Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Hela min motor på min 9-3 aero -01 är kaputt.

  1. #1

    Hela min motor på min 9-3 aero -01 är kaputt.

    har blivit tipsad om att vända mig hit, efter att jag har postat ganska mycket på ett annat forum.

    i alla fall.

    har inte kört min bil allt för hårt, hårdare än genomsnittet antar jag. men inte alltid.
    det är som topicen lyder, en saab 9-3 aero cab, -01a. den har gått 5090 mil så den är varken gammal eller har gått jättelångt.
    lånade ut bilen till en kompis, som jag litar på, han ringer ganska så snart till mig och säger att bilen har gått sönder..
    vad som hände var att han körde på motorvägen, låg i 120, på 5ans växel och han hade inte tokkörd med den, det hade inte jag heller när jag körde den till honom. då hör han hur det smäller till och att det kommer vit/blå rök ifrån avgassystemet, han kör tar sig självklart in till kanten och där kontrolerar han allt, olja, vatten osv osv, allt finns, det vet jag med. jag tar mig till min bil och vi tittar på den, när jag öppnar till oljan (som han redan har öppnat en gång tidigare) kommer det ånga därifrån.
    min tanke är ju då att en topplockspackning som har gått.
    bilen bärgas till en saab-verkstad.
    har pratat med dem nu och de säger att 1ans kolv är helt borta och att det inte fanns så mycket kylarvatten.
    har haft en del problem med bilen innan, el fel 2 gånger, samt att insprutet har pajjat och med det katalysatorn, saab har betalat allt.

    aja i alla fall, det är en ny motor jag måste ha förhoppningsvis så går det på försäkring.
    vad har ni att säga om detta?
    vad kan det bero på?
    fabriksfel?
    bilen är sönderkörd? han som körde den när det hände har kört för hårt/för hårt under en längre tid?
    bilen är inte ordentligt skött?

    fick höra från en annan på det andra forumet att jag har ett T7 styrsystem i min bil och att det är klent.

    aja jag antar att någon har något den kan säga. vill bara ha så mycket kunskap som möjligt om hur det kan ha uppstått.

    om någon mod nu flyttar ämnet, snälla lämna ett spår och vart du har flyttat det eller skicka ett PM

    tack.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Hur ser det ut med din maskinskadeförsäkring. Den brukar gälla upp till 6k mil Tråkigt när sånt händer, men nu kanske du får en ny motor iaf

    Den enda tänkbara förklaringen JAG har är att motorn spikat sönder kolven, vilket inte är jättetroligt eftersom turbon inte kan ladda hur mycket som helst. Sen att den skulle ha skurit/värmeskurit ettens cylinder är oxo ett altenativ. Räcker ju med att vattenpumpen lägger av, men det borde man kanske ha sett på temperaturmätaren......

    Som sagt vilda gissningar från mig...
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671
    Kolvras är tyvärr ett fenomen som händer på saabs T7-motorer, inte ofta, men det händer. Oljebyten har jag förstått är viktigt för att kolvarna ska hålla bättre, men det är ingen garanti. Om jag var i din situation med en bil som gått så pass kort och om den är servad enligt boken så skulle jag kriga som fan för att få det bekostat av saab. Om bilen är trimmad så tror jag dock du kan glömma garantiåtagande från saab.

    mvh

    Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  4. #4
    har inte tagit tag i försäkringarna ännu. har fortfarande ont i själen. men jag är ganska säker på att det gäller upp till 6k mil eller mer.
    jepp ny motor är det som gäller, hoppas bara på att inte jag får betala den. då är det nog skrotning som gäller =(.
    jo tycker också att det borde ha setts på temperaturmätaren, så jävla illa att det inte var jag som körde den, då hade jag ju vetat allt.


    bilen är inte trimmad ännu, och om jag skulle trimma den så skulle jag vara mycket nogran och höra mig för med vad som bör förstärkas. ex T5 kolvar som jag har fått tips om.

    den är servad precis som den skall vara. inga konstigheter. urs jag blir lessen bara jag tänker på det.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    387

    Re: Hela min motor på min 9-3 aero -01 är kaputt.

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_5
    fick höra från en annan på det andra forumet att jag har ett T7 styrsystem i min bil och att det är klent.
    Trionic 7 (T7) är styrsystemet på motorerna av generation 5 (B2x5). Det är inte styrsystemet i sig som är klent, utan motorerna, som gjordes om mellan 4:e och 5:e generation, tyvärr till det sämre. I.a.f. vad gäller hållbarhet...

    Mvh // P-o
    "Infact, it´s the ultimate gentlemen´s express" -Topgear vid test av 9000 CDt Aut.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av Andreas_5
    har inte tagit tag i försäkringarna ännu. har fortfarande ont i själen. men jag är ganska säker på att det gäller upp till 6k mil eller mer.
    jepp ny motor är det som gäller, hoppas bara på att inte jag får betala den. då är det nog skrotning som gäller =(.
    jo tycker också att det borde ha setts på temperaturmätaren, så jävla illa att det inte var jag som körde den, då hade jag ju vetat allt.


    bilen är inte trimmad ännu, och om jag skulle trimma den så skulle jag vara mycket nogran och höra mig för med vad som bör förstärkas. ex T5 kolvar som jag har fått tips om.

    den är servad precis som den skall vara. inga konstigheter. urs jag blir lessen bara jag tänker på det.

    Som det sagts förut, är bilen servad rätt, Dvs 1 gång per år och var 2000 mil, så står SAAB för heela kostnaden. Problemet med lågmilare är att folk glömmer bort det där med service en gång per år, även fast bilen bara gått 100 mil de året så ska den servas.


    Markus.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av Andreas_5
    jepp ny motor är det som gäller, hoppas bara på att inte jag får betala den. då är det nog skrotning som gäller =(.
    Förstår att du är ledsen & besviken men målar du inte f*n på väggen nu?
    Bilen med frisk motor är väl värd nåt mellan 150' & 180' & en ny motor bör du väl få i för max 20-30'? Mycket pengar om man inte har dom men lite i förhållande till bilens värde.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    99
    om du byter maskin glöm inte att avledda vevhusslangarna eller köp en vevhusburk och dra om slangarna, finns hos dom flesta trimföretagen, för andvänder du dig av samma oljefälla som nu så kommer du ha samma problem efter ett par 1000 mil igen ,

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Avledd vevhusventilation ?
    Nä va fan, skärpning ! Detta är ingen direkt lysande idé. Varken ur teknisk synvinkel för motorn, eller för miljön.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    99
    Drboost vad menar du med " tekniskt sätt" ?? men men sätt dit en annan behållare,,,, så slipper det se ut som ett ångtåg när man släpper på oljepåfyllningsröret

  11. #11
    20-30 är jävligt mycke pengar för mig. får ta lån isf.
    är det i värsta fall eller är det så mycket jag kommer att få betala garanterat?
    jodå, får jag ny motor osv, så kommer jag att lusläsa det här forumet och fråga en jävlarns massa, den blien skall leva tills jag dör isf.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 730
    Är bilen servad med korrekta intervall på aukt. verkstad så borde du med största sannolikhet slippa betala. Ja, precis som de redan har skrivit här...

    Mvh
    Martin

  13. #13
    Hej !

    Saab har en sk. "kör vidare garanti" som gäller 6år eller 10 000mil, problemet är att man måste få garantibeviset när man servar (på saabverkstad) bilen annars gäller inte garantin. Sen är det olika på olika verkstäder om dom skickar med det eller inte per automatik, i många fall måste man påminna dom om det.

    Det jag tycker du ska göra är att kolla om du har fått detta garantihäfte vid senaste servicen. Annars tycker jag du ska åka till den verkstaden och be att få det, för att dom måste ha glömt att skicka med det. Är dom schysta så fixar dom ett sådant till dig. Kan du få till detta ska det inte kosta dig någonting då saab står för själrisken.

    Om inte du inte kan få till "körvidare garantin" så bör du åtminstone kunna nyttja din maskinskadeförsäkring, den brukar gälla till 10 000mil på de flesta försäkringsbolag. Har du saab´s försäkringsbolag gäller den till 15 000mil. Då betalar du endast självrisken.

    Lycka till.

    Här finns en tråd om "Kör vidare garantin"
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...hlight=garanti
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  14. #14
    humm, får kolla på det där med "kör vidare garantin".. har ju bara haft bilen i 5 månader, men känner den förra ägaren väl och han har varit mycket nogran med allt så det skall nog finnas.

    skulle någon kunna måla upp det värsta senariot för mig?

    jag antar att det skulle vara att verkstaden ringde och sa "nej den här bilen har inget fel på sig, den har körts sönder totalt av någon som verkligen inte kan köra bil, det senaste ½ året har den misshandlats så den är trasig pga dig!" (ok nu har det inte varit så, man iaf)
    sen ringer försäkringsbolaget och säger "nej vi tänker inte betala nått för det är du som har förstört bilen, klant!"
    och så får jag pröjsa allt själv, vilket jag inte har råd med.

    eller hur kan det bli som värst?

  15. #15
    Hej !

    Tror du kan slappna av lite iallfall, både saab och försäkringsbolagen känner nog till att kolvarna går sönder ibland på dessa bilar. Verkar osanolikt att någon skulle kunna få det till handhavandefel. Är bilen i originalskick och fullservad ska det inte vara nån fara.
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  16. #16
    fan va skönt att höra. nu återstår det att prata ordentligt med han som körde den, få reda på allt han gjorde (det är inte hans fel, det tror jag verkligen inte men för försäkringar osv).
    kolla igenom alla papper osv.
    får förhoppningsvis tillbaka bilen i mitten av dec.
    efter det så kommer jag läsa på mycket, och säkert skriva en massa dumma frågor här om hur jag bäst tar hand om bilen.
    sen kommer jag till trimmet och med det kommer jag förstärka allt som det finns någon risk på.

  17. #17
    föresten, någon som kan förklara hur en hel kolv bara kan försvinna? det e la inte direkt enkelt för att den skall trilla ut och försvinna?

  18. #18
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671
    Citat Ursprungligen postat av Andreas_5
    föresten, någon som kan förklara hur en hel kolv bara kan försvinna? det e la inte direkt enkelt för att den skall trilla ut och försvinna?
    Den går sönder till många mycket små delar och rasar ner i botten av motorn...
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av negative

    Som det sagts förut, är bilen servad rätt, Dvs 1 gång per år och var 2000 mil, så står SAAB för heela kostnaden. Problemet med lågmilare är att folk glömmer bort det där med service en gång per år, även fast bilen bara gått 100 mil de året så ska den servas.


    Markus.
    Satan i gatan det där hade jag inte en aning om *idiot* det blir bakläxa för min del på att läsa service boken. jag skyller på att jag bara haft skrot bilar innan
    Jag ska fan ringa direkt till Saab!

    Jag snor tråden lite med en fråga: Måste bilen vara servad precis på dagen innan det gått ett år sen senaste servicen? Som det ligger till för mig nu så är bilen servad 041108 blir det knas om jag nu får in bilen på service någon dag efter den 8:e i år?
    9-3 Aero V6 XWD -09

  20. #20
    fick dommen idag,
    behöver betala självrisk och bogsering.. ca 4000 kr.. sen får jag pengar eftersom jag inte ha tagit en hyrbil.. 8000 kr.. alltså betalar det sig själv och jag får 4000 kr över.. hehe löste sig själv jävligt bra.

Liknande ämnen

  1. Svar: 839
    Senaste inlägg: 2011-04-12, 20:47
  2. Lacka hela Aero V6 Spoilern?
    Av mostling i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-11-10, 09:30
  3. Säkring Nr: 17 går hela tiden, og 9-3 aero -01
    Av Whellibaboa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-15, 10:47
  4. Kylarfläkten startar hela tiden vid kall motor
    Av Chaimira i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-23, 00:56
  5. Tips kaputt 9-5 aero motor-00
    Av Crisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-03-29, 02:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •