Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Nytt bilstereopaket

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    492

    Nytt bilstereopaket

    Tjena,

    Tänkte byta ut det som sitter som orginal i min 9000 CD -90.
    Har kollat runt lite på olika siter, och nu tänkte jag höra med er vad ni tycker.

    Jag hade inte tänkt lägga ut mer än 1500-2000kr på ljudet. Så därför blir det väl inga kvalitets grejor, eller?

    Skulle vilja ha en huvudenhet med CD, och kanske t.o.m. mp3?
    Fram i instrumentbrädan hade jag bara tänkt byta ut de gamla mot nyare. Dvs, 4" precis som förrut.
    I hatthyllan däremot kanske man skulle borra upp hålet lite och ev. montera 6"x9" istället för 6,5"

    Min egna idé...
    Från www.brl.se , bilstereopaketet med art.nr: 105TCHM550RPKT1

    Vad är det för kvalitet på Gas högtalare?
    Måste man ha ett slutsteg för att kunna driva 6x9:or?
    Om det är så kanske jag skulle satsa på nya 6,5":or istället, för att slippa den extra kostnaden.
    Det sitter väl inget slutsteg till orginal 6,5", eller?




    Jag vet nästan inget om sånt här så ni får gärna guida/tipsa mig.

    Hälsningar Tobias

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    957
    Skall börja med att säga att jag inte vet något om kvaliten på dessa prylar.

    Men när man pratar billjud så pratar man Frotstage och rearfill.

    Kan lättast gemföras med tex en konsert. Tänk dig instrumetpanelen som en sen och att du har gruppen eller artisten stående där. Var vill du ha ljudet kommande ifrån? jo där gruppen eller artisten står. Här finns bilder på ett lätt urspårat bygge (förlåt JC) http://www.madcarsound.com/Framsystemet.html
    Här finns bilder på ett något mindre bygge. http://www.jahnson.se/Bil/Stereobygget.htm

    Med andra ord så vill du ju ha ljudet kommande frammifrån inte bakifrån.
    felet många gör är att dom bygger stora system bak bara för att det är lättare. Basar kan man lättare placera bak då dom inte är så känsliga för riktningar och placeringar som mellanregister och diskanter.

    För att sammanfatta lite så är mitt råd att satsa gära lite mer på bra saker fram än att ha lite fram och lite bra. Till dessa högtalare behövs inga steg men det är aldrig fel att montera steg.

    Börja med en CD/MP3 spelareoch något bra framsystem. Bygg sedan vidare från det.

    Hoppas du har blivit lite klokare nu?
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    492
    Tack för förklaringen...

    Jag hade väl egentligen inte tänkt bygga om halva bilen bara för att få lite fräschare ljud.

    Tänkte bara byta ut den gamla skiten, då det bara sprakar och har sig så fort man höjer över 10dB
    Riktigt kasst!!

    Dessutom är jag riktigt less på kassettradion haha

    Blir nog det där paketet ändå...

    / Tobias

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    654
    Hade BRL.se paket med 5,25" + 6x9" med en Sony CD/MP3 stereo i min förra bil. Frontsystemet (5,25") lirade bara diskant och mellanregister. Medans 6x9" lirade diskant, mellan och bas. lät helt ok men skulle inte välja en SONY stereo då de inte har loudness samt att de billiga varianterna har begränsade inställningsmöjligheter på diskant och bas.

    Men för pengar, klockrena paket!!

    6x9" bör dock drivas av ett steg...


    Edit: Som det skrivs ovan med ljudet framifrån är väl det lyssningskorrekta ljudet som man kanske vill eftersträva. Dock är det enklare med "normala" högtalare fram och sen lite större i hathyllan... vinner inget pris men det låter WAY better än orginal!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    364
    Har / Vill man inte lägga mer pengar så tycker ja det duger, dock bör det tänka på att du inte få plats med 6*9 bak på en cd. Där sitter 5.25 (har provat, går inte om man inte gör hål i hatthyllan) så de är nått att tänka på kanske.

    Lycka till
    Nya bilen på Garaget
    Red cars is the shit

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    492
    Det verkar som att det råder delade meningar om det är nödvändigt med slutsteg till 6"x9", eller inte?

    Kan(!) man driva dom direkt från huvudenheten, som i det här fallet är på 4x50W?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    572
    Citat Ursprungligen postat av Tajger
    Har / Vill man inte lägga mer pengar så tycker ja det duger, dock bör det tänka på att du inte få plats med 6*9 bak på en cd. Där sitter 5.25 (har provat, går inte om man inte gör hål i hatthyllan) så de är nått att tänka på kanske.

    Lycka till
    sitter väl 6½" + diskant..

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    492
    Citat Ursprungligen postat av Tajger
    Har / Vill man inte lägga mer pengar så tycker ja det duger, dock bör det tänka på att du inte få plats med 6*9 bak på en cd. Där sitter 5.25 (har provat, går inte om man inte gör hål i hatthyllan) så de är nått att tänka på kanske.

    Lycka till
    Jag har inte några större förväntningar heller. Bara att det låter bättre än vad det gör nu + att det fungerar som det ska

    Sitter som sagt 6,5" (i min iaf) Diskant vet ja däremot inte om det sitter... ...har nte sett nån iaf

    Borde väl inte vara några problem att såga upp ett lite större hål, eller?

    / Tobias

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    364
    Det som händer är att stagen från bakluckan på CD går emot.

    Klart det går att driva, men kommer inte att få ut all bas ur dem.
    Nya bilen på Garaget
    Red cars is the shit

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    492
    www.saab9000.se och under fliken "tips", såg jag att det fanns nån artikel om hur man skulle göra för att montera 6x9" i en CD. Dock tycker jag inte att det framgick vart man skulle placera dom...
    Det stod iaf att de inte passade under orginalgallrena

    Det måste väl finnas någon som har gjort detta, eller?

    / Tobias

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    957
    Att få plats med 6x9 bak borde väl funka rätt smidigt med lite kapande.
    Dock ej under orginalgallren som också stod på www.saab9000.se
    Placering: någon annanstans där det är rak plåt.

    Dock borde det vara lite värre fram 6,5" fram. Det blir MYCKET kapande. frågan är om det blir något material kvar att fästa något i?
    Tänk på att inte fästa något direkt i plåten. Att chassi jorda en högtalare är inte bra. Visst talspole och magnet skall vara så pass avskillda från korgen att det ska gå ändå men det är ändå dumt. Så montera högtalarna med en baffeln mellan korgen och bilen. Tänk också på att montera högtalarna stumt och plant.

    Ang: slutsteg. För att driva dessa högtalare behöver du inget steg men det är att rekomendera.

    Ett slutsteg för en stereo är som en turbo för en bil. (faaan så mycket roligare)

    Du kommer att få ut ett bättre tryck och ett bredare register med ett steg.
    Att använda loudness är inget jag rekomenderar då det bara höjer tonerna i det övre och nedre registret men utelämnar mellanregistret.

    Fundera på detta. Det blir lite dyrare men kanske värt det i längden.

    CD, Art.nr. 105LACM5500R

    4", Art.nr. 900GX423

    6,5", Art.nr. 900GX623

    För att senare kompleteras med
    Steg, Art.nr. 900ALPHAX4

    Som sagt lite dyrare men kanske värt det i längden.
    Men innan du köper något bör du åka och lyssna på prylarna så dom har den karaktären du söker.
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    492
    Tack Åke!
    Riktigt bra och informativt svar

    Ang. placringen av 6x9 så tänkte jag att man kanske skulle behålla de gamla gallren, och sen bara såga upp nya hål innanför dessa

    Däremot fram i instrumentbrädan tror jag inte att jag kan få ner några större högtalare utan att jag förstör något annat viktigt
    Så där får det nog sitta 4" i fortsättningen oxå.

    Kollade upp prylarna som du hänvisade till...
    Dock överskrider dessa min budget rätt rejält

    Men att jag kanske köper till ett slutsteg nån gång längre fram är nog inte helt otänkbart.

    / Tobias

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    957
    Tänk bara på att det kan skilja ganska mycket korgen på dom olika 4" högtalarna.

    Mina 4"

    Får inte plats i orginaluttaget under gallret.
    Sen måste du också kolla hur mycket utrymme du har under plattan för högtalaren fram. Under den går det väl luftrör om jag inte missminner mig helt?

    Så INNAN du köper något.

    1, Mät så du vet vilket utrymme du har att tillgå.
    2, Lyssna på prylarna så dom känns rätt för dig.
    3, Tänk på att det bör vara prylar som du känner att du kan ha om du vill bygga vidare senare.
    4, Dra ordentlig kabel till högtalarna.
    5, Sätter du ett par 4" fram i orginaluttagen så lägg lite kuddstoppning runt och under högtalaren som dämpar av den lite.

    Att köpa för litet från början blir alltid dyrare i slutet.

    Måste du byta allt samtidigt?
    En ide är ju att byta lite då och då?
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    492
    Okej, jag får ta och mäta lite då så ja vet om det passar. Annars är det ju ingen idé att köpa prylarna...

    Jag är faktiskt rätt sugen på att byta allt samtidigt faktiskt...
    Som jag skrev tidigare så åker jag omkring med ett högtalarsystem som det mest bara sprakar ur.

    / Tobias

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    492
    Jag skruvade loss den gamla högtalaren och mätte den och utrymmet lite....
    Verkar finnas riktigt gott om utrymme under ifall den nya sticket ner mer.
    Jag kunde dock inte hitta några mått på GAS-högtalaren, men den borde väl inte vara så jätte mycket större

    Den gamla 4" hade ett monteringsdjup på ca. 4,5cm.
    Sen fanns det ca. 3cm fri luft under, innan luftkanalen.

    / Tobias

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    424
    Citat Ursprungligen postat av SAAB_POWER
    Det verkar som att det råder delade meningar om det är nödvändigt med slutsteg till 6"x9", eller inte?

    Kan(!) man driva dom direkt från huvudenheten, som i det här fallet är på 4x50W?
    Min polare har det paketet i sin Peugeot. Låter kanon tycker jag. Han kör sina 6x9 direkt på stereon.
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    492
    Citat Ursprungligen postat av boje82
    Citat Ursprungligen postat av SAAB_POWER
    Det verkar som att det råder delade meningar om det är nödvändigt med slutsteg till 6"x9", eller inte?

    Kan(!) man driva dom direkt från huvudenheten, som i det här fallet är på 4x50W?
    Min polare har det paketet i sin Peugeot. Låter kanon tycker jag. Han kör sina 6x9 direkt på stereon.
    Okej, tack!

    Låter som att det borde funka då...
    /Tobias

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    156
    Med störtsta säckerhet så tror jag att ljudet sprakar för dig pga den gamla stereon...

    något därför rekommenderar är att strunta i att byta ut högtalarna... sattsa på en bra cd och baslåda + slutsteg för skuffen...

    Måste säga att ljudet oftast låter helt ok i 9000 modellerna orginal om man har en ordentlig cd.

    Fördelen med att använda en subb oxå är ju att man får bas så det räcker utan att belasta de övriga högtalarna = ingen dum loudness som fördärvar...

    Har byggt så i tre 9000 nu och alltid lika förvånad över hur bra det låter.

    Men om man vill fortsätta sedan med att byta ut fronthögtalarna så är det ju inget fel med det. Men då kanske mot något betydligt bättre... typ i alla fall 1000:- klassen...

    Mvh Axel
    Nu en 9000 igen...

  19. #19
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Citat Ursprungligen postat av SAAB_POWER
    Kan(!) man driva dom direkt från huvudenheten, som i det här fallet är på 4x50W?
    Tja nödvändigt och nödvändigt? Vill man ha ut maximal ljudupplevelse ur högtalarna så är steg att rekommendera, men självklart fungerar det rätt så bra även med inbyggda effekten. Jämför dock inte dem 4X50watten med ett riktigt slutsteg på 4X50W, dem i stereon är s.k Kalle Anka watt.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    umeå-övik
    Inlägg
    17
    Det dära med att behålla orginal och skaffa bas istället håller jag inte med om.

    Inte för att vara taskig men det är kalle anka bygge.

    Även om man vill bygga billigt är alltid huvudenheten och framsystemet första prioritet.

    Om man köper bas och sen inget annat så vill du inte direkt åka runt längre sträckor med stereon igång för du blir bara trött i huvet.

    Genom att priorotera frontsystemet först kommer du att stå ut med ditt ljud och njuta av det även under längre färder.

    Om du sen tycker att du sknar bas går det att inhandla vid senare tillfälle när börsen tillåter.

    Jag menar inte att klanka på dina förslag apteck men jag kunde inte blunda för det här.

    Obs: Ju längre du kan åka i bilen utan att bli less ju bättre ljud har du jag åkte 111 mil med en saab 900-80 som jag hade tidigare stängde av mobilen ökade volymen och njöt var ganska pigg när jag kom fram.

    Vid ett annat tillfälle åkte jag ca 40 mil i en sabb 93 = bra komfort när jag komme fram var jag helt slut ägaren villa visa sin nya anläggning en 12" från mds och steg från samma övrigt original.

Liknande ämnen

  1. Nytt batteritest
    Av Turborulle i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-04-21, 10:19
  2. og900s ska få ett nytt liv
    Av Mokko J i forum Projekt
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2008-07-23, 01:04
  3. Nytt år, Ny BIL =)
    Av eppe i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 13:22
  4. Nytt köp !!!
    Av Thomas #1629 i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-03-04, 08:11
  5. Nytt avgsassytem--
    Av anze i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2006-02-23, 13:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •