Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Extern WG med Trionic 5 ?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    976

    Extern WG med Trionic 5 ?

    ja.

    Jag har suttit och funderat lite på hur det fungerar med extern wg tillsammans med trionic 5.

    För det första, hur funkar det med GLT't? Behövs magnetventilen, hur ska det kopplas? Måste det göras några inställningar i programmet?

    Ja som ni ser är frågorna många, så jag undrar vad som behövs göras och hur det funkar, om man kör extern wg tillsammans med extraktorgrenrör och trionic5.

    Man lär slippa problemet med skenande GLT, och därav slippa porta turbon, om man helt enkelt blockerar wg-hålet i turbon, om den kommer med inbyggd wg?
    Vad finns det för mer för och nackdelar med extern wg jämfört med "intern"?


    Help me


    Mvh Björn

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Fördelen med en separat wastegate är ju att ju kan anpassa rördragningen för att få ett bättre flöde, detta innefattar att man kan ta avgaserna från grenröret på ett bättre sätt samt inte återleda dem direkt efter turbinen där de annars stör flödet.

    Denna typ av wastegateventil fungerar annars likadant och skall i så fall kopplas in på samma sätt. Om det krävs någon anpassning av mjukvaran kan jag inte svara på.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    976
    Hej.

    Tack för ditt svar.

    Så det är alltså en fördel att använda sig av en extern wg, om man nu vill lägga ut de extra pengarna. Om man ändå snickrar ihop ett extraktorgrenrör, så borde det inte vara såå jobbigt att göra anslutning för en sådan ventil.

    Om man har en turbo som kommer med en vanlig wg, hur går man lättast till väga för att inte använda denna? Hur gör man lättast för att blockera wg-hålet?

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859
    Hej !

    Självfallet går det att använda externa WG tillsammans med T5.
    "Det behövds en hel del justeringar..."

    Med tanke på SBP's onda öga så kanske man bör undvika externa WG.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    976
    Ah, tack DrBoost, nu när du säger det med sbp så kan det ju faktiskt vara en idé att skippa det. Nästan så att man ska skippa extraktorgrenrör också då det drar lite mer ögon till sig.

    Nåväl, om man måste porta wghålet i turbon, är det bara att ta ett slipstift och slipa sig less, till hålet blir större, dock ändå tillräckligt litet så "luckan" kan stänga?


    Jag har aldrig portat upp nåt wg-hål så jag är lite novis när det gäller det.

Liknande ämnen

  1. Trionic 5.2 med TCS konvertera till Trionic 5.2 utan TCS
    Av pallander i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-23, 19:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •