Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Tändkassetter som "kan" börja brinna

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422

    Tändkassetter som "kan" börja brinna

    http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 28,00.html

    Detta gäller alltså bara Saab 9-3 och 9-5, årsmodellerna 2000, 2001 och 2002 med bensinmotorer.

    De frågor jag funderar på är.
    1 kommer Saab att göra tändkassetter som är anpassad för ett skandinaviskt klimat? dvs vår 30 minusgradiga vargavinter är ju inte den samma som ett klimat i Belgien t.ex.

    2: En tändkassett som görs för Saab är idag detsamma som USA och Sverige?
    Same same but different.
    Bränsleförbrukningen blir mindre om man t.ex. trimmar sin bil och får en utbytesbox eller modifierar den befintliga.

    Är det nån som har "inside" information rörande detta?
    NÄR det ändå kommer att kosta 600 miljoner kan Saab anser jag göra olika boxar som passar VÅRT klimat i Sverige, Skandinavien.

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Tändkassetter som "kan" börja brinna

    Citat Ursprungligen postat av Poker
    http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,705828,00.html

    Detta gäller alltså bara Saab 9-3 och 9-5, årsmodellerna 2000, 2001 och 2002 med bensinmotorer.

    De frågor jag funderar på är.
    1 kommer Saab att göra tändkassetter som är anpassad för ett skandinaviskt klimat? dvs vår 30 minusgradiga vargavinter är ju inte den samma som ett klimat i Belgien t.ex.

    2: En tändkassett som görs för Saab är idag detsamma som USA och Sverige?
    Same same but different.
    Bränsleförbrukningen blir mindre om man t.ex. trimmar sin bil och får en utbytesbox eller modifierar den befintliga.

    Är det nån som har "inside" information rörande detta?
    NÄR det ändå kommer att kosta 600 miljoner kan Saab anser jag göra olika boxar som passar VÅRT klimat i Sverige, Skandinavien.
    Det som knäcker DI kassetterna är troligtvis värme, inte kyla. kretskortet som sitter i Di-kassetterna är inplastade i nått material, så komponenterna i DI-kassetten får väldigt lite kylning. Därav så kan saker och ting gå sönder och bli varm.

    (För övrigt sitter samma klägg i nätaggregaten till gamla favoritdatorn Amiga 1200. Klägget finns inte i aggregaten till Amiga 500 och 600, men nätaggen till A1200 hade också en förmåga att gå sönder betydligt oftare än nätaggen till A500 och A600. Komponenterna får inte kylning och går därför sönder i förtid. Det är min teori i alla fall). (Off topic eller vadå?)

    Bränsleförbrukningen blir mindre om man t.ex. trimmar sin bil och får en utbytesbox eller modifierar den befintliga.
    Vet inte vad du menar här egentligen?

    DI-kassett och styrboxen du pratar om är två helt olika saker.

    Men, ja. Bränsleförbrukningen kan i vissa fall minska med en trimbox.

    se tråd om ämnet. http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... p?t=112006
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    DI-kassett och styrboxen du pratar om är två helt olika saker.
    Vad jag vet är det just tändkassetten man modiferar eller får utbytt.

    DI och styrbox?
    Förklara närmare.

    Och eftersom det är tändkassetten som styr bränslet bl.a.? som efter en "trimmning" (fel ord eg..) kan dra lite mindre bränsle och som är mer anpassad efter vårt klimat och inte karlifoniens eller ett belgiskt klimat.

    Lite dyrt att göra en bil för det landet och dessa kabeldragningar, och en bil med denna sorts klimat utan saab tillverka EN modell med olika språk etc, allt finns ju redan "där" kontakter, kablar etc..
    Därför är denna fråga högst relevant.
    Gör saab en tändkassett för VÅRT klimat eller blir den tändkassett som passar en hett kalifoniskt klimat vs Kirunaklimat med en torr och kall vinter ned till 35 grader kallt till ett belgiskt sand/saltfritt +-0 grader fuktigt klimat?

    billigare för saab men en stor nackdel för oss frusna svenskar.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Tänkassetten är den man får utbytt om man har en SAAB tillverkade mellan -00 och -02, det är den som kan gå sönder och - om man har maximal otur - börja brinna.

    Styrboxen är en helt annan sak, sitter i og9-3 strax till höger om fötterna på framsätetspassageraren. Det är den som styr bränsle/luft-blandning (bl.a.) men den går väldigt sällan sönder.

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Tändkassetten är den som ger signal/ström till tändstiften och till viss del (i samarbete med styrboxen) sköter tändningen. Den sitter placerad ovanför tändstiften uppe på motorn.


    Styrboxen styr allt från turbotryck, bränsle, luft, tändning etc, etc. Det är den som styr tändkassetten.


    Styrboxen sitter ofta placerad inne i kupén eller i vissa fall ute i motorrummet, men det är INTE denna som garantin handlar om, eller att det är den som i extremt sällsynta fall börjar brinna. Det är dock denna man får utbytt då man trimmar.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Aha.. tack.

    då vet jag skillnaden mellan tändkassett och styrbox.

    då skulle man i praktiken kunna byta ut styrboxen med en trimmodifiering redan nu?

    Jag hävdar ju att bränsleförbrukningen kommer att gå ner någon dl/mil då jag tror att Saabbilarna tillverkas för hela världens köpare.
    Eller?

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    Citat Ursprungligen postat av Poker
    Aha.. tack.

    då vet jag skillnaden mellan tändkassett och styrbox.

    då skulle man i praktiken kunna byta ut styrboxen med en trimmodifiering redan nu?

    Jag hävdar ju att bränsleförbrukningen kommer att gå ner någon dl/mil då jag tror att Saabbilarna tillverkas för hela världens köpare.
    Eller?
    När man trimmar så är det styrboxen man ger sig på, inte tändkassetten.

    Vid optimering/trimmning av din bil så mappas den för 98 oktan. En original SAAB kan köras på stora variationer i bränslekvalitet eftersom bränslet är olika bra i olika delar av världen.

    Läs gärna igenom denna tråd. Där finns mera svar:
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=112006
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    När man trimmar så är det styrboxen man ger sig på, inte tändkassetten
    Det var ju det jag skrev

    styrboxen trimmas..inte tändkassetten.
    Intressant länk, mycket tekniskt som inte vem som helst kan förstå, man kan nog få en vag bild men att haja det till 100% gör nog få.

    Men lite offtopic, trimmar man förlorar man rätten till garantin om det sk "oil slugde" problemet så att trimma bilen är inte att rekomendera tyvärr.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Trimmar du bilen förlorar du all garanti vad gäller motor och drivlina. Det gäller - gissar jag - alla biltillverkare.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    81
    Vad tror ni om att montera kylflänsar ovanpå tändkassetten?
    9-5 Kombi -07 2,3t BioPower

  11. #11
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Anders1975
    Vad tror ni om att montera kylflänsar ovanpå tändkassetten?
    Tror inte det hjälper nämnvärt.

    Lite grann kanske det kan hjälpa men man kan knappast komma ifrån problemen helt. Och då är ju frågan om det är nånting att orka pyssla med.


    Som jag skrev ovan så är komponenterna inne i kassetten inplastade i nått gummiliknande material, (Åtminstonde på T5 kassetter) så även om man monterar kylflänsar så får ändå inte komponenterna kylning så det räcker till.

    Som jag också skrev ovan med liknelsen med nätaggregaten till gamla Amiga-datorer så hade även de nyare aggregaten (med samma sorts gummi-liknande massa innuti) svårt att överleva. Och detta är då i rumstemperatur. Så även om man skulle montera kylflänsar så tror jag ändå att det skulle vara rätt varmt för den stackars kassetten.

    Min teori är i alla fall att det är (intern)värme som dödar kassetterna. Men hur man ska komma runt det problemet är värre...

    Ett alternativ vore ju att försöka få bort skydds-klägget inne i kassetten och montera den på ett skyddat ställe och sedan dra vanliga tändkablar till tändstiften från kassetten, men frågan är om inte det är lika bra att köpa ny kassett nån gång var 7500,ade mil eller hur länge nu en kassett brukar hålla istället för att hålla på att krångla på det viset.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    81
    Hur är en tändkasset av senaste årsmodell konstruerad för att den ska hålla längre?
    9-5 Kombi -07 2,3t BioPower

Liknande ämnen

  1. höger ljus börja lysa "rött" (xenon)9-3 aero cab -04
    Av stenhugge i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-10, 22:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •