Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Saab 9-5 2,0t startar inte.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    57

    Saab 9-5 2,0t startar inte.

    I morse ville inte bilen starta.startmotorn går.Direkt tänkte jag på DI kasetten.Lånade en kasett.,provade men bilen ville ändå inte starta.Felet kom väldigt plötsligt.Inga indikationer tidigare.Har ni några ledtrådar var jag ska börja söka fel?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628
    Finns många trådar om detta men kolla säkringar, vevaxelgivare (går att mäta sök på forumet) eller soppapump.

    Kommer säkert fler förslag.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Jag kom nyss in efter att ha tagit loss tändningslåset, kontaktdelen alltså, & smort upp det med lämpligt medel.
    Innan dess hade jag samma symptom som du beskriver men nu funkar det klockrent. (Ta i trä.)
    Mitt problem gällde ju en 9000, det kanske är annat på en 9-5?

    Startspärren vet jag inte hur den funkar på en 9-5, bryter den bara kretsen till bränslepumpen där också?

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    57
    Jag har även tagit bort stiften.De såg ok ut.Satte stiften i tändkassetten och drog runt startmotorn.Det borde väl bli gnista då, men det gjorde det inte.När det gäller startspärr har jag inte märkt att det finns på min bil

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628
    Citat Ursprungligen postat av ferm2
    Jag har även tagit bort stiften.De såg ok ut.Satte stiften i tändkassetten och drog runt startmotorn.Det borde väl bli gnista då, men det gjorde det inte.När det gäller startspärr har jag inte märkt att det finns på min bil
    Vet inte om det ska bli gnista men startspärr har ALLA bilar från -97 det är lag.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    57
    Bilen fungerar igen.Tech 2 visade inget fel.Tändkasett byttes igår men det hjälpte inte.Idag byttes vevaxelgivaren och se bilen startade jättesnällt.

    Skönt!

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628
    Kanon, gjorde du det själv eller hos saab, vad gick kalaset på???

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    57
    Jag fick hjälp av ett företag i Trollhättan som heter AutoTech motor.De är väldigt duktiga på framförallt Volvo men även Saab.De hade nästan nya delar liggande precis när jag behövde det.Priset blev totalt 1900kr för tändkasett+givare och arbete.Kan inte vara annat än nöjd.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    43
    Citat Ursprungligen postat av ferm2
    Jag fick hjälp av ett företag i Trollhättan som heter AutoTech motor.De är väldigt duktiga på framförallt Volvo men även Saab.De hade nästan nya delar liggande precis när jag behövde det.Priset blev totalt 1900kr för tändkasett+givare och arbete.Kan inte vara annat än nöjd.

    Ja det borde du väl vara nöjd med det är väl vad en ny tändkasett kostar annars!?

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628
    Ja det va riktigt bra pris, jag köpte en ny tändkasset för 2100:- då fick jag lite rabatt också, givaren gav jag 750:- för, då har jag gjort allt jobb själv.

Liknande ämnen

  1. Min saab 9-5 2,3t startar inte
    Av ståhla i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-14, 09:00
  2. [LÖST] Startproblem NG900 -97
    Av TalladegaSvensson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-31, 23:30
  3. [LÖST] Startproblem OG9-3 -00
    Av Bobzi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-23, 19:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •