Sidan 1 av 9 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 164

Ämne: T8 Special goes T16 Special. [Hos nya ägaren nu]

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 717

    T8 Special goes T16 Special. [Hos nya ägaren nu]

    Varning. Gillar du inte mycket bilder och text kan du sluta läsa här

    Nu är det strax över ett år sedan jag var i Jönköping och köpte min första Saab. Tanken då var att köpa en bil att bara ha som bruksbil. Körde på den tiden BMW 325 e36. Men ägandekostnaderna var lite väl i överkant. 7500 spänn om året i försäkring för en bil som inte ens hade elhissar. Den såldes vidare till Linköping strax efter jag hade köpt min Saab. Minns än idag hur det släppte på tvåan och trean när jag kom på slitna sommardäck i regnet hem från Jönköping. Jag blev frälst av Turbomotorns karaktär redan när jag provkörde bilen 15980 mil hade bilen rullat vid inköp. Nu har den rullat 16950 mil.

    Dagen efter inköp.



    Visst fanns det skavanker på bilen vid inköp. Rosten på bakluckan var en av dom.


    Nog om det. Planerna om att inte lägga några pengar på bilen gick ganska samt om intet. Bestämde mig ganska omgående efter att jag hade köpt bilen att jag skulle köpa ett par 16" Aerofälgar med polerad kant. Hittade en annons här på forumet och vips så åkte jag till Trollhättan (oväntat att hitta saabgrejer där) en Torsdagkväll och köpte ett par nyrenoverade 16" Aerofälgar med polerad kant.

    Var störtnöjd med mina nya fälgar.


    I slutet av November lämnade jag iväg bilen till en plåtslagare på Saab som ordnade till rosten på bakluckan samt bytte skärmkant på passagerarsidan bak och även fixade rostskadorna jag hittade under kjolbiten bakom passagerardörren. Var ganska illa åtgånget där men han gjorde ett kanonjobb. Änsålänge hade inte projektet spårat ur nämvärt mycket men under vintern tog det fart.

    Efter rostlagningen fick bakluckan ny lack samt passagerarsidan från dörren och bakåt.


    Vintern fortsatte och bilen rullade hela vintern och tvättades frenetiskt för att hålla saltet borta. Gick åt mycket avfettningsmedel den vintern. Tur att jag hade tillgång till verkstan på pappas jobb så jag kunde tvätta bilen inomhus. Var guld värt för att hålla den ren.

    Tomten hade lagt vita blinkers under granen. Dessa monterades ganska omgående.


    I samband med att julen infann sig infann sig även lite extra pengar på kontot. Speedparts levererade ett JT 3" system från Turbon och bakåt inkl 2 dämpare. Detta monterades efter besiktningen i Februari. Ångrar än att jag inte köpte en riktig batteriböj.

    I samband med att avgassystemet kom på posten hade jag även hittat en annons på den Stora Aerovingen. En sån skulle jag givetvis ha. Hittade en som var skitfräsch i gummit och lackad i bilens färg. Bara att montera och se glad ut. Och glad var jag

    Vingen och avgassystemet var på plats.


    Såhär såg bilen ut när den rullade av lyften 31:a Mars 2005 efter att sommardäcken hade tagit plats på bilen igen.


    På Bilsportmässan på Elmia passade jag på att införskaffa mig en diskret framrutestreamer. Man måste ju visa vilken klubb man tillhör


    Första banträffen ever var ett faktum. Bilen kördes några lugna varv på Ring Knutstorp. Var i samband med detta som jag upptäckte hur otroligt roligt det var att köra bil på bana.


    Nu är vi framme i slutet av Maj 2005 och efter bravaderna på Ring Knutstorp föll nu tankarna på trim till bilen. Sagt och gjort. En Intercooler från Saab 9000 inhandlades och monterades. Efter lite missöden med provkörningen efter montering löste sig problemen och bilen fick en betydligt bättre Intercooler och framförallt ett fräckare utseende med böjarna i fronten.

    Fronten bortplockad i samband med monteringen av Intercoolern.


    Bilen ihopmonterad igen efter monteringen av Intercoolern.


    Laddtrycksmätare monterad på A-stolpen.


    Nu är jag nånstans i mitten av sommaren ungefär och jag började tröttna på bilens chassi som jag upplevde som odistinkt och svampigt. Kändes ungefär som att köra båt om man ska göra en halvtaskig jämförelse.

    Lesjöfors sänkfjädrar och en uppsättning nya orginaldämpare från Sachs beställdes från Speedparts. Valde orginaldämpare dels pga priset och dels för att jag ville ha lite komfort kvar. Var rädd för att bilen skulle bli allt för stötig med hårdare dämpare.

    Bilen åkte upp på lyften och dämpare och fjädrar byttes runt om.


    Nytt och fräscht.


    Såhär blev resultatet. Luften mellan skärmkanten och däcket fram minskade rejält. Bak var det ungefär lika. Så slut var orginalfjädrarna.


    Trimningsplanerna fortsatte och jag fick tag på en Röd APC-box till bilen som numera är lödd och kablar är fastlödda för att dra in pottarna till kupén för att kunna funjustera laddtrycket så bra det går.

    Tvådagars på Kinnekulle avklarades och detta var en otroligt rolig tillställning. Även denna gång blev det lite banåka.

    Henrikg fångade min bil med sin kamera


    Inte bara en gång utan två gånger


    Säsongen avslutades egentligen efter banträffen på Mantorp eftersom jag skulle plugga vidare i Växjö. Åkte Borås-Mantorp-Växjö och gjorde mig hemmastadd i min nya stad. Bilen blev lite bortglömd men banträffen är långt ifrån bortglömd. Testade strippkörning vilket inte riktigt var min grej. Kan bero på att en og900 inte direkt är den optimala åka-rakt-fram-bilen och dels kan det bero på att effekten i bilen inte gör den rolig rakt fram

    Första repan på strippen någonsin för min del.


    Nämvärt startsnabb var jag inte. Vart tog den röda bilen vägen?


    Andra repan skrattade nog ganska många åt. Lineade upp ijämte en röd Volvo 850 med texten "504 hk" på bakrutan. Jag tog starten. När jag hade kommit ca 150m startade Volvon. Som blåste om mig med ett vrål och kom i mål före mig! Lite effektskillnad där.

    Lite bankörning hanns med också innan sista träffen för säsongen var över.


    Någon kanske undrar varför topic är som den är.

    Här kommer svaret. Under sommarens gång så blev jag mer och mer sugen på mer effekt i bilen. Men som många känner till så sätter ju sprutet i T8:an stopp för några högre effektuttag. Så jag började fundera på att slänga i en T16-motor i bilen. Kollade runt bland annonserna på nätet och hittade en avställd och obesiktigad 900s från -91. Ringde på annonsen och dagen efter var jag en bil rikare och 2500:- fattigare. Rensade bilen på det jag behövde och sålde lite delar. Så när jag körde bilen till skroten och fick pengar från skrotaren hade affären gått jämt ut.

    Allteftersom tiden gick efter flytten till Växjö så började det ta fart hemma i Borås. Bilen kördes iväg till en kompis som är väldigt duktig på Saabar (av nån konstig anledning) han fick jobbet att lyfta ur min motor. Byta alla packningar i hela motorn, byta kopplingen, renovera alla kopplingscylindrar och montera nytt urtrampningslager. Han åtog sig även uppdraget att renovera och slipa in ventilerna i toppen. Även nya ventiltätningar tog plats. Även kamkedjan samt alla drev och glidskenor byttes till helt nya. Sedan monterade han ihop motorn som blev en blandning av min gamla motor och donatorbilens motor.

    Ytterligare paket från Speedparts. Innehöll alla delar som skulle ingå i motorrenoveringen.


    Jag behöll min bottendel eftersom den bara rullat 16950 mil och slängde på den nyrenoverade toppen.

    I all hast när lönen från sommarjobbet kom köpte jag även en ny Turbo. Det blev en fabriksny TE05-12b.


    Ungefär här nånstans står jag nu. Hämtade hem bilen på släp för någon vecka sedan och ställde av den i varmgarage tills våren kommer.

    Det som är kvar innan nästa säsong är att montera det nya sprutet (Lucas) samt montera två sportstolar. Vill sitta fast ordentligt nästa säsong. Lädersäten och inspirerad körning hör inte riktigt ihop.

    Övriga planer för vintern är att snygga till i motorrummet och bilen i sin helhet. Bra puts kommer man långt med

    Motorn på plats. Behöver göras rent dock.


    Rengöring behövs som sagt.


    Vinterdvala.


    Blev lite delar över vid motorbytet.


    Högen med kvitton har växt sig stor under året. Fick med servicekvitton på 35000 när jag köpte bilen samt alla besiktningsprotokoll från den var ny fram tills idag. Min egen kvittohög ligger nog på nånstans 15000-20000. Och mer kommer det bli. Men vem har sagt att bilhobbyn är billig?

    Sådär. Nu har jag suttit här i två timmar och letat bilder och redigerat dom samt skrivt lite. Hann göra kvällsmat nånstans i mitten där också.

    Hoppas att någon har orkat ta sig igenom hela inlägget iaf

    Vill passa på att tacka lite folk som har hjälpt mig.

    Fredrik H (fredde1) - Gigantiskt stort tack för all hjälp vid motorbytet och motorrenoveringen. Utan din hjälp hade projektet nog fortfarande varit i planeringsstadiet

    Markus S (Mackan) - Stort tack för alla gånger du hjälpt mig med olika saker.

    Pappa Anders - Stort tack för alla gånger (går nästan inte att räkna alla) som du har hjälpt mig med både det ena och det andra.

    Vill egentligen tacka hela Saabgänget i Borås. Ett gäng riktigt sköna människor som alltid hjälper till. Tack!

    Speedparts - Tack för alla snabba leveranser.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    174
    Kanon bra skrivet och alltid lika kul med mycket
    bilder i projektrådarna

    En väldigt fin bil du har.
    Lycka till!
    Saab 900 SE Turbo -95
    Saab 9000 T16 -85
    Saab 9-5 Aero -00

  3. #3
    Mycket bra jobbat, fin bil.

    mvh
    9-3 2.oT -99 SÅLD
    900s -90 med APC - SÅLD

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    622
    Kul läsning, extra roligt blir det när man är likasinnad och rattar samma bil och dessutom själv skruvar endel under vintern. "Bra puts kommer man långt med", instämmer till fullo

    Väl mött till Knutstorp Mafnus, lycka till!

    Mvh Johan, og900 T16 1992

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne (Stehag)
    Inlägg
    586
    Det ser kanon ut, lycka till, så ses vi på knutstorp!

    Mvh Jakob
    Og 900 t16 88:a http://www.garaget.org/?car=18569
    Og 900i 88:a
    Toyota supra 95:a twin turbo 6 vxl

  6. #6
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Rolig läsning!

    Blir sugen på att göra en steg-för-steg lista själv innan jag glömmer allt jag gjort

    Edit: Nu har jag gjort det. Se signatur

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    5
    Jäkligt snygg bil och jäkligt kul inlägg!!!
    Gratulerar till den vackra bilen du har!!!

    //Anders
    Inköpslistan:
    SAAB 9000 cse TURBO
    CHIP

  8. #8
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186
    Nu får du bara se till att komma hem så vi kan montera dit elsystemet och APCn

    *host* Markus med K *host*
    ///Mackanized
    Tillbaka

  9. #9
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050
    ser kalasfint ut!
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  10. #10
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Trevlig projekttråd, och grymt fin bil !!
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    1 091
    Rolig tråd medm mycket bilder!!!

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 612
    Jadu denna har du lagt ner en del tid på

    Bra och snyggt gjort
    Hinner inte med allt.....

  13. #13
    Kanon bra projekt tråd! alltid roligt med mycket bilder som sagt! lycka till nu så kankse vi ses på nån onsdagsträff nu fram igenom!

    ha det gott mvh markus

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 717
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Nu får du bara se till att komma hem så vi kan montera dit elsystemet och APCn

    *host* Markus med K *host*
    Ändrat namnet nu

    Kommer hem i början av December. Då ska jag bo i garaget tänkte jag Suget är asstort efter att greja med bilen.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898
    Kommer bli fint med T16, jag önskar dig all lycka med bygget! Har faktiskt inte hunnit skruva på bottendelen jag köpte av dig.
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    575
    Kul med folk som lägger pengar på Og900:a, då känner man sej inte ensam iaf
    Riktigt bra tråd du har gjort oxå, kul läsning

    Lycka till med bilen i fortsättningen....

    MVH
    Filip
    Saab 9-5 Aero Kombi -06
    Saab 9-3 2,0t CombiCoupé 5dr -01

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    130
    Det är kul att läsa om sina egna drömmar!!

    Jag vill också ha en Special med en T16 motor!!

    Kul att någon orkar göra allt detta jobb!

    Själv är man ju lite lat och köpte en T16 från början.. Dock inte den fina färgen på bilen då..

    Lycka till med fortsatta byggen! Och självklart på banan

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 126
    Fint Mafnus! Riktigt kul projekttråd med mycket bilder, att den handlar om og900 gör ju saken ännu bättre

    Ser fram emot uppdateringar!

    mvh

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Skene
    Inlägg
    1 007
    underbar tråd du fått till här skitkul läsning hoppas asllt blir bra till slut med motor bytet m,m....själv e de mycke som ska göras till våren men har inte gjort nåt med bilen sen jag ställde in den för 50dagar sedan,men,men de komemr nog lite lust snart hoppas jag ha de så gött så ses vi snart säkert mvh VRID
    Är inne på min 5:e OG900 TurboDe räcker inte med mycke effekt,man ska ju kunna köra bil också!!!
    In hoc signo vinces 5146

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 717
    Citat Ursprungligen postat av vrid
    underbar tråd du fått till här skitkul läsning hoppas asllt blir bra till slut med motor bytet m,m....själv e de mycke som ska göras till våren men har inte gjort nåt med bilen sen jag ställde in den för 50dagar sedan,men,men de komemr nog lite lust snart hoppas jag ha de så gött så ses vi snart säkert mvh VRID
    Målet är att ha startat bilen innan året är slut. Ska snygga till lite i motorrummet innan jag gör nåt annat. Motorn är rejält smutsig Och så kan man inte ha det.

    Suget kommer snart tillbaks ska du se.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

Liknande ämnen

  1. Og 900 Special blir mer special."strul såklart"
    Av lillen 761 i forum Projekt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-02-24, 23:21
  2. [LÖST] Anslutningar på pumprelä T8-special OG900
    Av lillen 761 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-21, 20:21
  3. Dimljus special?!?
    Av Mozzy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-19, 21:40
  4. trimma T8 special
    Av _WmB_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-09-23, 11:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •