Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Plugga hålen till balansaxlarna samt spännaren på 9000....

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    158

    Plugga hålen till balansaxlarna samt spännaren på 9000....

    Hej.
    Har plockat ur minna balansaxlar och tagit bort spännaren.. nu till frågan, jag har läst litegrann och kommit fram till att spännaren är det bara att göra en alubit som plugg.. men balansaxlarna, räcker det med en platta framför hålet eller behöver man böra något som går in i hålet för att tätta oljekanalerna? kankse är någon som har någon bild?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    409
    Hej!

    Du behöver plugga de yttre hålen så du täcker oljekanalerna. De inre kanalerna finns en lagring som en del brukar knacka ivägen för oljekanalen där, själv tog jag och satte pluggar där också. Sen så behöver du ju som sagt plugga spännarens oljetillförsel.

    Pluggar jag fick svarvade:


    Yttre pluggar på plats och fästen fastsvetsade:


    Sen så är inte motorn min uppstartad än men förhoppningsvis inom en mycket snar framtid och då vi får se om min version fungerar bra.

    mvh sundin
    Saab 900 2.3T Steg 3

  3. #3

    Re: Plugga hålen till balansaxlarna samt spännaren på 9000..

    Citat Ursprungligen postat av Hosiman
    Hej.
    Har plockat ur minna balansaxlar och tagit bort spännaren.. nu till frågan, jag har läst litegrann och kommit fram till att spännaren är det bara att göra en alubit som plugg.. men balansaxlarna, räcker det med en platta framför hålet eller behöver man böra något som går in i hålet för att tätta oljekanalerna? kankse är någon som har någon bild?
    Hej!

    Lat balansaxlanrna sitta kvar! de e det enklaste.

    Mvh

    Anders
    Saab! vad annars??????

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    158
    men om jag inte vill....

  5. #5
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 113
    Hur funkar det egentligen om man bara pluggar ytterändan på balansaxelhålet

    Borde ju tappa en massa oljatryck tills man fyllt upp hela utrymmet där innanför! Samtidigt som det krävs mer oljevolym för att det skall räcka till!

    Eller är det bara jag som missuppfattat att folk bara pluggar i ytterändan?

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 778
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Hur funkar det egentligen om man bara pluggar ytterändan på balansaxelhålet

    Borde ju tappa en massa oljatryck tills man fyllt upp hela utrymmet där innanför! Samtidigt som det krävs mer oljevolym för att det skall räcka till!

    Eller är det bara jag som missuppfattat att folk bara pluggar i ytterändan?
    Nu har inte jag studerat det så noga, men kommer det verkligen in någon olja när man pluggar då?
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 794
    Örhm...
    Gör nu inte tabben och gör solida pluggar. Svarva ett spår i dom så att oljan kan fortsätta i sin kanal, annars blir det vevhaveri.
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    158
    vad är det material i org hållare till balansaxlarna?? man kanske bara kan tigga igen hålet till axeln?? då vet man ju att det blir rätt......

  9. #9
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 072
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Hur funkar det egentligen om man bara pluggar ytterändan på balansaxelhålet

    Borde ju tappa en massa oljatryck tills man fyllt upp hela utrymmet där innanför! Samtidigt som det krävs mer oljevolym för att det skall räcka till!

    Eller är det bara jag som missuppfattat att folk bara pluggar i ytterändan?
    Du menar att man måste fyla upp hela utrymmet där balansaxeln normalt sitter? Man pluggar ju oljetillförsen helt med pluggarna/inknackning av lagren. Det finns två ställen vid varje balansaxel som får smörjning. Den inre lagringen får olja från en kanal som går från tredje ramlagret, denna kanal blokeras genom att man knackar in lagret. Detsamma gör man ju med den andra inre lagringen, denna får olja från stamkanalen har jag för mig.

    De yttre lagringarna tar båda olja från stamkanalerna har jag för mig, och dessa blockerar man ju genom att plugga. Dessa kanalerna syns tydligt på bilden nedan. De sticker ut som blodådror som putar ut.

    Altså behövs ingen extraolja och man får istället ökat oljetryck från första motorvarv.



    Schäfer, hur tänker du nu? Att plugga oljekanalerna till balansaxlarna har inget med vevens oljetilförsel att göra. Förutom att oljetrycket blir högre och den får något mer olja. Jag har pluggat på detta viset och bilen har rullat 1700 problemfria mil efter det.

    Hosiman, vill du ha mer info om balansaxelfix kan du kolla i min gammla projekttråd. Står mest om det på sid 3 och 4 tror jag
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... sc&start=0
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    158
    Jävlar vad fint din motor blev, bara att gratulera.
    Men jag forstod aldrig riktigt det här med att nita lagren. Stod och kollade på det igår, men fattade bröd. Nån som kankse har någon bild?? Och förresten, vad har du gjort för att få din aluminum delar så blanka, slipade med nån trissa av nått slag?? och klarlackade sen??

  11. #11
    Blir inte blocket starkare om man låter axlarna sitta kvar ? Att dom styvar upp blocket lite ? Eller kan man svarva nåt och pressa i hålen ??
    Simon Olsson
    Kör: Grön 900ng turbo coupe Och en Skyline r33 gts25t -97

  12. #12
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 072
    Citat Ursprungligen postat av Hosiman
    Jävlar vad fint din motor blev, bara att gratulera.
    Men jag forstod aldrig riktigt det här med att nita lagren. Stod och kollade på det igår, men fattade bröd. Nån som kankse har någon bild?? Och förresten, vad har du gjort för att få din aluminum delar så blanka, slipade med nån trissa av nått slag?? och klarlackade sen??
    Om du med att nita lagrena menar att knacka in dem, så gör man det lämpligast med en 32mm-hylsa med rätt yttermått och några förlängare. Sedan knackar man in den ca 7-10 mm har jag för mig. Får hem en motor idag så jag kan ta lite bilder och visa om inte någon annan har några.

    Ang. alubitarna. Allt som sitter på blocket och berör olja (oljetråg, gavelkåpor, topp m.m.) stoppade jag i en fotogentvätt. Allt annat såsom vattenpump, motorfästen, generator, vxl-låda m.m. gick jag över med roterande stålborste. Smidigt som tusan. Ingen klarlack.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  13. #13
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 072
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Knuff
    Blir inte blocket starkare om man låter axlarna sitta kvar ? Att dom styvar upp blocket lite ? Eller kan man svarva nåt och pressa i hålen ??
    Det finns dom som säger det. O andra sidan kan man undra om det behöver vara stabilare? Titta på t.ex. P-As motor som är helt utan balansaxeltunnlar, men står ju pall bra ändå. Så ska du över 750 Hk kanske det kan vara en fördel, men det tror jag inte själv.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  14. #14
    Men hans motor har ju inte balansaxlar från början heller. Tänkt för det är ju olika block dom utan balansaxlar och dom utan
    Simon Olsson
    Kör: Grön 900ng turbo coupe Och en Skyline r33 gts25t -97

  15. #15
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 072
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Knuff
    Men hans motor har ju inte balansaxlar från början heller. Tänkt för det är ju olika block dom utan balansaxlar och dom utan
    Blocken i sig är ju i stort sett samma. Bara att tunlarna inte finns där på 206-blocket. Om det är något som stagar upp ett 2x4-block så är det själva tunnlarna, och inte axlarna. GISSAR jag.

    Men som sagt. Tror att svagt block är det sissta vi som håller oss under 800hk behöver bekymra oss om.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    158
    Jaha....
    Tänkte lite fel tror jag. du gjorde alltså två "pluggar" som du slår in i dom inre lagerbanorna till balansaxlarna. Trodde att du nita vevlagren så att man stoppa oljetillförseln den vägen. Så det man ska göra är fyra st pluggar varav dom två yttre med ett fäste på och en platta till spännaren.... sen e det bara å tuta och köra... var det 44.995mm som du gjorde pluggarna? ärgar inte aluminiumen väldigt om man inte klarlackar den?? blir väl kankse fult efter ett tag...

  17. #17
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 072
    Citat Ursprungligen postat av Hosiman
    Jaha....
    Tänkte lite fel tror jag. du gjorde alltså två "pluggar" som du slår in i dom inre lagerbanorna till balansaxlarna. Trodde att du nita vevlagren så att man stoppa oljetillförseln den vägen. Så det man ska göra är fyra st pluggar varav dom två yttre med ett fäste på och en platta till spännaren.... sen e det bara å tuta och köra... var det 44.995mm som du gjorde pluggarna? ärgar inte aluminiumen väldigt om man inte klarlackar den?? blir väl kankse fult efter ett tag...
    Nej du tänkte rätt. Jag har inga pluggar för de inre lagerbanorna. Man knackar altså in de inre lagerbanorna en bit. På så sätt blockerar man oljekanalen som skall smörja inre lagerbanan. Lagret sitter med presspassning, och man får ta i en del för att flytta det, så det finns ingen risk att det skall flytta sig senare. Så här ser det ut inknackat.



    Men som du ser i början av denna tråd på Sundins bilder så kan man montera pluggar istället för att knacka in lagerbanorna om man vill det, jag ser dock ingen anledning att göra det.

    Pluggarna är 44.995mm ja. Vill man kan man även köpa sådana frostpluggar som sitter i andra änden av balansaxeltunnlarna och knacka in.

    Ang. Aluminumet. Efter ett tag är det klart att det erroderar (?), men jag har inte märkt av det än. Jag höglanspolerade bl.a. insuget, och det är fortfarande väldigt fint efter en sommar och 2000 mil. Jag tar en sväng med autosolen nån gån varannan månad kanske för att det skall hålla sig spegelblankt, och det funkar bra. Klarlack är nog ingen bra idé alls.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 737
    Medlem#
    10798
    Saabs balansaxlar har vardera två lager vilka är försedda med en varsin oljekanal. Vidare finns också kanaler för att leda tillbaka oljan i vevhuset från "tunnlarna", vill minnas att det är två stycken per tunnel, en på var sida om det andra lagret.

    Oljan tas från olika ställen; den balansaxel som sitter på samma sida som huvudoljekanalen (den som sitter närmast toppen) tar sin olja från just huvudoljekanalen medans den balansaxel som sitter på andra sidan tar sin olja från ramlagerna (1 samt 3) via en urfräsning i lagerskålen.
    För att köra utan balansaxlarna så måste dessa fyra oljekanaler blockeras på något sätt.

    När jag kikade på en av eklunds rallycross motorer så upptäckte jag att hela tunnlarna var bortfrästa, oljereturerna var pluggade med någon sorts plåt. Hur oljekanalerna var pluggade kunde jag inte se, men jag skulle kunna gissa att man kan göra det med exempelvis svetsning eller värmetålig epoxi.

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 778
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Saabs balansaxlar har vardera två lager vilka är försedda med en varsin oljekanal. Vidare finns också kanaler för att leda tillbaka oljan i vevhuset från "tunnlarna", vill minnas att det är två stycken per tunnel, en på var sida om det andra lagret.

    Oljan tas från olika ställen; den balansaxel som sitter på samma sida som huvudoljekanalen (den som sitter närmast toppen) tar sin olja från just huvudoljekanalen medans den balansaxel som sitter på andra sidan tar sin olja från ramlagerna (1 samt 3) via en urfräsning i lagerskålen.
    För att köra utan balansaxlarna så måste dessa fyra oljekanaler blockeras på något sätt.

    När jag kikade på en av eklunds rallycross motorer så upptäckte jag att hela tunnlarna var bortfrästa, oljereturerna var pluggade med någon sorts plåt. Hur oljekanalerna var pluggade kunde jag inte se, men jag skulle kunna gissa att man kan göra det med exempelvis svetsning eller värmetålig epoxi.
    Ring till Trollspeed och prata med Tommy, det är med all sannolikhet han som gjort den där modifieringen
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Skånska Landsbygden
    Inlägg
    157
    Hmm...det känns som att den smidigaste metoden att plugga oljekanalerna är att knacka in lagerbanan alt vrida den så att oljehålet i lagret inte matchar oljekanalen.
    //Pacman
    9000 2,3T -91

Liknande ämnen

  1. Borrmall till Aerovinge till Saab 9-5 sedan
    Av aran i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-05-11, 16:53
  2. 9000 cse 95, problem med multiremmen/spännaren?
    Av Jas 317 Gripen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-12, 01:39
  3. Måste man plugga balanskedje spännaren ?
    Av wisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-29, 17:32
  4. Spännaren på balanskedjan 9000
    Av H20 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 20:45
  5. Plugga hålen för balansaxlarna
    Av tuvor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-10-14, 20:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •