Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: OG900 Cab -94?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nora
    Inlägg
    90
    Medlem#
    2048

    OG900 Cab -94?

    Har fått tag i en og900 cab i USA som jag funderar på att ta hem. Lite kul är att det är en Og900 av årsmodell 94. Vet inte om jag sett någon sån tidigare. Någon här inne som har någon erfarenhet av den årsmodellen?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 881
    Medlem#
    891
    ng900 cab kom inte förrän -95
    så og900cab tillverkades även
    som -94 fast dom andra og slutade tillverkas -93

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nora
    Inlägg
    90
    Medlem#
    2048
    Citat Ursprungligen postat av Olof
    ng900 cab kom inte förrän -95
    så og900cab tillverkades även
    som -94 fast dom andra og slutade tillverkas -93
    Ok, där ser man. 94:an kan inte vara så vanlig iaf. Jag har aldrig sett någon. Om allt går i lås så har jag den hemma i Svergie till sommaren.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 881
    Medlem#
    891
    Finns nog inte så många Svensksålda iallafall
    och ännu färre svenstillverkade

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nora
    Inlägg
    90
    Medlem#
    2048
    Citat Ursprungligen postat av Olof
    Finns nog inte så många Svensksålda iallafall
    och ännu färre svenstillverkade
    Har du någon koll på vad en sån kan vara värd i Sverige?
    10 000mil, silver met., Ingen rost eftersom den gått i Arizona.

  6. #6
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    og900 cabbarna har rasat i pris verkligen.

    För bara något år sedan låg dom flesta på 60-100 000 +.

    Idag kan man finna cabbar för under 40 000 kr.

    Men säg att bilen kan vara värd 60-80 000 kr i sverige beroende på utrustning o skick.

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251
    Håller helt med Tornros.

    Og900-cabbarna har formligen rasat i pris efter att ha legat stabilt i pris under längre tid.
    Jag var övertygad om att priserna stagnerat och att värdet på dessa bilar var på väg att öka, men tyvärr har situationen blivit den rakt motsatta.
    Förvisso helt logiskt, sett till att en gammal bil sällan ökar i värde.

    Att importera en og900 kräver verkligen att det är något alldeles extra samt att man planerar att ha bilen kvar själv, för lönsamt blir det aldrig.

    Mycket beroende på att priserna på ng900 cab är så extremt låga. Att det i dessa fall främst berör 130- eller 150 hästars icketurbos verkar inte spela så stor roll, då det ändå är en betydligt nyare bil och det är det som folk generellt får upp ögonen för.

    Detta har utan tvekan indirekt påverkat priserna för og900-cabbarna.
    Den bil du funderar på att importera är mycket ovanlig. De fåtal som benämns som 1994 års modell är mycket få och vad jag erfar så är samtliga exportbilar, dvs såldes nya utanför Sverige (även om de för all del tillverkades i Finland).

    Importera bilen och behåll den själv. Då får du en mycket ovanlig och förhoppningsvis väldigt snygg bil att njuta av under sommarmånaderna.

    Om du däremot vill importera den för ekonomisk vinning så ställer jag mig mer tveksam till det hela.
    Det krävs dessvärre rätt person för att till fullo uppskatta bilens ovanlighet. Jag kan tänka mig att mer än 95% av alla potentiella og900 cab-spekulanter bara ser ännu en og900 och inte bryr sig någonting om att bilen är av sista årsmodell.
    Och bland de sista 5% så är det långt från alla som är redo att slå till, även om de vill göra det.

    Og900 cab kommer alltid tillhöra min personliga favorit, men något vidare ekonomiskt värde har den tyvärr inte, nästan oavsett skick/modell. Åtminstone inte inrikes.
    Visst begär vissa upp mot 100.000 kronor (ibland mer) för sina extremt lågmilade exemplar (typ 3.000-5.000 mil), men så kan man ju även börja nystla i hur många av dessa som verkligen säljs för dessa pengar.

    Kanske får bilarna ekonomiskt samlarvärde (inte bara ett Saab-historiskt värde) någon dag, men inte än på ett bra tag.
    Tyvärr ...
    Vill man få saftigt bra betalt för sin og900 (cab som icke cab) så är det export som gäller ... Och av samma anledning importeras det väldigt få og900:or till Sverige, vilket förvisso samtidigt är helt rimligt att förstå med hänsyn till vårt utbud, priserna utomlands och inte minst att det trots allt är gamla bilar utan något ekonomiskt samlarvärde.
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av TEN
    Citat Ursprungligen postat av Olof
    Finns nog inte så många Svensksålda iallafall
    och ännu färre svenstillverkade
    Har du någon koll på vad en sån kan vara värd i Sverige?
    10 000mil, silver met., Ingen rost eftersom den gått i Arizona.
    Nu kommer en sån där gnällig gubbe & påtalar att han visst sett rostiga bilar i Arizona samt att de flesta bilar därifrån har andra problem istället. Sönderbrända lacker, krackelerade inredningar osv. Kan även tänka mig att cabben är rejält påverkad av solen. Är det förresten samma materialkvalitet i cabbarna i USA som de på vår marknad? Har cabben blivit bytt någon gång så kanske man snålat in på orginalkvalitén?

    Får ändå hålla med MrDezent om att om du verkligen vill ha bilen & tänker behålla den själv ett tag så kan det vara en god idé, trots allt är det ju en väldig ovanlig årsmodell.



    ( Vinterväg i Arizona, OG900 i Arizona. )
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Har faktiskt tittat lite på att importera en og900 cab från staterna, dock inte för att tjäna pengar utan för att spara pengar. Det lilla jag har tittat så kan man spara en del pengar på det om man offrar lite tid. Har ju inte tänkt sälja den utan det är bara för att få en mysig sommarbil.

Liknande ämnen

  1. Gör og900 intercooler någon nytta på og900 LTT?
    Av beepbeep i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2006-10-13, 20:41
  2. [LÖST] Passar og900 stolar från -93 i en og900 från -88?
    Av Saaben i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-01-31, 17:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •