Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Rost runt vindrutan, rutan nu bytt, läcker in regn!

  1. #1
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Rost runt vindrutan, rutan nu bytt, läcker in regn!

    Har nyss låtit byta vindrutan eftersom den sprack.
    Glasmästaren ringde och berättade att vindruteramen var rostangripen, från 10 cm upp på A-stolparna och hela vägen mellan stolparna i nederkanten. Detta slipades bort och målades över med rikligt med rostskyddsfärg (zinkbaserad), så för närvarande är faran över.
    Kommer det att dyka upp snart igen med förnyad kraft?
    Eller kan man vara relativt lugn ett tag?
    Verkar som om de flesta 9000 av senare å.m. lider av detta! Min är en -97, tycker allt att rostskyddet borde varit mycket bättre på ett såpass klassiskt Saab-rostställe!
    All makt åt Thengil!

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819

    Re: Rost runt vindrutan

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Har nyss låtit byta vindrutan eftersom den sprack.
    Glasmästaren ringde och berättade att vindruteramen var rostangripen, från 10 cm upp på A-stolparna och hela vägen mellan stolparna i nederkanten. Detta slipades bort och målades över med rikligt med rostskyddsfärg (zinkbaserad), så för närvarande är faran över.
    Kommer det att dyka upp snart igen med förnyad kraft?
    Eller kan man vara relativt lugn ett tag?
    Verkar som om de flesta 9000 av senare å.m. lider av detta! Min är en -97, tycker allt att rostskyddet borde varit mycket bättre på ett såpass klassiskt Saab-rostställe!
    Jag fick svetsa dit lite ny frisk plåt på en 9000 M/89.

    Det fanns ingen plåt i nederkant typ..

    Sedan på med ny färg och det håller nog länge..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Om det var mer än bara vanlig ytrost (vilket är sannolikt) så kan man aldrig slipa bort rosten i gravrost-"groparna". Lämnar du kvar det allra minsta rost under färgen fortsätter det att rosta om än i början i mycket långsammare takt. Det enda riktigt bra är att blästra (med sand eller ngt annat "mjukt") så får man dessutom väldigt bra fäste för grundfärgen.

    Nästa "femma" är att praktiskt taget all grundfärg måste målas över med topplack. Gissa vad som händer annars ganska snart!

    Per L

  4. #4
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Upptäckte i afton att det regnar in, precis i mitten av rutans överkant! Det droppar från backspegeln och konsollen där läslampan sitter...
    Gummilisten är delad där och skarven täcks av ett metallclips. Har alltid varit tätt där innan, så man tycker ju att glasmästaren borde kunna få det tätt nu också. Ska in till glasmästaren i morgon bitti och be dem åtgärda det hela!
    Tur bara att det regnade idag (har varit uppehåll länge) så att man märkte det innan det blir ordentligt kallt! Hade inte varit kul att få in vatten där som sedan fryser...
    All makt åt Thengil!

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021
    Har också haft problem med fipplande glasmästare. Först tryckte de i rutan så hårt att den satt som i ett skruvstäd med på tok för litet limfog. Så fort det blev kallt gnirkade rutan något fruktansvärt, det lät som om den skulle spricka.

    Kom mig till slut för med att få detta åtgärdat. Nu är limfogen så tjock att rutan nästan står ut istället. Den är i alla fall tyst, men va f-n. Nästa gång jag byter ruta kommer jag vara noggrann i val av glasmästare!

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 656
    jag har fått för mig att en del zink färger släpper igenom fukt och luft, så att det rostar under primern... så på med färg över zinken skulle jag rekomendera iaf...

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Enkomponentsgrund är enligt en jobbarkompis "som att kyssa sin syster, det händer inget som det är tänkt". Som de flesta har provat så brukar rosten i stenskotten komma tillbaka som prickar om man använt enkomponentsfärger. Dessa enkomponent släpper tydligen igenom vatten som skapar elektrolyt så att rosten kan fortsätta att härja om man lämnat kvar minsta lilla, har man mot förmodan fått bort all rost brukar det dröja en månad längre innan rostprickarna åter syns.

    Det bästa är att använda en tvåkomponentsgrund som dessutom fyller bra. Jag har fått för mig, och är nöjd med resultatet, att en tvåkomponenets zinkromatprimer är det bästa. Den etsar sig ner i materialet så att man får fin vidhäftning och att den blir tät så att inget vatten tränger igenom så att rosten kommer tillbaka. Därefter lägger jag ett eller flera lager täckfärg, enkomponent, tills jag är nöjd med utseendet. Gör man detta har man åtgärdat rostprickar och mera yttäckande rost från utsidan rätt bra.

    Rost kommer också innifrån och en på lacken synlig rostprick brukar vara rost som kommit från andra sidan plåten, om det nu inte är ett färskt stenskott. Därför brukar jag också duscha på Tectyl (motsv.) om jag kommer åt på baksidan.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  8. #8
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Som J.K sa, 2komp. all day long är det som gäller.

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Upptäckte i afton att det regnar in, precis i mitten av rutans överkant! Det droppar från backspegeln och konsollen där läslampan sitter...
    Gummilisten är delad där och skarven täcks av ett metallclips. Har alltid varit tätt där innan, så man tycker ju att glasmästaren borde kunna få det tätt nu också. Ska in till glasmästaren i morgon bitti och be dem åtgärda det hela!
    Tur bara att det regnade idag (har varit uppehåll länge) så att man märkte det innan det blir ordentligt kallt! Hade inte varit kul att få in vatten där som sedan fryser...
    Samma problem på den som Saab bytte ruta på..
    Den jag skrev om högre upp.

    Den ska väl inte snart igen så de får fixa det.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    957
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Upptäckte i afton att det regnar in, precis i mitten av rutans överkant! Det droppar från backspegeln och konsollen där läslampan sitter...
    Gummilisten är delad där och skarven täcks av ett metallclips. Har alltid varit tätt där innan, så man tycker ju att glasmästaren borde kunna få det tätt nu också. Ska in till glasmästaren i morgon bitti och be dem åtgärda det hela!
    Tur bara att det regnade idag (har varit uppehåll länge) så att man märkte det innan det blir ordentligt kallt! Hade inte varit kul att få in vatten där som sedan fryser...
    Tror inte att gummilisten och metallclipset har med det hela att göra då rutan är limmad. gummilisten och clipset har ingen sån tätande funktion.

    Så vattnet kan komma in någon annanstans och sen rinna under innertaket för att sedan rinna ner via backspegeln.
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

  11. #11
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Läckaget åtgärdat.
    Det var dåligt tätat i skarven under clipset.
    All makt åt Thengil!

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Läckaget åtgärdat.
    Det var dåligt tätat i skarven under clipset.
    Okej.. hmm får åka förbi Saab så får de fixa de åt mig
    De kan de gott göra eftersom de bytte rutan

    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

Liknande ämnen

  1. Hur kan man se om vindrutan är bytt?
    Av Mussla i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-01-02, 13:20
  2. Mycket rost runt rutan - Med bilder!
    Av Zingo i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-12-10, 20:30
  3. Rost runt vindrutan
    Av Tobias1984 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-25, 09:40
  4. Avlägsna listen runt vindrutan
    Av (SiC) i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-05-21, 23:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •