Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: CAN

  1. #1

    CAN

    Finns det någon som har lyckats bemästra Can-busen i sin SAAB?

    Tänkte ge mig i kast med den, men om jag inte behöver börja från noll vad gäller SAABs can så skulle det underlätta.

    /David

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 688
    Vad är ditt mål med dethela?
    Vad har du för interface?

    Vad har du för bil förresten?
    Försökte lite snabbt i en 9-5:a på I-bussen.
    Men fick inte till hastigheten riktigt. Måste skriva in parametrar manuellt då det inte är någon standardhastighet.
    Skall fortsätta någon dag då jag har mer tid.
    Man lär så länge man lever.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 434
    Bemästra vill jag väl inte påstå, men jag har loggat en hel del och vet vad mycket betyder.
    Dock har jga inte skrivit något program för att kontrollera något än, utan bara loggat och översatt....
    Gjorde förvisso ett ful-hack för att hjälpa logningen, men det tar ju bara in-data.

    Sök på I-Bus så finns det nog något att läsa om...


    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  4. #4
    Jag vill kunna göra allt, eller för att citera
    Skrivet: mån, 2005-aug-29, 13:28 Ämne:

    --------------------------------------------------------------------------------

    Allt ! :galenvetenskapsmansmiley:

    Jag vill ha ut nog med information så att jag kan skriva ett program så att jag kan styra min carputer från rattknapparna, användarprofiler genom information från stolsminnet, parkeringskameror (fram/back) med information om växelläge och hastighet, presentera låt-namn/radiostationsnamn/frekvens på SID, kort sagt, min carputer skall kunna ta emot och sända samma information som originalstereon.
    Sedan blir det lite lull-lull på finess sidan, men det verkligt djupa, topphemliga mumbojumbot (om det nu skulle finnas på I-Bus'en) lämnar jag därhän.

    Jag har precis haft en timmes loggnings session (tack än en gång Göran), och det hela verkar ganska så straight forward.
    Nu gäller det "bara" och logga lite mer och sedan tota ihop något vettigt program.

    /Magnus
    Jag kör en 9-3 -98

    Tyvärr så är jag klar med min utbildning och därmed så har jag inte längre tillgång till all rolig utrustning längre.

    Min avsikt är att koppla en PIC med CAN till min carpc och sedan göra något roligt med bilen.
    Ärligt talat så vill jag mest lära mig min bil. Samt CAN protokollet lite bättre. Körde CAN mellan några C167 en gång i tiden, men det var under "ordnade former".

    Just nu så är det knapparn på ratten jag vill åt, att sätta en A/D omvanlare på kabeln käns lite fegt

    Kul att ni två svarade, var nästan beredd på det. Göran, finns du i krokarna med?
    Har ni några grund tipps på hur jag ska gå till väga i början för att få bilen att tala till mig?


    [/quote]

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 434
    Jag är inte Göran men jag hoppas det duger ändå...


    Köp en vettig CAN-adapter och det av två enkla skäl....
    1. Inte alla billiga adaptrar klarar av den udda baudrate som 9-3/9-5 har.
    2. Det blir mycket enklare att programmera med färdiga DLL'er som ger dig instruktioner för att skicka/läsa data.

    Själv köpte jag en: http://www.peak-system.com/db/gb/pcanusb_gb.html

    Baudraten är 47.619kbit/s och på firmans NI PCMCIA-CAN/2 hade jag timing-registerna satta till BTR0=CB och BTR1=9A, detta borde fungera på PEAK modulen då dom har samma CAN-chip.
    Dock har jag inte hunnit testa det än.


    Om du är intresserad av rattknapparna så har du här ett litet utdrag ur mina loggar....
    Adressen är alltså HEX290, första bit(0) indikerar statusändring (80).
    Bit 2/4 indikerar innehåller värdet för vilken knapp som är intryckt,
    men bit 2 släcks ganska snabbt så på så vis kan man avläsa om knappen hålls intryckt eller ej.

    Kod:
    Arb.ID	Time	Data
    -- Next nedtryckt
    0x290	5.2512	80	00	04	00	04	00	00	00
    -- Next släppt
    0x290	10.6708	80	00	00	00	00	00	00	00
    -- FWD
    0x290	22.1499	80	00	10	00	10	00	00	00
    -- BKWD
    0x290	35.2889	80	00	08	00	08	00	00	00
    -- SRC
    0x290	47.8279	80	00	20	00	20	00	00	00
    -- Vol Up
    0x290	59.3070	80	00	40	00	40	00	00	00
    -- Vol Down
    0x290	70.6261	80	00	80	00	80	00	00	00

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  6. #6
    Tack!

    Så var köper man peak-systems prylar i sverige?

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 434
    http://www.lawicel-shop.se/shop/
    Sök på "PCAN-USB"
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Naslund
    Göran, finns du i krokarna med?
    Ja, men bara på åskådarplats. Jag har iofs jobbat med CAN den senaste tiden, men inte i ett så lätt fordon som en 9-5.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 688
    Är nu inkommen efter några timmar i bilen. (blev visst ganska många timmar )

    Själv använder jag ett interface som heter Neo-VI
    Riktigt trevlig liten pryl. (dock alldeles för dyr för att köpa själv)

    Till den så använder jag VehicleSpy3 vilket är ett toppenprogram när man väl kommit in i det.

    För att få Neo´n att gå i 47,619kbaud så får man skriva följande inställningar i registret.
    CNF1:1B CNF2:E8 CNF3:03
    Det gäller då för MCP2510-chippet.

    Får ta o koppla in mig på P-bussen någon dag och kolla läget där oxå. Idag fick det räcka med I-bussen.

    Jag hittade iaf. följande saker:
    Kod:
    Alla knappar på ratten
    Alla knappar på sid:en
    Varvräknaren
    Reostaten
    Datum och klocka
    Bältesstatus fram
    Sätesgivaren i passagerarstolen
    Ljusreglaget (parkeringsljus etc.) (har dock inte benat ut den)
    Kunde tyvärr inte prova och skicka något till sid:en då det sitter navigation i bilen så den skickar ingen text till sid:en, så jag hittade aldrig det id´t.

    Vad har ni hittat för grejer?
    Göran> Vad för bilar har du jobbat med?
    Man lär så länge man lever.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 434
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Vad har ni hittat för grejer?
    Samma som du plus pedaler, backväxel, ljussensorvärde (den i SID), strålkastare/parkeringsljus, dörrar, vindrutetorkarläge, SID text (till viss del).

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  11. #11
    En fråga som igenligen inte hör hit, men är det någon som har använt informationen från CANbusen till något vettigt?

    SAABoholic
    Text till Sid, vad är principen bakom den?

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Göran> Vad för bilar har du jobbat med?
    Bilar? Jag nämnde inget om bilar. Träningssimulatorer för BAE Land Systems Hägglunds CV9030CH och utvecklingssimulatorer och testbänkar för elektroniksystemen i BAE Land Systems Hägglunds CV9035NL ska det vara. Mer detaljer blir det inte p.g.a. ordet med stort H.

    Relevanta länkar är CV9035 MKIII och Dagens Industri.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 688
    Göran> Okej... jag som misstolkade lite. CAN-bus i stridsvagnar alltså? Skoj.
    Full förståelse för H. Det räcker så väl så.
    Man lär så länge man lever.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 434
    Citat Ursprungligen postat av Naslund
    En fråga som igenligen inte hör hit, men är det någon som har använt informationen från CANbusen till något vettigt?

    SAABoholic
    Text till Sid, vad är principen bakom den?

    "till något vettigt" !? Vilket påhopp

    Jag tror inte man kan göra så mycket "vettigt" över huvudtaget, vill man se i stort hur bilen mår är det ju bättre att använda ODBII.

    Du citerade ju mina planer tidigare, och dom kvarstår.
    Det enda jag inte kommer att lyckas med är att styra farthållaren då den går direkt till Trionic.

    Principen bakom att skicka text till SID ? Hur menar du.... hur det fungerar eller vad vitsen är ?
    Vitsen är ju att få upp namn/frekvens på radiostationerna och att även kunna visa mp3 låtarnas namn, på samma sätt som du får information från originalstereon i SID.

    Grundidén är ju att integrera en "carputer" och få den så "original" som möjligt.
    Kul ? Ja.
    Intressant ? Mycket.
    Vettigt ? Tveksamt.



    Men då är ju Göran och jag praktiskt taget kollegor
    Inte riktigt i alla fall, men jag har också jobbat med CV90'n och BVS'erna, fast mycket tidigare i kjedjan...

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Naslund
    En fråga som igenligen inte hör hit, men är det någon som har använt informationen från CANbusen till något vettigt?

    SAABoholic
    Text till Sid, vad är principen bakom den?
    Det som antagligen vore en hit är om man enkelt kan emulera en CD-växlare (helst med extra många skivor... ) för att styra t ex en sådan här:
    http://se.pricerunner.com/sound-and-...233089/details

    Någon som har koderna för CD-växlaren?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    10
    Jag hittade den här sidan http://pikkupossu.1g.fi:80/tomi/proj...bus/i-bus.html han har kommit kanska lång att lista ut vad som sänds på I-bussen

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    21
    Är kommunikationen på I-bussen samma i 9-3 och 9-5? Finns det något generationsbyte, eller kan jag kanske hitta dessa signaler i min gamla 9-5 från -00?
    9-5 Linearpol kombi -03 B235 aut, reservdelsbilen
    9-5 2.0 sedan man -00, hålla liv i-bilen
    9000 2.3 146hp, pendlarbilen

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 434
    Ja den är samma, huruvida precis allt är exakt samma står skrivet i
    stjärnorna, men det som Tomi listar på sin sida stämmer för 9-5.

    Vi jobbade en del ihop och jag har verifierat det mesta plus att jag har
    bidragit med sådant som inte han får ut på sin 9-3, stolsminnen,
    automat, spa, o.s.v.

    Jag har även kollat på en -05 9-5 och det var samma där.

    //Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    21
    Det är toppen att få all den här informationen serverad på silverfat, tack ska ni ha!

    Mitt tänkta projekt är att skapa en liten moj som efter nån obskyr knappkombination presenterar momentan bränsleförbrukning i SID. Varför i (interjektion) togs den informationen bort?

    Hårdvaran är en liten Atmel-professor och en CAN-controller MCP2515. Dessa har jag tidigare använt med gott resultat. Svåraste hindret verkar vara att välja en kristall och rätta registervärden för bilens lustiga baud-rate. Jag har knappat inte lite olika värden på kristaller jag har i lådorna, men inte fått något att passa med 47.619kbit/s.

    Baudrate-kalkylatorn finns på: http://www.articconsultants.co.uk/downloads.htm
    9-5 Linearpol kombi -03 B235 aut, reservdelsbilen
    9-5 2.0 sedan man -00, hålla liv i-bilen
    9000 2.3 146hp, pendlarbilen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •