Har haft för många bekanta som råkat ut för motorras sista tiden så försök få en T5 motor isatt. Kommer aldrig mer köpa bil med T7 motor.
    Feminism:Ideologin bottnar i att alla män är svin, och att kvinnorna är lika bra som männen.

    C70 cäääb

  11. #11
    Guest
    Precis som sagts tidigare, kör bilen med huvudet, den tål att pressas under rätt förutsättningar, men bara för att vatten tempmätaren börjat stiga så innebär inte det att oljan har nått sin arbetstemperatur ännu, så hejda gasfoten innan bilen är ordentligt varm. 3-4 minuter är kanske något överdådigt att stå o vänta på att turbon ska kylas. Kör lite lugnare de sista kilometrarna utan höga varv och laddtryck, och låt sedan bilen stå på tomgång i ca 30 sekunder.
    Olja+oljefilter byter jag vart 500 mil, och ingen skitolja, bara det bästa är gott nog!

    Annars är det bara att gasa och se glad ut!

  12. #12
    Själv byter jag oxå olja plus filter var 500:e mil plus rengöring av luftfilter.
    Har alltid använt Mobil 0W-40 i min bil sen den var ny, har varit kanon. Kolla så du får det nua svarta oljefiltret istället för det blå som är det gamla, det svarta ska rena bättre än det gamla blå.
    Sen kan man ju som det står i tidigare inlägg vara noga med att efterkyla turbon. ALLTID efter man använt bilen till vad som helst, behöver inte vara raceråka för att kyla,(men då desto viktigare) men jag står alltid ca 30-40 sekunder efter jag använt bilen, den tiden det tar att plock ihop skivor, sätta på rattkryckan och ta med div. saker man har med sig...
    Sen kan man aldrig värja sig emot dessa T7 motorer nog, de har ett eget liv men man ska göra det man kan för att minimera risken för motorhaveri.
    Saab 9-3 Aero -01. Performance by ANA Stockholm, NU SÅLD!

  13. #13
    humm, eftersom jag precis har fått i en ny (beg) motor, så kommer jag inte att byta den till en T5, då pengar osv inte växer på nått träd här i närheten. tänkte byta kolvar, vad tycker ni mer jag borde göra?

Liknande ämnen

  1. Bästa sätt att ta bort modellbeteckningen?
    Av Alexi i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-10-31, 12:06
  2. bästa sätt att bygga evo scoop....
    Av Tim900turbo i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-08-27, 13:28
  3. Bästa sätt att torka bilen?
    Av ByggareB i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-05-27, 20:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •