Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: Ska man bara gå efter effekten?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    232

    Ska man bara gå efter effekten?

    Jag står inför följande val:

    Map Tun steg 1 (pris 7995kr)
    Effect 260 Hp/350 Nm

    eller

    NordicUhr steg 2 (pris 12 400)
    250 hp/360 Nm

    Om man bara går efter effekt och pris vinner ju Maptun. Nordic är dyrare men dom byter ju även avgassystemet.

    Fördelar, nackdelar?

    Help please!

    //Mackan
    http://www.garaget.org/show.php?car=2498
    9-3 AERO Coupé steg 1

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 513
    Det som trimfirmorna uppger i dessa siffror är alltså bara maxeffekten och maxvridet.

    Dessa värden finns alltså på ett oftast ganska litet område i varvregistret. Maxvridet brukar på turbobilar ligga ungefär någonstans mellan 2000-4000 rpm. Maxeffekten brukar ligga vid ca. 5000-6000 rpm. Detta väldigt generellt på de flesta motorer, inte bara SAAB.

    Med dessa uppgifter så vet man lite om hur motorerna kan tänkas prestera vid dessa två olika vartalsområden, men det kan finnas väldigt stora skillnade i hur motorerna presterar mellan dessa områden.

    Låt säga att motor A uppges till 300 Hk/400 Nm. Den har då 400 Nm vid 2000 rpm och 300 Hk vid 6000 rpm.

    Motor B uppges till samma 300 Hk/400 Nm, men har istället 400 Nm vid 4000 rpm och 300 Hk vid 5000 rpm.

    Dessa motorer kan kännas väldigt olika i sitt uppförande och körbarhet, ja helt enkelt hur mycket kraft de har på olika varvtal genom hela registret. Den ena kan vara väldigt stark direkt från botten vid 2000 varv, men sen kanske inte ge så mycket mer förens den närmar sig maxvarv och mosar ur sig det sista och når 300 Hk.

    Den andra kanske är lite halvlat nere runt 2000 rpm men vaknar sen kraftfullt vid kanske 3500 rpm och drar som en tok vidare upp mot 6000 rpm.

    Vad jag försöker säga är att det är mycket svårt att få fram exakt hur varje motor beter sig bara genom att se på dessa två siffror för maxeffekt och maxvrid, även om man så skulle ha varvatalen när det uppnås. Vilken bil de sitter i, hur tung den är och hur lådans utväxlingar är kan starkt påverka om motorns karaktär passar just den bilen, och inte minst den egna smaken och behovet.

    Det är alltid en fördel om man kan få provköra. Eller åtminstone få lite mer information från de som säljer trimmet hur hela effektkurvan mm. ser ut för det trim man är intresserad av. Kika på dera hemsidor och se om de har lagt ut någon graf över motorns vrid/effekt-register med aktuellt trim. Eller ring och prata med dem få förklarat hur motorn beter sig och kan upplevas.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3
    Steg 2 tacts avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 658
    jadu.. vet du vilket krig du startat nu? ne skämt och sido.. om man jämnför dom båda firmorna så kommer man fram till att båda vet vad dom gör.. smaken är som baken vilket man väljer..

    mvh Gustav (tar inte nåns sida)

    edit.. du har ju nära till bsr

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    232

    Effekt kurva

    Jag håller självklart med i det du säger?
    Maptuns effektkurva ser ut så här:


    Vridmomentet ser ut att var ganska jämt fördelat över ett brett varvtal.

    Hittade ingen info om detta på nordicuhrs hemsida! Nån som har den info?

    Vad säger ni om avgassystemet då? Ja eller nej?
    9-3 AERO Coupé steg 1

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    232
    Citat Ursprungligen postat av tact
    jadu.. vet du vilket krig du startat nu? ne skämt och sido.. om man jämnför dom båda firmorna så kommer man fram till att båda vet vad dom gör.. smaken är som baken vilket man väljer..

    mvh Gustav (tar inte nåns sida)

    edit.. du har ju nära till bsr
    Jag funderade länge på BSR och deras PPC, men valde slutligen bort det alternativet av flera skäl!
    9-3 AERO Coupé steg 1

  6. #6
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 902
    Medlem#
    2959
    Hos Nordic brukar det finnas möjlighet att prova innan man bestämmer sig. Jag är jäkligt nöjd med dom som min leverantör, både om man ser till servicenivå och till prestanda samt hur den finns tillgänglig.
    Precis som Tony säger så skiljer det väldigt mycket på siffror. Även om en leverantör uppger lägre effekt så kan det vara mätt med god marginal, dvs det finns egentligen mer än på pappret.
    Karaktärsskillnader på trimmet är nog så viktigt. Något som många förbiser. Vissa vill ha en rapp gasrespons, andra vill ha ett såsigt svar.

    Mitt råd till dig är att ringa de båda och be att få prova. Är det någon som inte ställer upp, så har du även där ett argument för, eller emot.

    Mvh Stoffe

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    144
    vad säljer speedparts.se då? är det bsr's chip dem säljer?
    SAAB 900s '96 2.0t automat

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252
    Citat Ursprungligen postat av Oakbeach
    vad säljer speedparts.se då? är det bsr's chip dem säljer?
    Tydligen inte längre och i alla fall inte för alla trim. Där får man nog ringa och kolla...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 666

    Re: Ska man bara gå efter effekten?

    Citat Ursprungligen postat av Mackan_vaxjo
    Jag står inför följande val:

    Map Tun steg 1 (pris 7995kr)
    Effect 260 Hp/350 Nm

    eller

    NordicUhr steg 2 (pris 12 400)
    250 hp/360 Nm

    Om man bara går efter effekt och pris vinner ju Maptun. Nordic är dyrare men dom byter ju även avgassystemet.

    Fördelar, nackdelar?

    Help please!

    //Mackan
    http://www.garaget.org/show.php?car=2498
    Hej, man ska inte stirra sej blind på effekt. Kurvornas utseende är väldigt viktiga att studera. Maptun har många varianter på hyllan beroende på vilken karaktär du vill ha. Halvsatsen på Nordic steg 2 ger inget effektmässigt, enbart ljud och "bling".

    Ring och kolla, hos Maptun får du prova box, tror även Nordic kan låna ut en box så man kan testa lite

    edit: sen är det ju även en "strategisk" fråga hur man väljer att lägga sina trimsteg effektässigt och vad som ska ingå. Kan man få folk att köpa t.ex. en halvsats utan att den igentligen behövs för effkten så är ju det jättebra
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    571

    Re: Ska man bara gå efter effekten?

    Citat Ursprungligen postat av Mackan_vaxjo
    Jag står inför följande val:

    Map Tun steg 1 (pris 7995kr)
    Effect 260 Hp/350 Nm

    eller

    NordicUhr steg 2 (pris 12 400)
    250 hp/360 Nm

    Om man bara går efter effekt och pris vinner ju Maptun. Nordic är dyrare men dom byter ju även avgassystemet.

    Fördelar, nackdelar?

    Help please!

    //Mackan
    http://www.garaget.org/show.php?car=2498

    Har du kollat SQR. Jag har det i min 9000aero och är väldigt nöjd me det iaf..

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    682

    Re: Ska man bara gå efter effekten?

    Citat Ursprungligen postat av Tiaz
    Citat Ursprungligen postat av Mackan_vaxjo
    Jag står inför följande val:

    Map Tun steg 1 (pris 7995kr)
    Effect 260 Hp/350 Nm

    eller

    NordicUhr steg 2 (pris 12 400)
    250 hp/360 Nm

    Om man bara går efter effekt och pris vinner ju Maptun. Nordic är dyrare men dom byter ju även avgassystemet.

    Fördelar, nackdelar?

    Help please!

    //Mackan
    http://www.garaget.org/show.php?car=2498

    Har du kollat SQR. Jag har det i min 9000aero och är väldigt nöjd me det iaf..
    Jag var också väldigt nöjd med mitt TAQ.
    Canns axiom:
    När inget annat hjälper, läs instruktionsboken.
    9-5 BioPower 390 Hk 610 Nm.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 246
    Man får inte heller glömma vilken firma som ligger närmast, aldrig fel att nån
    som kan grejorna på "hemmaplan".

    Sen så måste man ju även tänka på om man vill fortsätta trimma vidare,
    en del firmor ger kraftig rabatt på nya programet om det är timmat hos dom förut.
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 654
    Citat Ursprungligen postat av seiki
    Man får inte heller glömma vilken firma som ligger närmast, aldrig fel att nån som kan grejorna på "hemmaplan".
    Så nu skall vi se...

    Ca 74 mil till SQR.
    Ca 70 mil till Nordic.
    Ca 57 mil till MapTun (Örebro).
    Ca 55 mil till BSR (Stockholm).

    Titta det blir BSR, då har man ju grejerna på "hemmaplan"

  14. #14
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 968
    Medlem#
    4706

    Re: Ska man bara gå efter effekten?

    Citat Ursprungligen postat av Mackan_vaxjo
    Jag står inför följande val:
    Map Tun steg 1 (pris 7995kr)
    Effect 260 Hp/350 Nm
    Help please!
    //Mackan
    http://www.garaget.org/show.php?car=2498
    Har Maptun steg 1 på min og9-3 Aero -02 nu och är mycket nöjd om min enkla åsikt erfarenhet kan vara till hjälp, det är STOR skillnad mot orginal ialla fall...

    M.v.h. Andreas J.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    232

    Några saker!

    Tack för alla synpunkter!

    Meddelar resultat efter utförd trimmning!!

    //Mackan
    9-3 AERO Coupé steg 1

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 829

    Re: Ska man bara gå efter effekten?

    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Citat Ursprungligen postat av Mackan_vaxjo
    Jag står inför följande val:
    Map Tun steg 1 (pris 7995kr)
    Effect 260 Hp/350 Nm
    Help please!
    //Mackan
    http://www.garaget.org/show.php?car=2498
    Har Maptun steg 1 på min og9-3 Aero -02 nu och är mycket nöjd om min enkla åsikt erfarenhet kan vara till hjälp, det är STOR skillnad mot orginal ialla fall...

    M.v.h. Andreas J.
    Hej, har du mätt upp nån avgastemp eftersom dem inte öppnar upp luft ut vägen nånting? Skillnaden mot steg3 i effekt är inte speciellt stor men då byts det hela avgassystemet ju

    /Rydde

  17. #17
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 968
    Medlem#
    4706

    Re: Ska man bara gå efter effekten?

    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Hej, har du mätt upp nån avgastemp eftersom dem inte öppnar upp luft ut vägen nånting? Skillnaden mot steg3 i effekt är inte speciellt stor men då byts det hela avgassystemet ju

    /Rydde
    Nopp, det har jag inte, men det skulle vara kul att göra det... Håller ioförsig på att bygga halva system i rostfritt 2,5" nu men det gör nog inte så stor skillnad väll???

    M.v.h. Andreas J.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    232

    Que?

    Que?
    9-3 AERO Coupé steg 1

  19. #19
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 666

    Re: Ska man bara gå efter effekten?

    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Citat Ursprungligen postat av Mackan_vaxjo
    Jag står inför följande val:
    Map Tun steg 1 (pris 7995kr)
    Effect 260 Hp/350 Nm
    Help please!
    //Mackan
    http://www.garaget.org/show.php?car=2498
    Har Maptun steg 1 på min og9-3 Aero -02 nu och är mycket nöjd om min enkla åsikt erfarenhet kan vara till hjälp, det är STOR skillnad mot orginal ialla fall...

    M.v.h. Andreas J.
    Hej, har du mätt upp nån avgastemp eftersom dem inte öppnar upp luft ut vägen nånting? Skillnaden mot steg3 i effekt är inte speciellt stor men då byts det hela avgassystemet ju

    /Rydde
    Tror du Maptun gör ett program som ger för höga avgastemperaturer? Snacka om att skjuta sej i foten. Okej om en kund ber om ett specialprog som ligger lite på gränsen, men ett steg 1
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  20. #20
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 968
    Medlem#
    4706

    Re: Ska man bara gå efter effekten?

    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    Tror du Maptun gör ett program som ger för höga avgastemperaturer? Snacka om att skjuta sej i foten. Okej om en kund ber om ett specialprog som ligger lite på gränsen, men ett steg 1
    Neh, det skulle ju vara väldigt konstigt om de gjorde det ialla fall...

    M.v.h. Andreas J.

Liknande ämnen

  1. Kan topplockspackningen gå igen efter bara 1 år?
    Av bullfisher i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-09-26, 14:47
  2. Har bara grundladd efter konventering till t5,2
    Av rgolsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-30, 13:10
  3. TCS-problem eller? Bara dör efter två s vid start?
    Av Martin900SET i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-09-20, 20:44
  4. Bara GLT efter byte av Forge tryckklocka
    Av Jocke Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-08-27, 17:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •