Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Missljud!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Kungsör
    Inlägg
    87

    Missljud!

    Tjenare!

    Tänkte höra med er om en sak.... Det är så att jag har ett missljud i lådan eller kopplingen. När man varvat upp och motorn är på väg ner i varv igen så kommer det ett litet rassel... När man kopplar ur och gör likadant så är det tyst! Men då stannar väl axlarna i lådan också??? Så det är lite lurigt! Nu har jag tagit ner lådan för andra gången och byggt en hylsa med splines i som jag tänkt använda med en elmotor eller liknande och varva upp lådan på friläge och sen lyssna! Nu till den stora frågan Vilket håll ska axeln snurras??? Vet inte om det spelar nån roll men man vill ju vara säker...
    Om man kollar in i "sprägkåpan" och ser axeln.... Ska den snurras med eller moturs då?

    Mycket tacksam för svar! Mvh Kim
    Kika gärna på min pärla: http://www.garaget.org/?car=248

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 954



    Mvh /Jonas

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 954
    Som så många gånger så står det ju ej bilmodell...

    Om det är en og9-3 / 9-5 så är det ju inte helt ovanligt med rasslande urtrampningslager, brukar höras även på tomgång, blir makant tystare bara man lägger foten på pedalen.
    Hur ser lamellfjädrarna ut? Mycket glappa? (gäller ju oavsett bilmodell)
    Vilken växellåds modell är det?

    (Ingående axel brukar ju snurra med lite grann även om det är frikopplat.)

    Rasslar det bara när bilen är i rullning (isåfall spelar växel någon roll?) eller bara när du står still med friläge?


    Mvh /Jonas

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Kungsör
    Inlägg
    87
    Glömde skriva vad det var för bil fast jag tänkte på det hela tiden

    Det är i alla fall en ng900 Turbo -95a! Lådan är renoverad och koppling och urtrampningslager är "nytt" gått ca 200 mil. Tänkte inte så mycket på att lyssna direkt när jag fått ihop det första gången... Blev ju att man åkte en del istället Sen efter ca 180-200 mil så hörde jag ett konstigt rassel!
    Då ställde jag av bilen och har inte åkt nå direkt med bilen. (bara provkört) Jag rev ner lådan och han som renoverde klöv lådan igen p.g.a jag hittade spåner på urtappnings pluggen! Fick inga direkta svar vad det var men han hade bytt lite grejer och sa att det skulle vara bra nu! Jag plockade ihop det igen och provade Men det var samma ljud nu med... Då han hade lådan så åkte jag iväg med koppling och urtrampnings lagret och låt återförsäljaren och en mekaniker kolla på det. Och det var inga fel på dom grejerna sa dom... Så nu har jag ledsnat och tänkte varva lådan när den är lös! Rasslet försvinner inte när man lägger foten på pedalen. Endast om man kopplar ur helt! Vet inte hur det är om man åker och har växel i... Har ju 3" avgas-system så man hör ju mest det
    Som det såg ut på din finfina bild så blir det alltså medurs man ska vrida?

    Mvh Kim
    Kika gärna på min pärla: http://www.garaget.org/?car=248

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    dalarna
    Inlägg
    343
    Lyfter tråden lite.

    Hur gick d me lådan. Fick du ordning på den.

    har samma fenomen på lådan i min bil (9k 2,3ltt -95).

    Skulle va kul o höra va du hade för fel.

    mvh Patrik
    99a og900, såld resp klotad
    -91 2,3t 9k U.C http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=207187
    -95 2,3t 9k Såld

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Kungsör
    Inlägg
    87
    Hej igen!

    Tyvärr så har jag inte kommit nånvart med problemet.... Har varit iväg så återförsäljaren kollat på kopplingen o urtrampningslagret igen o det ska inte vara nå fel på det så jag vet inte vad man ska hitta på nu... Fjädrarna är rätt lösa men det blir dom tydligen rätt snabbt efter man börjat köra med en ny koppling säger dom! O jag vet inte hur det brukar vara... Tar ju oftast inte isär grejerna på ett bra tag när man bytt koppling, urtrampninglager och renoverat lådan. Urtrampningslagret känns kanon (Inga hugg eller missljud när man snurrar det). Funderar på om det skulle kunna vara så att min självjusterande vajer som inte justerar ordentligt??? Så lagret ligger lite löst o skrammlar... Men då borde det väl tystna när jag lägger lite tryck på pedalen?

    Vill ju veta vad det är nu... Snart vår och då ska ju bilen ställas på igen

    Har ju inte så stor lust att skicka iväg lådan på en ny kontroll/renovering! Kostar ju en del pengar tyvärr... Men det är snart sista utvägen!

    Mvh Kim
    Kika gärna på min pärla: http://www.garaget.org/?car=248

Liknande ämnen

  1. Missljud!
    Av noniz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-12-27, 14:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •