Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Hjälp med dragning av lågnivå, högtalarkabel osv.. 900NG 5d

  1. #1
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 575

    Hjälp med dragning av lågnivå, högtalarkabel osv.. 900NG 5d

    Tja!

    Ska montera ett 2 kanals steg (litet) och ett GAS 4 kanals steg i bagagen.. Hur ska jag dra alla kablar osv för att undvika generatorljud osv?

    Hur tjock strömkabel?

    Duger Biltemas prylar? Kablar till framsystemet drar jag ju till 2 kanals steget, det är jag med på.. och bakre 6x9orna och basen blir GAS steget.

    EDIT: Kom på en sak till: Hur viktigt är de vart jag drar jordkabeln till steget? Rakt in i karossen eller tillbaka till batteriet?
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418
    biltemas duger gott, hur tjock strömkabel beror på hur mycket ström steget drar, ett litet 2kanals klarar sig bra på 16mm....
    lågnivå dras på en sida i bilen och strömmen på den andra sidan, lågnivå och strömkabel får inte ligga för nära varann, då blir det oljud, att bara korsa dom gör inte så mycket, jordar gör du i karrosen, tex bältesfästena...

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bro
    Inlägg
    1 482

    Re: Hjälp med dragning av lågnivå, högtalarkabel osv.. 900N

    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Tja!

    Ska montera ett 2 kanals steg (litet) och ett GAS 4 kanals steg i bagagen.. Hur ska jag dra alla kablar osv för att undvika generatorljud osv?
    Jag brukar dra strömkabeln längs med passagerarsidan under listerna bak till skuffen och då igenom gummijocken bakom handsfacket, det brukar bara vara att peta hål i gummijocken ifrån motorutrymmet och sen ta ner handsfacket och trycka igeonom kabeln.

    Lågnivå brukar jag dra under mittkunsollen och under mattan och baksätet och sen dra in den i bagaget på motsatt sida av strömkabeln.
    Jord brukar jag alltid ta ifrån bältesinfästningen bak.

    Hur tjock strömkabel?
    21mm2 brukar räcka rätt långt, men jag tror nog även att 16mm2 kommer räcka, det beror lite på hur högt du tänkt säkra av kablen vid batteriet, men kör på en 21mm2 och säkra av kabeln vid 80A så har du ström så det räker och blir över.

    Duger Biltemas prylar? Kablar till framsystemet drar jag ju till 2 kanals steget, det är jag med på.. och bakre 6x9orna och basen blir GAS steget.
    Biltemas ström, högtalarkabel och deras rosa competitionlågnivåkabel fungerar bra.

    EDIT: Kom på en sak till: Hur viktigt är de vart jag drar jordkabeln till steget? Rakt in i karossen eller tillbaka till batteriet?
    Jorden är viktig om du inte vill bränna jordbanonrna i steget eller i huvuenheten. Mär upp jordpunkten och är den bra så ska du ha 0 ohm.

    MvhJens

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Hjälp med dragning av lågnivå, högtalarkabel osv.. 900N

    Citat Ursprungligen postat av jensclaudius
    Duger Biltemas prylar? Kablar till framsystemet drar jag ju till 2 kanals steget, det är jag med på.. och bakre 6x9orna och basen blir GAS steget.
    Biltemas ström, högtalarkabel och deras rosa competitionlågnivåkabel fungerar bra.

    Vill bara tillägga att även deras kontakter etc och säkringar/hållare håller bra kvalitet, eftersom jag misstänker att det också ska inhandlas...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bro
    Inlägg
    1 482

    Re: Hjälp med dragning av lågnivå, högtalarkabel osv.. 900N

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av jensclaudius
    Duger Biltemas prylar? Kablar till framsystemet drar jag ju till 2 kanals steget, det är jag med på.. och bakre 6x9orna och basen blir GAS steget.
    Biltemas ström, högtalarkabel och deras rosa competitionlågnivåkabel fungerar bra.

    Vill bara tillägga att även deras kontakter etc och säkringar/hållare håller bra kvalitet, eftersom jag misstänker att det också ska inhandlas...
    Visst fungerar deras kontakter och säkringar, men försök undvika dom där guldpläterade ringkabelskorna och köp istället riktiga kabelskor.

  6. #6
    Smidigt är ju att dra kablarna vid trösklarna. Det är ju enkelt att ta bort dessa plastlocken och där finns kabelbanor.

    Det finns också jordpunkter vid baklyserna.

    Lycka till!
    Cheffen - SAAB 900 2,0T Talladega -97
    http://www.garaget.org/?car=9211

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 575
    Tack för svaren! Blir till 99% att jag köper Biltemas Kabelpkt nummer 2 som innehåller det mesta jag behöver.

    Återstår dock bara ett problem !

    Ska som jag kanske skrev ha ett litet 2 kanals steg till att driva framsystemet. För att slippa dra 2 strömkablar så tänkte jag skarva mig in på den befintliga 16m2 kabeln jag drar till bagagen.

    Hur gör jag detta lättast?

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418
    finns strömblock med grov ansluting o flera mindre, bara att dra 2 mindre kablar till varje steg sen från blocket....

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 575
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    finns strömblock med grov ansluting o flera mindre, bara att dra 2 mindre kablar till varje steg sen från blocket....
    Jo, dem har ja sett.. Men de går ju inte ta för klen kabel heller..

    8m2 e de största ja sett som finns i sådana block !?!

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    958
    JA då det finns större.
    System one (om dom fortfarande finns) har större.
    Jag har ett som har 33 mm2 in och 4 st 8mm2 ut.

    Här är en jag hittade hos biltema.
    http://www.biltema.se/products/produ...&iItemId=88073
    Jag brukar rekomendera att lägga lite större än man hade tänkt sig från början. Då har man ju redan gjort jobbet och har prylarna den dagen man vill bygga ut.
    Så hjär brukar jag koppla när jag bygger med fler steg. 21 el 33 mm2 som är avsäkrad så nära batteriet som möjligt. sen har jag ytterligare ett säkringsblock bak där jag säkrar av varje steg för sig samt att jag brukar dra fram en 8mm2 till Headuniten. Då jag i min bil har ett säkringsblock med 4 uttag så har jag även säkrat av fläktarna där.

    Bild på säkringsblock och fläktar.
    http://www.jahnson.se/images/Bil/Ste...es/SIMG045.jpg
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 575
    Som jag fattade det hela så skulle jag ha en 16m2 kabel hela vägen?

    Trodde 8m2 var för klent ?

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    958
    Grovleken har en hel del med längden att göra.
    Sätter du ett säkringsblock bak så kan du gå ner på 8mm2 sista lilla biten till steget. Om nu stegen klarar av 8mm2? 16mm2 är jag väldigt tveksam till att dom klarar av iaf.

    Lägg du en 21mm2 från batteriet till ett block bak så har du ström så du klarar dig ett tag framöver.

    Skillnaden mellan 16 och 21 mm2 hos biltema för 6m kabel är 30 kr så det är väl kanske inget man går i konkurs för?
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    364
    Måste alla steg kopplas med ström och gjord, finns steg man kan koppla ihop med varandra? Funkar det med ström till ett steg då?

    En sak ja tänkt på är att det är en nackdel med steg i kofferten, hur ställer man in basen när alla rattar är där bak? Man få prova, in o lyssna, ha de så ett tag, ändra lite igen, efter en vecka så kommer maninte ihåg vilket som lät bäst Hur gör Ni?
    Nya bilen på Garaget
    Red cars is the shit

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    25
    de flesta lite dyrare stereoapparaterna har väl möjlighet att ställa in för sub/lågnivå utgång?

    Måste bara fråga er som vet också..
    Spelar det någon roll om jag drar lågnivåkablar på samma sida som jag drar strömkabeln till steget?
    håller precis på o kopplar i min 9000 cs, och kan inte bestämma mig för vart jag ska dra dem. klart mer jobb att dra på olika sidor, men kanske värt det??
    Som det är nu har jag lagt strömkabeln på förarsidan, och funderar på att dra lågnivå o sånt på passagerarsidan bak till steget.
    tips??
    Saab 9-5 aerokombi -00

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418
    om du ska dra dem på samma sida så minst 20cm mellan dom, annars kommer det bli generatorvin... att bara korsa e inga problem men att dra bredvid en bit... usch!

    inte så mycket man ändrar på stegen, bara delningsfrekvens och gain (volym) sen justerar man resten från stereon "fadar" till rätt volym, ofta finns också delningsfilter i stereon för lågnivån.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    umeå-övik
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    om du ska dra dem på samma sida så minst 20cm mellan dom, annars kommer det bli generatorvin... att bara korsa e inga problem men att dra bredvid en bit... usch!

    Jag håller fullständigt med där.

    inte så mycket man ändrar på stegen, bara delningsfrekvens och gain (volym) sen justerar man resten från stereon "fadar" till rätt volym, ofta finns också delningsfilter i stereon för lågnivån.
    Stämmer bra på en lite billigare anläggning men ju bättre prylar och desto bättre bygge och installation desto mer händer när du justerar.

    Jag brukar ta god tid på mig när jag justerar stegen ju bättre du har ställt in där bak desto större möjligheter har du att finlira där fram på huvudenheten.

    Ett tips är att ha bra verktyg när du justerar det är viktigt med bra känsla för att få ut så mycket det går ur anläggningen.

    Önskar dig lycka till

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    364
    Jag drog kablarna i dörrtrösklarna, ström en sida och lågnivå andra sidan. Kan bli störningar annars har jag hört, har jag hört...

    * Tips på att ställa in, skivor eller likande som man kan ta hälp av som THX till hembio fast till bilen.

    För tillfället har jag 4-kanal steg till 2*10" 2*6.9

    Fördel är att när barnen sitter i bilen så drar man fram ljudet och höjer basen lite. Så sänks allt där bak.

    Nackdel är att de går inte ställa in mellan bas låda och 6.9 på stereon.

    Tycker vore fördel med rattar från steg framme i bilen, eller ha steget där inne för att justera och sedan när man är nöjd installera där bak.

    Borde finnas dessa steg, frågan hur dyra.
    Nya bilen på Garaget
    Red cars is the shit

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655
    Citat Ursprungligen postat av Tajger
    Jag drog kablarna i dörrtrösklarna, ström en sida och lågnivå andra sidan. Kan bli störningar annars har jag hört, har jag hört...

    * Tips på att ställa in, skivor eller likande som man kan ta hälp av som THX till hembio fast till bilen.

    För tillfället har jag 4-kanal steg till 2*10" 2*6.9

    Fördel är att när barnen sitter i bilen så drar man fram ljudet och höjer basen lite. Så sänks allt där bak.

    Nackdel är att de går inte ställa in mellan bas låda och 6.9 på stereon.

    Tycker vore fördel med rattar från steg framme i bilen, eller ha steget där inne för att justera och sedan när man är nöjd installera där bak.

    Borde finnas dessa steg, frågan hur dyra.
    till RF får man la alltid en liten dosa som du kan justera me...en lång kabel på så den räcker fram.
    iafl får man d till Punch 6002.
    MDS har d till vissa av sina steg.
    finns säker många fler...bara och kolla runt.
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418
    det finns även delningsfilter med bas-remote på... och många steg har det också.

Liknande ämnen

  1. Lågnivå problem 9-3 SS HJÄLP!!!!
    Av LoudNproud i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-15, 20:48
  2. Behöver hjälp med att hitta högtalarkabel.
    Av bosabengt i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-06-21, 18:01
  3. dragning av högtalarkabel
    Av balo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-05-13, 22:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •