Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Växellåda eller koppling OG900i

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    33

    Växellåda eller koppling OG900i

    Skrev om problemet tidigare. Lådan är allmänt seg, ettan hoppar i med ett lätt dunk, lika tvåan, trean kan vara svår att få i om man går från fyran och neråt, femman hoppar ur om man släpper gasen.

    Kontaktade en kille som jobbat på Saab och som tidigare bytt koppling på en gammal 9000i jag hade.

    Han säger att jag ska gå till skroten och köpa en ny motor komplett med koppling och låda.

    Kan detta verkligen vara rimligt? - motorn som sitter i nu har gått 17400 mil så det vore synd att byta den, varför behöva byta hela motorn om det är låda/koppling som strular?

    Några teorier?

    Tacksam för svar
    9000i -88

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    622

    Re: Växellåda eller koppling OG900i

    Citat Ursprungligen postat av tyrell
    Skrev om problemet tidigare. Lådan är allmänt seg, ettan hoppar i med ett lätt dunk, lika tvåan, trean kan vara svår att få i om man går från fyran och neråt, femman hoppar ur om man släpper gasen.

    Kontaktade en kille som jobbat på Saab och som tidigare bytt koppling på en gammal 9000i jag hade.

    Han säger att jag ska gå till skroten och köpa en ny motor komplett med koppling och låda.

    Kan detta verkligen vara rimligt? - motorn som sitter i nu har gått 17400 mil så det vore synd att byta den, varför behöva byta hela motorn om det är låda/koppling som strular?

    Några teorier?

    Tacksam för svar
    Synd på den motorn som du säger, köp en beg växellåda och kanske en ny koppling, passa på att renovera slavcylindern och montera ihop, i bil, tuta och kör!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    32

    Re: Växellåda eller koppling OG900i

    Citat Ursprungligen postat av tyrell
    Skrev om problemet tidigare. Lådan är allmänt seg, ettan hoppar i med ett lätt dunk, lika tvåan, trean kan vara svår att få i om man går från fyran och neråt, femman hoppar ur om man släpper gasen.

    Kontaktade en kille som jobbat på Saab och som tidigare bytt koppling på en gammal 9000i jag hade.

    Han säger att jag ska gå till skroten och köpa en ny motor komplett med koppling och låda.

    Kan detta verkligen vara rimligt? - motorn som sitter i nu har gått 17400 mil så det vore synd att byta den, varför behöva byta hela motorn om det är låda/koppling som strular?

    Några teorier?

    Tacksam för svar
    Skulle tippa på att han säger så för att det är lättare att byta hela motorn än att plocka isär allt och byta lådan och kopplingen. Men som sagt, är du nöjd med motorn kan du ju alltid byta kopplingen och lådan. Jag hade köpt en ny koppling och en begagnad låda. Men ska man lämna in bilen är det dog betydligt billigare att skifta hela paketet..
    Är lite trött så jag ursäktar mig om det verkar vara svammel bara..
    Saab 9-5 BioPower -06
    Saab 900GL -87 -:- Saab 900T8 -83 -:- Saab 99GL -82

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 421
    Är ju inte så jobbigt att byta bara koppling och låda faktiskt. Man måste ju ändå ur med hela paketet och då är det ju inte så svårt att lossa dom skruvarna som är till lådan. Jag hade bytt till en bättre beggad låda och ny koppling som någon tidigare sa.
    /Henrik

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268
    Kan nästan garantera att den "sega" tröga lådan beror på ruttet växellådsgummi, det som sitter i motorrummet!
    Märks oftast mest på etten/tvåan och backen/femman.
    Byt det först innan du börjar fundera på annan låda!
    Saablådorna är ju rätt piss vad det gäller livslängd men det är nog bara på og900 som de kan ta slut så fort även på sugspisarna..

    En koppling till 9000 är ganske billig.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

Liknande ämnen

  1. Koppling eller sliten växellåda?
    Av YamaJan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-04-15, 17:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •