Varning. Gillar du inte mycket bilder och text kan du sluta läsa här
Nu är det strax över ett år sedan jag var i Jönköping och köpte min första Saab. Tanken då var att köpa en bil att bara ha som bruksbil. Körde på den tiden BMW 325 e36. Men ägandekostnaderna var lite väl i överkant. 7500 spänn om året i försäkring för en bil som inte ens hade elhissar. Den såldes vidare till Linköping strax efter jag hade köpt min Saab. Minns än idag hur det släppte på tvåan och trean när jag kom på slitna sommardäck i regnet hem från Jönköping. Jag blev frälst av Turbomotorns karaktär redan när jag provkörde bilen 15980 mil hade bilen rullat vid inköp. Nu har den rullat 16950 mil.
Dagen efter inköp.
Visst fanns det skavanker på bilen vid inköp. Rosten på bakluckan var en av dom.
Nog om det. Planerna om att inte lägga några pengar på bilen gick ganska samt om intet. Bestämde mig ganska omgående efter att jag hade köpt bilen att jag skulle köpa ett par 16" Aerofälgar med polerad kant. Hittade en annons här på forumet och vips så åkte jag till Trollhättan (oväntat att hitta saabgrejer där) en Torsdagkväll och köpte ett par nyrenoverade 16" Aerofälgar med polerad kant.
Var störtnöjd med mina nya fälgar.
I slutet av November lämnade jag iväg bilen till en plåtslagare på Saab som ordnade till rosten på bakluckan samt bytte skärmkant på passagerarsidan bak och även fixade rostskadorna jag hittade under kjolbiten bakom passagerardörren. Var ganska illa åtgånget där men han gjorde ett kanonjobb. Änsålänge hade inte projektet spårat ur nämvärt mycket men under vintern tog det fart.
Efter rostlagningen fick bakluckan ny lack samt passagerarsidan från dörren och bakåt.
Vintern fortsatte och bilen rullade hela vintern och tvättades frenetiskt för att hålla saltet borta. Gick åt mycket avfettningsmedel den vintern. Tur att jag hade tillgång till verkstan på pappas jobb så jag kunde tvätta bilen inomhus. Var guld värt för att hålla den ren.
Tomten hade lagt vita blinkers under granen. Dessa monterades ganska omgående.
I samband med att julen infann sig infann sig även lite extra pengar på kontot. Speedparts levererade ett JT 3" system från Turbon och bakåt inkl 2 dämpare. Detta monterades efter besiktningen i Februari. Ångrar än att jag inte köpte en riktig batteriböj.
I samband med att avgassystemet kom på posten hade jag även hittat en annons på den Stora Aerovingen. En sån skulle jag givetvis ha. Hittade en som var skitfräsch i gummit och lackad i bilens färg. Bara att montera och se glad ut. Och glad var jag
Vingen och avgassystemet var på plats.
Såhär såg bilen ut när den rullade av lyften 31:a Mars 2005 efter att sommardäcken hade tagit plats på bilen igen.
På Bilsportmässan på Elmia passade jag på att införskaffa mig en diskret framrutestreamer. Man måste ju visa vilken klubb man tillhör
Första banträffen ever var ett faktum. Bilen kördes några lugna varv på Ring Knutstorp. Var i samband med detta som jag upptäckte hur otroligt roligt det var att köra bil på bana.
Nu är vi framme i slutet av Maj 2005 och efter bravaderna på Ring Knutstorp föll nu tankarna på trim till bilen. Sagt och gjort. En Intercooler från Saab 9000 inhandlades och monterades. Efter lite missöden med provkörningen efter montering löste sig problemen och bilen fick en betydligt bättre Intercooler och framförallt ett fräckare utseende med böjarna i fronten.
Fronten bortplockad i samband med monteringen av Intercoolern.
Bilen ihopmonterad igen efter monteringen av Intercoolern.
Laddtrycksmätare monterad på A-stolpen.
Nu är jag nånstans i mitten av sommaren ungefär och jag började tröttna på bilens chassi som jag upplevde som odistinkt och svampigt. Kändes ungefär som att köra båt om man ska göra en halvtaskig jämförelse.
Lesjöfors sänkfjädrar och en uppsättning nya orginaldämpare från Sachs beställdes från Speedparts. Valde orginaldämpare dels pga priset och dels för att jag ville ha lite komfort kvar. Var rädd för att bilen skulle bli allt för stötig med hårdare dämpare.
Bilen åkte upp på lyften och dämpare och fjädrar byttes runt om.
Nytt och fräscht.
Såhär blev resultatet. Luften mellan skärmkanten och däcket fram minskade rejält. Bak var det ungefär lika. Så slut var orginalfjädrarna.
Trimningsplanerna fortsatte och jag fick tag på en Röd APC-box till bilen som numera är lödd och kablar är fastlödda för att dra in pottarna till kupén för att kunna funjustera laddtrycket så bra det går.
Tvådagars på Kinnekulle avklarades och detta var en otroligt rolig tillställning. Även denna gång blev det lite banåka.
Henrikg fångade min bil med sin kamera
Inte bara en gång utan två gånger
Säsongen avslutades egentligen efter banträffen på Mantorp eftersom jag skulle plugga vidare i Växjö. Åkte Borås-Mantorp-Växjö och gjorde mig hemmastadd i min nya stad. Bilen blev lite bortglömd men banträffen är långt ifrån bortglömd. Testade strippkörning vilket inte riktigt var min grej. Kan bero på att en og900 inte direkt är den optimala åka-rakt-fram-bilen och dels kan det bero på att effekten i bilen inte gör den rolig rakt fram
Första repan på strippen någonsin för min del.
Nämvärt startsnabb var jag inte. Vart tog den röda bilen vägen?
Andra repan skrattade nog ganska många åt. Lineade upp ijämte en röd Volvo 850 med texten "504 hk" på bakrutan. Jag tog starten. När jag hade kommit ca 150m startade Volvon. Som blåste om mig med ett vrål och kom i mål före mig! Lite effektskillnad där.
Lite bankörning hanns med också innan sista träffen för säsongen var över.
Någon kanske undrar varför topic är som den är.
Här kommer svaret. Under sommarens gång så blev jag mer och mer sugen på mer effekt i bilen. Men som många känner till så sätter ju sprutet i T8:an stopp för några högre effektuttag. Så jag började fundera på att slänga i en T16-motor i bilen. Kollade runt bland annonserna på nätet och hittade en avställd och obesiktigad 900s från -91. Ringde på annonsen och dagen efter var jag en bil rikare och 2500:- fattigare. Rensade bilen på det jag behövde och sålde lite delar. Så när jag körde bilen till skroten och fick pengar från skrotaren hade affären gått jämt ut.
Allteftersom tiden gick efter flytten till Växjö så började det ta fart hemma i Borås. Bilen kördes iväg till en kompis som är väldigt duktig på Saabar (av nån konstig anledning) han fick jobbet att lyfta ur min motor. Byta alla packningar i hela motorn, byta kopplingen, renovera alla kopplingscylindrar och montera nytt urtrampningslager. Han åtog sig även uppdraget att renovera och slipa in ventilerna i toppen. Även nya ventiltätningar tog plats. Även kamkedjan samt alla drev och glidskenor byttes till helt nya. Sedan monterade han ihop motorn som blev en blandning av min gamla motor och donatorbilens motor.
Ytterligare paket från Speedparts. Innehöll alla delar som skulle ingå i motorrenoveringen.
Jag behöll min bottendel eftersom den bara rullat 16950 mil och slängde på den nyrenoverade toppen.
I all hast när lönen från sommarjobbet kom köpte jag även en ny Turbo. Det blev en fabriksny TE05-12b.
Ungefär här nånstans står jag nu. Hämtade hem bilen på släp för någon vecka sedan och ställde av den i varmgarage tills våren kommer.
Det som är kvar innan nästa säsong är att montera det nya sprutet (Lucas) samt montera två sportstolar. Vill sitta fast ordentligt nästa säsong. Lädersäten och inspirerad körning hör inte riktigt ihop.
Övriga planer för vintern är att snygga till i motorrummet och bilen i sin helhet. Bra puts kommer man långt med
Motorn på plats. Behöver göras rent dock.
Rengöring behövs som sagt.
Vinterdvala.
Blev lite delar över vid motorbytet.
Högen med kvitton har växt sig stor under året. Fick med servicekvitton på 35000 när jag köpte bilen samt alla besiktningsprotokoll från den var ny fram tills idag. Min egen kvittohög ligger nog på nånstans 15000-20000. Och mer kommer det bli. Men vem har sagt att bilhobbyn är billig?
Sådär. Nu har jag suttit här i två timmar och letat bilder och redigerat dom samt skrivt lite. Hann göra kvällsmat nånstans i mitten där också.
Hoppas att någon har orkat ta sig igenom hela inlägget iaf
Vill passa på att tacka lite folk som har hjälpt mig.
Fredrik H (fredde1) - Gigantiskt stort tack för all hjälp vid motorbytet och motorrenoveringen. Utan din hjälp hade projektet nog fortfarande varit i planeringsstadiet
Markus S (Mackan) - Stort tack för alla gånger du hjälpt mig med olika saker.
Pappa Anders - Stort tack för alla gånger (går nästan inte att räkna alla) som du har hjälpt mig med både det ena och det andra.
Vill egentligen tacka hela Saabgänget i Borås. Ett gäng riktigt sköna människor som alltid hjälper till. Tack!
Speedparts - Tack för alla snabba leveranser.