Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: övetryck i orginal bypasse ventil

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    499
    Medlem#
    107

    övetryck i orginal bypasse ventil

    jag har monterat 3 tum rör från mitt direkt air filtret in i turbon,
    nu blev varken vevhusvent slangen o bypasse ventilen anslutna på det röret,( skulle prova skillnad från orginal) .det märkliga är att bypasse ventilens del som ska gå in på insugetröret före turbon , har ständigt övertryck? när bilen går på tomgång så ska det suga i det hålet men
    här blåser det o gasar jag till och släpper gasen så blåser det till bra mycke mer än tidigare..jag tänkte köpa ett sådant lite filter som ska sitta på den men det känns onödigt när det aldrig är vacum i bypasse ventilens anslutning? var till en repatör på saab o klia sig i huvet han också..
    det är trionic 5 på bilen..kan säga att skillnad på bottenvrid blev det så
    slirar på kopplingen nu lättare...jag har då inte bytt tubon på bilen om den skulle vara nått annan, T25 ser jag att det är o lika insugs storlek som min gamla T3 turbo hade..
    9-3 verII -04 175hk

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 030

    Re: övetryck i orginal bypasse ventil

    Citat Ursprungligen postat av bolin 107
    jag har monterat 3 tum rör från mitt direkt air filtret in i turbon,
    nu blev varken vevhusvent slangen o bypasse ventilen anslutna på det röret,( skulle prova skillnad från orginal) .det märkliga är att bypasse ventilens del som ska gå in på insugetröret före turbon , har ständigt övertryck? när bilen går på tomgång så ska det suga i det hålet men
    här blåser det
    o gasar jag till och släpper gasen så blåser det till bra mycke mer än tidigare..jag tänkte köpa ett sådant lite filter som ska sitta på den men det känns onödigt när det aldrig är vacum i bypasse ventilens anslutning? var till en repatör på saab o klia sig i huvet han också..
    det är trionic 5 på bilen..kan säga att skillnad på bottenvrid blev det så
    slirar på kopplingen nu lättare...jag har då inte bytt tubon på bilen om den skulle vara nått annan, T25 ser jag att det är o lika insugs storlek som min gamla T3 turbo hade..
    Helt korrekt så blåser det om man kopplar så.
    Varför folk ska sätta filter där har jag aldrig riktigt förstått.
    Att det blåser är inte helt ologiskt om du tänker efter.
    Avgaserna driver på turbon som jobbar mot ett stängt spjäll.
    Krävs inte mkt avgaser för att bygga upp ett övertryck under de förhållandena.

    Mvh Per
    Busbil: 900 Aero -87. , Bruksbil 1: 9-3 SS 1.9 ttid -11
    Bruksbil 2: 9-5 SC 2.3t -05, Bruks/busbil 3: 9-3 Turbo X

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Det är ju så här att laddtryckmästaren är ju ansluten efter spjället som är stängt på tomgång. Alltså suger motorn ett undertryck i insuget efter spjället, vilket vi ser på laddtrycksmätaren som t ex -0,5 bar.

    Men samtidigt så lufsar ju turbon på så sakteliga av den avgasström som tomgången ger genom grenröret. Detta gör ju att kompressorhjulet snurrar likaså och ger alltså ett litet litet övertryck i röret före spjället. Och då bypassen sitter på det röret och sen får signal i lilla slangen från insuget där undetryck råder, så är ju bypassen helt eller delvis öppen vid tomgång och det svaga övertrycket i röret före spjäll kan då flöda ut genom bypassen.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    499
    Medlem#
    107

    hm ja

    jaha det var bra att veta
    då kan man ju köra sådå
    hade för mig på gamla bilen med LH-insprutet så var det vacum i det öppna hålet men kanske drömt
    blev ju ännu bättre pys ljud tycker jag
    att det inte stod med i faq om "dump/bypasse" denna funktion..
    tack för infon
    /steffe
    9-3 verII -04 175hk

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Rengöring av egrventil NG9-3 1,9TiD
    Av Benny J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-01-30, 18:20
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-17, 11:55
  3. Blå Ventil!
    Av kick96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-04, 11:50
  4. EGR ventil
    Av Unge_Lafton i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-09, 17:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •