Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Blå SP öppen ventil. För hårt ställd?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    172

    Blå SP öppen ventil. För hårt ställd?

    Hej,

    Jag har en blå öppen Speedparts dumpventil. Bilen är utan LMM eller liknande så öppet går aldeles utmärkt. När jag kör lungt och kanske laddar max 0.4 - 0.5 bar så öppnas inte ventilen riktigt. Så det blir det klassiska "sha ka ka ka"-turboljudet. (Turbinen bromsas av mottrycket vid stängt gasspjäll) Om jag gasar på lite mer (se 1bar ->) så dumpar ventilen som den skall. Hörs typ ett halft hugg, sen pyser ventilen ut resten. Jag har inga brickor i ventilen, bara orginalfjäder. Blir det stora slitage på turbinen vid dessa bromsningar i dessa laddtryck?

    En annan sak. Vad står en sådan ventil pall för med orginalfjäder? För åt andra hållet så skall maxladd på 5an vara mappat till 1.6 bar. men den landar på 1.4. Så jag funderar om den inte heller orkar hålla tätt på höga tryck? Någon som har erfarenheter av detta?

    Alla ideer och uppfattningar välkomna!
    Johnny Norberg
    ´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`
    Saab 9-3 SS 2.0t Biopower

  2. #2
    Precis så är min ventil med om det är en sån här du har



    Man blir ju för less har försökt smörja den men det funkar endå inte. Jag kör med orginal ladd så den kan ju inte vara för liten. Kanske måste man byta dump
    Simon Olsson
    Kör: Grön 900ng turbo coupe Och en Skyline r33 gts25t -97

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    172
    Japp, exakt den är det.
    Johnny Norberg
    ´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`
    Saab 9-3 SS 2.0t Biopower

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Men snälla, ring dom som du köpte ventilen hos, dom borde veta hur du ska lösa problemet.

    Blir sååå le på dumpfrågorna ! Är 10-20 st frågor i veckan en överdrift ?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    172
    Konstigt att den inte är besvarad redan då eftersom jag sökt forumet flitigt. Kanske ingen som vet altså? Du e bara avis eftersom inte din bil vill veta av en "öppen" ventil *skojja*
    Johnny Norberg
    ´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`
    Saab 9-3 SS 2.0t Biopower

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Men snälla, ring dom som du köpte ventilen hos, dom borde veta hur du ska lösa problemet.

    Blir sååå le på dumpfrågorna ! Är 10-20 st frågor i veckan en överdrift ?
    Jag som fick med min när jag köpte bilen då vem ska jag ringa ??
    Simon Olsson
    Kör: Grön 900ng turbo coupe Och en Skyline r33 gts25t -97

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    172
    Samma här Annars hade jag ringt för länge sedan.
    Johnny Norberg
    ´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`
    Saab 9-3 SS 2.0t Biopower

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Knuff
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Men snälla, ring dom som du köpte ventilen hos, dom borde veta hur du ska lösa problemet.

    Blir sååå le på dumpfrågorna ! Är 10-20 st frågor i veckan en överdrift ?
    Jag som fick med min när jag köpte bilen då vem ska jag ringa ??
    Du behöver inte ringa någon, utan traska in på saab o säg att du vill ha en orginal avlastningsventil, problemet löst.

    Sälj för f**n inte den blåa till någon som kommer fråga samma sak om två veckor

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Om ni är helt säkra på att Speedparts ursprungligen har sålt ventilen så är det väl ganska självklart att ringa dem, även om det inte är ni som har köpt den av dem?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trekanten
    Inlägg
    534
    Jag körde helt utan brickor och kapade en bit på fjädern för att den skulle gå så lätt som möjligt. Men en gång om året eller vid behov är det nog ingen dum ide att plocka isär den och smörja kolven lite..
    Klicka här för info om bilen

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    172
    Jonas 2606 : Men håller den trycket då? Vad laddar du?
    Johnny Norberg
    ´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`
    Saab 9-3 SS 2.0t Biopower

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Om ni är helt säkra på att Speedparts ursprungligen har sålt ventilen så är det väl ganska självklart att ringa dem, även om det inte är ni som har köpt den av dem?

    Mvh

    KK
    Jag är inte helt säker på att min är köpt där men det är en sån jag har-
    Simon Olsson
    Kör: Grön 900ng turbo coupe Och en Skyline r33 gts25t -97

  13. #13
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574
    Jag har samma problem med min forge efter turbobyte och kobrabyte.
    Innan så hördes det i filtret vid lite ladd men vid fullt ladd så fnös det ur dumpen. Nu skriker det i filtret även vid mycket ladd. När jag böt till org så pyser det ur dumpen som det ska. Däremot så tycker jag inte att den går riktigt bra med originaldumpen eller den evodump jag provat. När man står och torrgasar lite så bluddrar den. Det funkade fint med forgen. Den går bra på tomgång med alla tre olika.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    172
    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde
    Jag har samma problem med min forge efter turbobyte och kobrabyte.
    Innan så hördes det i filtret vid lite ladd men vid fullt ladd så fnös det ur dumpen. Nu skriker det i filtret även vid mycket ladd. När jag böt till org så pyser det ur dumpen som det ska. Däremot så tycker jag inte att den går riktigt bra med originaldumpen eller den evodump jag provat. När man står och torrgasar lite så bluddrar den. Det funkade fint med forgen. Den går bra på tomgång med alla tre olika.
    Vad har du för turbo nu? Jag har en TD04 och hembyggda alurör modell grövre. Vad tror du om lite fnysningar på lägre ladd? "Hur" mycket kan det skapa impellrar? Kanske inte alls?
    Johnny Norberg
    ´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`
    Saab 9-3 SS 2.0t Biopower

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trekanten
    Inlägg
    534
    Citat Ursprungligen postat av humanizer
    Jonas 2606 : Men håller den trycket då? Vad laddar du?
    För mig höll den trycket, laddar lite runt 1,75 bar
    Klicka här för info om bilen

  16. #16
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574
    Citat Ursprungligen postat av humanizer
    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde
    Jag har samma problem med min forge efter turbobyte och kobrabyte.
    Innan så hördes det i filtret vid lite ladd men vid fullt ladd så fnös det ur dumpen. Nu skriker det i filtret även vid mycket ladd. När jag böt till org så pyser det ur dumpen som det ska. Däremot så tycker jag inte att den går riktigt bra med originaldumpen eller den evodump jag provat. När man står och torrgasar lite så bluddrar den. Det funkade fint med forgen. Den går bra på tomgång med alla tre olika.
    Vad har du för turbo nu? Jag har en TD04 och hembyggda alurör modell grövre. Vad tror du om lite fnysningar på lägre ladd? "Hur" mycket kan det skapa impellrar? Kanske inte alls?
    Tjaadu... jag har en 18T på nu. Jag tror det är svårt att ställa dumpen så den funkar helt perfekt iaf. Rallybilar och liknande kör ju helt utan dump och kvittrar som fasen. Men de skiter väl i om turbon tar stryk. Jag vet faktiskt inte.

Liknande ämnen

  1. Bilen hackar HÅRT / misständer hårt saab 9-3 og
    Av Thermo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-01-05, 12:01
  2. Hur hårt är 3,5 Nm
    Av Magnus84 i forum Off Topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-10-04, 14:47
  3. hur hårt ska man dra 12/9 bult?
    Av DaDa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-08-16, 23:52
  4. Hur hårt dra tändstift?
    Av Brun7 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-04-22, 10:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •