Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: byta kamkejda og900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    388

    byta kamkejda og900

    min kamkedja rasslar vädigt mycket så det är nog dags för byte. Då jag inte vill lyfta ur motorn så tänkte jag prova med att bara byta kedjan.

    Hur gör man det smidigast? Hur lång tid tar det ungefär (första gången jag gör det) Vad bör jag tänka på? Bör jag byta sträckare och de skenor man kommer åt eller bara kedjan? Bilen har gått ca 22k mil.

    Jag skall även motera apc system på bilen och undrar om knacksensorn kan känna av rasslet från kedjan så den ställer ner laddtrycket?

    Har sökt, men inte hittat något lämpligt svar på mina frågor.

    bilen är en 900s -90
    9000 CDE 2.3 Turbo -93
    9000 Aero -95

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    292
    min kedja rasslar ganska ordentligt, men jag har inga problem med spikdetektering. Borde kanske byta ända.

    bilen 900 T16 -91
    Svart 900 T16 91

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    388
    jo byte kommer det att bli. Jag ska byta ventilkåpspackning nu snart, och är det inte allt för mycket jobb att lägga på en ny kedja så får det bli en ny. Har lite dåligt med plats att hålla till på så blir det för mycket jobb så får det vänta till sommaren.

    Förresten, kedjesträckaren är väl självjusterande eller?
    9000 CDE 2.3 Turbo -93
    9000 Aero -95

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    292
    kedjesträckaren är självjusterande, sa länge du kommer ihag att "nollställa" den när du har den ute. Har du kollat hur langt ute din sträckare är, sa du verkligen vet att det är kedjan som är sliten?
    Svart 900 T16 91

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    388
    nej, jag har inte kollat hur långt sträckaren har gått ut. Jag tror knappast att det är något annat än kedjan som låter. Ljudet kommer därifrån och har funnits sedan jag köppte bilen för lite mer än ett år sedan. Det låter som ett traditionellt kedjerassel iallafall, vad skulle det annars kunna vara?
    9000 CDE 2.3 Turbo -93
    9000 Aero -95

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    292
    hmm, jag har hört att slitna styrningar kan ge rassel ocksa, sa med det och att sträckaren inte är hela vägen ute (till gränsen för när man ska byta) har jag har motiverat att inte byta min kedja. Men det kan ju kanske kännas bra med en fräsch kedja i vilket fall.
    Svart 900 T16 91

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    388
    ok, då kan det alltså vara värt att kolla upp sträckaren innan då. Är inte kedjan slut utan att det är styrnigarna så får det väl låta illa i fortsättningen med.

    Får tacka för hjälpen.
    9000 CDE 2.3 Turbo -93
    9000 Aero -95

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    388
    om jag nu måste byta kedjan, är det någon som vet på ett ungefär hur lång tid det tar och hur man smidigast skall gå tillväga?
    9000 CDE 2.3 Turbo -93
    9000 Aero -95

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av hall112
    om jag nu måste byta kedjan, är det någon som vet på ett ungefär hur lång tid det tar och hur man smidigast skall gå tillväga?

    Hej!

    Om du ska byta kedjan sa byt for guds skull aven styrningar,glidkenor
    Dvs ett komplett kitt!!!!

    Tyvarr sa maste motorn ur pa Og 900 vilket gor det lite lite mer tidsodande.

    Lycka till!!!

    Mvh

    Anders
    Saab! vad annars??????

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710
    Citat Ursprungligen postat av @nders N
    Citat Ursprungligen postat av hall112
    om jag nu måste byta kedjan, är det någon som vet på ett ungefär hur lång tid det tar och hur man smidigast skall gå tillväga?

    Hej!

    Om du ska byta kedjan sa byt for guds skull aven styrningar,glidkenor
    Dvs ett komplett kitt!!!!

    Tyvarr sa maste motorn ur pa Og 900 vilket gor det lite lite mer tidsodande.

    Lycka till!!!

    Mvh

    Anders
    Det var annat än jag har hört. På min donatorbil rasslade kamkedjan som tusan men när motorn var isär konstaterades att alla drev och sådant var i bra skick.

    Dock så köpte jag ett komplett kit iaf men ändå
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Citat Ursprungligen postat av @nders N
    Citat Ursprungligen postat av hall112
    om jag nu måste byta kedjan, är det någon som vet på ett ungefär hur lång tid det tar och hur man smidigast skall gå tillväga?

    Hej!

    Om du ska byta kedjan sa byt for guds skull aven styrningar,glidkenor
    Dvs ett komplett kitt!!!!

    Tyvarr sa maste motorn ur pa Og 900 vilket gor det lite lite mer tidsodande.

    Lycka till!!!

    Mvh

    Anders
    Det var annat än jag har hört. På min donatorbil rasslade kamkedjan som tusan men när motorn var isär konstaterades att alla drev och sådant var i bra skick.

    Dock så köpte jag ett komplett kit iaf men ändå

    Hej !

    Inga grader pa hjulen? lopskenorna inte slitna? vevaxeldrevet inte spetsigt?

    Tillat mig tvivla!

    Mvh

    Anders
    Saab! vad annars??????

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    388
    Jag tänker inte lyfta ur motor för att byta kamkedja, måste motorn ur så struntar jag i det. Det är inte värt jobbet. Då är det bättre att köra tills det rasar. Det måste ju vara bättre att bara byta kedjan än att inte byta något, om nu kedjan är slut alltså.
    9000 CDE 2.3 Turbo -93
    9000 Aero -95

Liknande ämnen

  1. Lite hjälp ang kamkejda nollning B2x5
    Av Chaoz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-12-13, 13:05
  2. Byte av Kamkejda!
    Av SAAB SCANIA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-07-31, 10:08
  3. Garantibyte av kamkejda mm
    Av EasyCure1974 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-08-30, 11:44
  4. kamkejda ng900
    Av jokern i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-03-24, 21:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •