Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: 2,0 std eller 2,0/2,3 Hybrid

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    326

    2,0 std eller 2,0/2,3 Hybrid

    Jag har införskaffat ett B205L -02 (tillverkad mitten -01 enligt gjutnummer) och har fått några alternativ på B234x innandömme. Detta är sen tänkt att bli en B234,5R-Hybrid.

    Spelar det någon roll vilken donatormotor B234x man hittar med avseende på L eller R (std-trimmningsgrad) ? Eller är huvudsaken bara att det skall vara en turbomotor (kort) 94 - 98 ? Delar från denna blir vev , stakar och kolvar.

    Hur är det med den här toppackningen, skall den komma till/från B2x4x eller från B2x5x? Slår B2x4kolvar högre än B2x5kolvar i ett B2x5-block?

    Om man byter kolvarna, bör man eller ska man tänka på något speciellt ? Ska man byta kolvringar också ? Resten bör inte bli några problem då det blir nya lager på både vev och stakar.
    Hur fungerar märkningarna på kolvarna, vad passar i vad ?

    Är resten plug 'n play eller ska man tänka på något mer ? Jag har sökt massor men inte hittat raka svar, eller även motstridiga svar. Är lite i valet och kvalet just nu att köpa på mig resten av delarna men skulle vilja ha några åsikter innan jag slår till.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252
    Flyttar till Motor och motorstyrning.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    326
    Begagnade kolvar i gamla lopp borde någon ha en åsikt om i alla fall ? Är ringbyte att föredra i så fall ?

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 789
    Citat Ursprungligen postat av gramse
    Begagnade kolvar i gamla lopp borde någon ha en åsikt om i alla fall ? Är ringbyte att föredra i så fall ?
    Bara kolvarna har rätt klassning så är det OK.

    Byt ringar, ja.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    326
    Måste man bearbeta/hona cylinderväggarna om man byter ringar ? Blocket är sen -02 och gått 5000mil enligt uppgift.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 789
    Citat Ursprungligen postat av gramse
    Måste man bearbeta/hona cylinderväggarna om man byter ringar ? Blocket är sen -02 och gått 5000mil enligt uppgift.
    Är kyssheningen (stavning?) kvar så behöver du inte hona, finns det däremot kännbara vändrepor osv, så bör du eller någon hona det.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

Liknande ämnen

  1. B206/4/5 hybrid (?)
    Av LMP1 i forum International SAAB related talk
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-01-29, 00:05
  2. T5-T7 Hybrid topp.
    Av Nurmi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-01-08, 00:24
  3. 9-3 TTiD hybrid: 86g/km 3.23 L /100 km
    Av turbo4ever i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-21, 09:26
  4. Ny SAAB hybrid?!
    Av mathiaso i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-02, 04:03
  5. Saab 9-x hybrid
    Av MathiasH i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-08, 05:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •