Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Påstående Glykol?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    326

    Påstående Glykol?

    Det här var något nytt. Bosse Bildoktorn säger:

    Motorer med hög trimningsgrad trivs bäst med etylenglykol - dess enda nackdel är den goda smaken i kombination med giftigheten. Spiller du etylenglykol på garageinfarten så är risken stor att grannens hund först slickar i sig godsakerna och sedan dör.

    Propylenglykol är ingen hälsokost men den tar i varje fall inte död på hundar. Nackdelen är sämre cirkulation vid extremt låga temperaturer samt något sämre kylförmåga. När det gäller utsläpp i naturen är etylen- och propylenglykol ungefär lika elaka.

    Är verkligen trimmningsgraden avgörande? Jag trodde valet mest berodde på material i motorn, Alu eller Gjutjärn samt livslängd etc.

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Det kanske är lite skillnad i densiteten och värmeledningsförmåga då som talar för etylenglykens egenskaper framför propylenglykolen. Vem vet?
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Trimningsgraden avgör nog inte speciellt mycket. Bara det att etylen kanske lämpar sig bättre för maskiner som går hårdare och behöver bättre värmeavledning. Det som avgör tycker jag är vad tillverkaren av motorn rekommenderar.

    Men generellt vad jag har fått berättat för mig är etylen giftig men med lite bättre värmeavledande egenskaper än propylen som är mindre giftig.
    Sen får man ju inte glömma bort att det sen finns flera olika kvaliteter på samma typ av glykol. Där är det nog mest livslängden som spelar in.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Vad är det då för rödorange smörja som susar runt i kylaren på min bil? Det påstås att man aldrig behöver byta den kylarvätskan
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Bäst torde rent vatten med tillsats av vätmedel + korrskydd vara.
    Det är korrekt att det skiljer i värmeavledningsförmåga mellan olika kylvätskor SAMT deras koncenration.

    Jag vill dock avråda från att köra med låginblandning av den enkla anledning att korrosionsskyddet inte blir bra.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Bäst torde rent vatten med tillsats av vätmedel + korrskydd vara.
    Det är korrekt att det skiljer i värmeavledningsförmåga mellan olika kylvätskor SAMT deras koncenration.

    Jag vill dock avråda från att köra med låginblandning av den enkla anledning att korrosionsskyddet inte blir bra.
    Hur vore det med vatten och t.ex. Water wetter? Visst det fryser på vintern men på sommarn måste det ju klart vara att föredra. http://www.redlineoil.com/products_coolant.asp
    "Utan tvivel är man inte klok"

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Water Wetter är bra, har kört det i min motorcykel i ett flertal år.

    "Min" häxbrygd på destvatten, water wetter och glykol fungerar bättre än enbart destvatten och glykol. (blandar i lite glykol för korrosionsskydd)

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

Liknande ämnen

  1. VARNING!!,Påstående,fundering ang. 19" på 9-5
    Av Conny2857 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-03-30, 18:55
  2. Påstående sant / falskt?
    Av Silversaab95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-12-22, 11:50
  3. Glykol?
    Av ergu i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-02, 12:04
  4. LMM, ett påstående från Garaget.org
    Av Falcy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-05-29, 11:31
  5. Vilken glykol? NG900
    Av AEracing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-12-03, 11:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •