Tjena!

Då var det dags att presentera mitt lilla projekt.
All bilder är klickbara men jag har gjort thumbs för att det ska bli en snyggare layout på inlägget.
Trevlig läsning!

Varför SAAB?
Åldern var inne och körkortet var skaffat, nu fattades det bara en bil. Sedan barnsben var jag uppväxt med BMW och Volvo men då BMW var lite dyrt och Volvo inte var vidare kul letade jag efter en Audi A3 1.8T som bara den. Tills en dag då jag var hemma hos en kompis vars mamma hade en ng900 2.0T. Kompisen hade tjatat på mig om att den skulle vara mycket grymmare än vår 520 och att det var stor skillnad, vilket jag inte trodde ett smack på. Aja upp till bevis tänkte jag efter att han tjatat lite på mig, OCH FYFAN VAD DEN GICK! så japp... sedan dess har man varit fast. testat både det ena och andra (bla Porsche 911 Carrera 320hk) utan att bli direkt imponerad, men jag glömmer aldrig när jag testa den 900an.

Mål med projektet
Att skapa en "förädlad" SAAB, det vill säga att bilen kommer att inte bli extrem åt något håll utan kommer helt enkelt som rubriken säger vara lagom. Allt från förbättrat ljud till optimering av prestanda kommer att göras. Jag vill helt enkelt att bilen ska kännas mer premium och ha en allmänt bättre känsla än en standard 9-3or.


Bilen vid inköp
Bilen köpte jag i Helsingborg slutet av sommaren 2004. En svart SAAB 9-3 2.0T bara stod där och skrek till mig. Bilen har ingen extra utrustning utöver SE paketet men lika glad var jag för det. Beige plyschinredning.
Här står bilen hos handlaren, hyfsat oskyldig

Bilen: (1/11 -05)
Det tog ett bra tag innan jag börja ens fundera på att ändra saker på bilen. Efter ett tag hitta jag till stcs forum, samtidigt insåg jag att det fanns enormt mycket man kunde göra för att inte tala om trimvänligheten. Det första som gjorde var att slå ett litet samtal till Nordic, tjipp tjopp och jag hade chipp i den, lite bättre gick den i alla fall. Sedan dess har jag varken haft ekonomi eller tid att pilla med bilen men det ska bli ändring på det nu, därav starten av en projekttråd.
Här står bilen på baksidan av Väla Köpcentrum och ser inte jättespeciell ut, förutom att han fått nya fälgar.

Bilen idag: (6/3 -06)
Nu står den på parkeringen med den specen som visas nere, väntar på en tid hos maptun så de kan montera kopplingen samt mappa om den så där blir lite mer krut i kärran. Den som lever får se!


Det som är gjort är:
  • Utseende:
    Dezent N 17" 215 på sommaren, gamla original på vintern.
    Tvättar den ibland

    Interiör
    Nya 6x9" och en 10" baslåda (grymt dåligt ljud) från mds, säljs inte längre därav ingen länk.
    Komplett aeroinredning från en -01, alltså samma som i viggen fast utan viggenmärket.
    Äkta SAAB original kolfiberpanel.
    Bytat plastdetaljer från beige till svart.


    Motor:
    Open air kit från speedparts, skall försöka fixa en snorkel så att filtret sitter bakom dimljuset istället för brevid motorn.
    Gröna Bosch spridare, ger 465cc på 3,8bar
    Större inloppsrör till turbon.
    Ny effektivare intercooler.
    Komplett 3" avgassystem från JT med racekatalysator.
    En GT28BB turbo, klarar runt 350hk.

Framtiden
Om allt blir som jag tänkt just nu så mappas den inom någon vecka till runt 320hk. Efter det ligger jag lågt till sommaren då jag bytar kolvar för att kunna få ut ytterligare hästar. Utöver kolvarna kommer pengar att läggas på att förbättra chassit.

Inköpta produket som väntar på montering:
  • Aero/viggen ratten med perforerat läder.
    Viggen frontspoiler samt bakspoiler ligger färdiglackade, enbart kjolarna som saknas.


Produkter som ska köpas i framtiden:
Filmer
Segfirre - Röijer och Martin i garaget (112mb, 08:21)
En film om hur två desperata killar försöker byta turbo och avgassystem. Filmen upplevs av vissa som en aning komisk
Segfirre - Röijer och Martin i garaget del - 2
Inte fullt så fokuserande på mek som förra men den kan nog vara underhållande för en del.
Segfirre - Nordic vs Maptun (53mb, 01:29)
Allmänt onödig film, men det var spontant så vi tyckte det var kul.
Bilen - 100-150km/h - 2 (3,64mb, 00:23)
Nu ere lite mer fart i maskineriet, 100-150 på 4.1s och 80-150 på 5.2s.
Bilen - Avgasljud (15,8mb, 00:24)
För mig låter det som en klarstämd symfoni.

Filmerna är kompilerade i microsoft wmv9 (windows media video 9) så för er som det inte funkar för ta en titt på http://www.microsoft.com och tanka senaste Media Playern. Hackar det? köpt ny dator...

Övrigt
Säkert något man glömt men så är det alltid, som tur är finns det ju en edit knapp. Jag tar gärna mot tips och idéer, forumet är ju till för att man ska dela med sig av sina erfarenheter.
Bilder kommer att komma allteftersom jag pillar med bilen.
Inom kort kommer också en egen hemsida att komma upp.
Stay tuned!