Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Startproblem 9000 -97

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Startproblem 9000 -97

    Har sedan förrgår morse fått ett knepigt fel på bilen. Har efter lite luskande listat ut att förloppet är följande:

    1. När man vrider startnyckeln till tändningsläge händer inget annat än att ”cruise”lampan på instrumentpanelen tänds, inga andra instrument eller instrumentbelysning går igång.

    2. Nyckeln till startläge & starmotorn snurrar med god fart. Bilen tänder dock inte.

    Ibland händer det att bilen under tiden startmotorn går startar & i samma ögonblick tänds ju instrumentbelysningen.

    Jag misstänkte först själva kontakterna i tändningslåset men eftersom ”cruise”lampan tänds med nyckeln i tändningsläge så är jag mer inne på något reläfel.
    Sitter det något huvudrelä, i handskfacket kanske, som skulle kunna ge dessa symptom?

    Tilläggas kan att när bilen väl startat är det inga problem alls, den går hur bra som helst & inga problem ända till man stänger av bilen & skall starta nästa gång.
    Felet är intermittent, som så många gånger med elfel, såtillvida att det inte är alla gånger startproblemen uppstår, kanske var annat, var tredje försök.Med försök avses alltså inte varje gång nyckeln vrids om utan snarare varje gång jag vill starta bilen.

    Tacksam för tips.

    PS. Tråden kanske skall läggas i ”Ljud och elektricitet” men i så fall flyttar jag den dit om någon så önskar.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    111
    hade typ samma symtom på min 9000-98! han drog runt startmotorn men tände inte!! sitter en stor "kontakt" under plasten runt ratten som tydligen styr det mesta elektriska,tydligen vanligt som f.n att den går sönder,mekanikern på saab visste direkt över telefon vad det var för fel,tog 5 min att byta sen gick han igen,kontakten kostade ca 480:-
    saab

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Citat Ursprungligen postat av ANDREAS H
    hade typ samma symtom på min 9000-98! han drog runt startmotorn men tände inte!! sitter en stor "kontakt" under plasten runt ratten som tydligen styr det mesta elektriska,tydligen vanligt som f.n att den går sönder,mekanikern på saab visste direkt över telefon vad det var för fel,tog 5 min att byta sen gick han igen,kontakten kostade ca 480:-
    Jag var ju själv inne på den men sitter det i så fall flera i den flera kontakter som sluts i tändningsläget? Undrar eftersom det ju inte är heldött utan "cruise"lampan tänds men inget mer.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    111
    tror det! den är ju ganska stor för att vara en kontakt, den styr tändlåset m.m och den börjar glappa efter ett par år,sen lägger den av helt! då funkar nada!! på min bil funkade inte instrumentpanelen eller nått annat inuti bilen men vindrutetorkarna fram funkade.
    köpte en vinterbil nyligen cc-88 som kontakten var bytt på också så det är ett vanligt fel,saab norrköping hade en hel kartong på lager,så prova byta den först!! du kan ju köpa en beg från en skrot å prova byta den!
    saab

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Nu har jag fått låna riktiga boken (art.nr 384719) med kretsscheman så ikväll blir det lite mer seriös felsökning.
    Visst är det lättas att bara byta startkontakt men jag vill ju veta vad som är fel också.

    Om jag läser schemat rätt ska jag med nyckeln i "drive position" ha spänning på:
    +X
    +15
    +54
    så det blir bara till att mäta var det finns respektive fattas spänning.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Äh, jag tog helt sonika loss kontakten (den satt med 2 st 2mm insex låsskruvar) & smorde upp den med elektroniksprej. Nu fungerar det klockrent, så länge det varar. Det går ju inte så lätt att öppna kontakten & kolla läget & sen få ihop den igen eftersom den är ihopnitad i gjutgodset.

    Flyttar samtidigt tråden till avdelningen "Ljud och elektricitet" eftersom det verkar varit det som var felet.

    Tack så mycket för hjälpen Andreas!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Bispgården Jämtland
    Inlägg
    258
    Fick exakt samma fel förra veckan,bara cruise lampan sken,å dan innan besiktning å allt.......men efter lite fipplande med kontakten så verkar det funka.
    Nån som har nummer på det där kontaktstycket bak på tändningslåset?
    Saab 9-5 -98-99 -00-01-02
    #9558

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    111
    skönt att du fick igång den! nu vet du ju vad du ska byta om det strular någon mer gång,men det kanske räcker med att rengöra någon gång ibland!
    saab

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Citat Ursprungligen postat av Stefan K
    Nån som har nummer på det där kontaktstycket bak på tändningslåset?
    Artikelnumret är 40 85 783.

    Relativt lätt att komma åt att ta loss. Det största problemet var att hitta en nog liten insexnyckel för att lossa låsskruvarna som håller kontakten mot själva låset: 2 mm.

    Jo just de,t det var nån "mellanstorlek" på 2 av torxen som håller kåpan kring rattstången
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Bispgården Jämtland
    Inlägg
    258
    Tusen tack LM!!

    Måste nog beställa en ny,krånglar typ hela tiden nu.
    Saab 9-5 -98-99 -00-01-02
    #9558

Liknande ämnen

  1. Startproblem 9000 -98
    Av sjodain6 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2019-06-18, 17:20
  2. Startproblem 9000 CS -94
    Av Rikard i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-08-20, 21:54
  3. [LÖST] Startproblem 9000 CSE -95
    Av Turbo Lunkan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-01-09, 00:14
  4. Startproblem 9000 2.3T -97
    Av rondellen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-24, 22:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •