Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Kan wastegaten skrälla?!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    234

    Kan wastegaten skrälla?!

    Har följande problem på min 9000 2,3t -94: Vid varvtal mellan ca 1500-2500 går bilen inte helt rent, men under och över dessa varvtal går den som den ska. Märkte följande häromdan när jag öppnade huven och vred om gasspjället; det skräller som fasiken nånstans från turbotrakten just vid detta varvtalsområde, där bilen går lite trögt, och tvekar förrän man kommer över 2500 rpm och den skjuter iväg... Nu undrar jag om någon har tips på var jag ska börja leta? Kan en defekt wastegate orsaka dessa symptom??

    M@s

  2. #2
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Om wg-klockan inte har någon förspänning så kan jag tänka mig att det kan rassla lite om wg-klaffen. Borde även göra att du tappar lite respons, så det är värt att kolla upp.

    Har dock inget med oren gång att göra.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    I mina öron låter det som att WG har fastnat i "halvöppet" läge, locket kan då ge ifrån sig otrevliga ljud samt att bilen blir trött upp tills ett viss vartal.
    Vart gränsen för tröttheten går beror på i vilken vinkel spjället har fastnat.

    Att testa om det sitter fast är mycket enkelt:
    -Fram med den gamla cykelpumpen.
    -Ryck "W" slangen (mitten) på magnetventilen.
    -Pumpa i slangen och titta samtidigt på om WG-stången rör sig eller inte.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    234
    OK, tack för det, ska leta fram en pump. OM det nu är så att den fastnar/kärvar; vad gör man då i så fall? Dum fråga kanske, men jag har alldrig behövt pilla på en turbo förut...

    M@s

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av lmfmats
    OK, tack för det, ska leta fram en pump. OM det nu är så att den fastnar/kärvar; vad gör man då i så fall? Dum fråga kanske, men jag har alldrig behövt pilla på en turbo förut...

    M@s
    Bort med WG-stången och försök att få lös armen, ibland kan det vara nödvändigt att demontera främre avgasröret då armen kan sätta sig rätt regält....
    När du fått loss den så kan någon smörja vara bra, kopparpasta på sprayburk är att föredra, har för mig att jag använde märket Würt (eller nått i den stilen) senast.

    Måste främre röret ned kan du passa på att leta efter sprickor i turbinhuset, de kan (om de finns) vara orsaken till att det kärvar.

    Lycka till i felsökningen

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    234
    Tack igen, återkommer när jag får möjlighet att börja undersöka!

    M@s

Liknande ämnen

  1. ska wastegaten se ut så här? 9-3 SS
    Av tjohopp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 13:26
  2. bild på Wastegaten
    Av Bobco i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-23, 22:03
  3. Var sitter wastegaten?
    Av CPBBK84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-11-18, 14:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •