Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: JE Kolvar vs Wössner Piston ?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    303

    JE Kolvar vs Wössner Piston ?

    Ska som sagt bygga en 500-600hk motor ...behöver veta vilken av dessa jag ska välja ? ..
    Mina Flickor !
    The Black Edition *667HP / 701Nm @ 6962 RPM* : http://www.garaget.org/?car=37682
    The Silver Edition : http://www.garaget.org/?car=39891

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 881
    Medlem#
    891
    Kanske prova två av varje och se vilka som ger sej först

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av Olof
    Kanske prova två av varje och se vilka som ger sej först
    Eller varför inte 4 olika?

    JE i 1an, Venolia i 2an, Wössner i 3an, Wiseco i 4an.

    Synd att det inte var en sexa för då hade kunnat testat Mahle och Omega också
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    303
    hehe ..shyssta svar ..kanske ska börja göra egna kolvar
    Mina Flickor !
    The Black Edition *667HP / 701Nm @ 6962 RPM* : http://www.garaget.org/?car=37682
    The Silver Edition : http://www.garaget.org/?car=39891

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av MikkePikke
    hehe ..shyssta svar ..kanske ska börja göra egna kolvar
    Hehe visst var de

    Nej, men jag tror båda funkar alldeles utmärkt till 500-600hk.

    Robert Uhr åker med JE har jag för mig och ligger runt 500-600hk (eller låg, motorn sitter inte i nån bil längre)

    MR.X har väl 500hk+ med Wössner?

    Alltså, ingen av de är dåliga, så du gör som du vill
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Kika lite i den här tråden: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=106481

    Där finns bl a (på slutet) en del info om de olika legeringar som JE resp. Wössner tillverkas av. Den enkla slutsatsen är: på en gatmotor där ljudnivå/livslängd är viktigt, välj Wössner. På en renodlad racemotor, välj JE.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    på en rejks motor .. altlså en motor man kör tävling emd .. så prioroteras väl om nått lifslängde ?

    e gatmotor so rasar e u inte så farlgit .. då tar amn oftast vinterbieln å åker men på en tvöingsbuil udner taävling e de u liksom kört om en kolv ger sig ..?
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av gascan
    på en rejks motor .. altlså en motor man kör tävling emd .. så prioroteras väl om nått lifslängde ?

    e gatmotor so rasar e u inte så farlgit .. då tar amn oftast vinterbieln å åker men på en tvöingsbuil udner taävling e de u liksom kört om en kolv ger sig ..?
    Det där var väl ett ytterst märkligt resonemang? Hur många mil går en "rejsbil" egentligen mellan rejäla genomgångar av maskin? Hur ofta plågas en "rejsbil" med kall motor?

    Skillnaden mellan de två legeringarna (4032 och 2618 har jag för mig att de heter) är just graden av expansion vid uppvärmning. Poängen med den legering Wössner använder är att man på en gatmotor får en kolv som inte behöver ha så mycket spel när den är kall, vilket alltså skall vara bra för cylinderloppen.

    Resonerar du likadant när det gäller service på en gatbil? Spelar inte så stor roll om det rasar, för man har ändå en vinterbil?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228
    Citat Ursprungligen postat av gascan
    på en rejks motor .. altlså en motor man kör tävling emd .. så prioroteras väl om nått lifslängde ?

    e gatmotor so rasar e u inte så farlgit .. då tar amn oftast vinterbieln å åker men på en tvöingsbuil udner taävling e de u liksom kört om en kolv ger sig ..?
    Hmm, ja så kan man väl resonera om man har drösvis med pengar att bygga motorer för!
    Jag bygger iaf för att det ska hålla ordentligt från början så man slipper spara ihop massa pengar för att byga en till motor!

    Mvh Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Kika lite i den här tråden: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=106481

    Där finns bl a (på slutet) en del info om de olika legeringar som JE resp. Wössner tillverkas av. Den enkla slutsatsen är: på en gatmotor där ljudnivå/livslängd är viktigt, välj Wössner. På en renodlad racemotor, välj JE.

    Mvh

    KK
    Det verkar som att både JE och Wössner finns att köpa i legering 4032. JE fanns väl även i legering 2618 som var mer avsedd för racing.

    Är det något annat som skiljer som gör att Wössner passar gatbilar bättre?
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Johan M
    Det verkar som att både JE och Wössner finns att köpa i legering 4032. JE fanns väl även i legering 2618 som var mer avsedd för racing.

    Är det något annat som skiljer som gör att Wössner passar gatbilar bättre?
    Men JE-kolvarna i 4032 heter ju SRP och inte JE. Jag har aldrig sett någon i Sverige sälja SRP i alla fall.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    Nu hänger jag med igen

    Läste väl lite väl snabbt i den där 13-sidor långa kolv tråden.
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Johan M
    Det verkar som att både JE och Wössner finns att köpa i legering 4032. JE fanns väl även i legering 2618 som var mer avsedd för racing.

    Är det något annat som skiljer som gör att Wössner passar gatbilar bättre?
    Men JE-kolvarna i 4032 heter ju SRP och inte JE. Jag har aldrig sett någon i Sverige sälja SRP i alla fall.

    Mvh

    KK
    SRP tror jag säljs av Lövéns här i Nyköping, kan dock inte ta gift på det, men ska dit och beställa ARP pinnbultar så kan jag kolla upp det.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    JE och Wiseco ingår liksom Perfect Bore, Carillo, Chambon m.fl i Dover Corporation (subdivisionen PMI för att vara mer exakt). Wiseco är mest inriktade på komponenter till MC medans JE gör kolvar till främst USA marknaden. Carillo är förstås den kända tillverkaren av vevstakar, Perfect Bore tillverkar kolvar och cylinder foder och Chambon bland annat vevaxlar (används av ex. Renault och Ferrari i F1).

    http://www.doverpmi.com/

    Kolvar kan tillverkas i olika material och med olika konstruktion. En bättre konstruktion innebär i regel en mera avancerad smidesform och ett högre pris. Det kan också innebära att kolven är mindre lämplig för kallstarter När det gäller material så utgår man i regel från 4032 (hög kiselhalt) och 2618 (låg kiselhalt, RR5 eller varianter liknande dessa. Det finns också lite specialmaterial såsom metall matris kompositer med aluminium. Dessa står emot värme något bättre men är något tyngre. Ett annat material som används är AlBeMet, dessa fräses i regel fram från solitt stycke men ex. Perfect Bore ska också ha en gjutmetod för detta material (dyrt är det i alla fall).

    Ska man bygga en tävlingsmotor så blir genast kraven mycket högre än hos en gatmotor. Fördelen är dock att man kan anta att dessa förvärmes innan start. Vad som blir problemet med en tävlingsmotor är två saker, temperaturen och kolvaccelerationen vilken konstant är hög. När det gäller aluminiumium så måste man tänka på att:
    1. Hållfastheten sjunker med ökad temperatur.
    2. Med högre temperatur går värmebehandlingen ur fortare, således sjunker hållfastheten hos en värmebehandlad kolv.
    3. Aluminium saknar utmattningsgräns; frågan är inte om kolven går sönder utan NÄR den går sönder.

    På tävlingsmotorer så utnyttjar man i princip alltid oljekylning av kolvarna och hos turbomotorer som använts i F1, WRC, långlopp och liknande brukar det vara att föredra om man har en kolvkrona med oljekanaler (vilket är mycket vanligt hos lastbilsmotorer). Ex. Mahle Motorsport tillverkar dessa genom att fräsa upp ett spår i dem för att sedan svetsa igen detta till en kanal. Detta är det enda sättet man kan kombinera dessa kanaler med en smidd kolv.

    Är det en smidd kolv man är ute efter så kan man ganska enkelt välja mellan olika typer av smidbara legeringar genom at den billet som tillverkningen sker från byts ut till en med önskat material.

    När det gäller kolvar så finns också en mängd olika beläggningar. Ex. hårdanodiserade kolvringsspår är vanligt hos turbomotorer, i ex. Top Fuel så kör man med en beläggning som består av en blandning mellan hårdanodisering och teflonbeläggning, detta hindrar kolven från att skära. Med fosfatering så kan man underlätta inkörningen. En annan beläggning som är vanlig är beläggningar typ Mahle Grafal och liknande.

    Även kolvbultar finns i olika material från enklare stål upp till "maraging steel". Kolvbultar beläggs ibland med DLC, diamond like coating. Detta gör det även möjligt att köra utan lager i vevstakens lillända.

    Det finns också en uppsjö av olika kolvringar, men det tänker jag inte gå in på.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    Intressant läsning SaabJohan.

    Vad har du för tips/förslag på kolvar när det gäller gatkörning (T7 motorn).
    Vad har du för åsikter om Wössner och JE?
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Johan M
    Vad har du för tips/förslag på kolvar när det gäller gatkörning (T7 motorn).
    Vad har du för åsikter om Wössner och JE?
    Till gatbilar har vi väl redan konstaterat att legeringen (4032 el. 261 bör vara väsentligare än fabrikatet?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    Blandade ihop JE och SRP.

    Om vi säger så här. Vilka kolvar med legering 4032 är att föredra med tanke på passform/utformning och kvalitet/hållbarhet?

    Finns det fler alternativ än Wössner och SRP?
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Johan M
    Vad har du för tips/förslag på kolvar när det gäller gatkörning (T7 motorn).
    Vad har du för åsikter om Wössner och JE?
    Till gatbilar har vi väl redan konstaterat att legeringen (4032 el. 261 bör vara väsentligare än fabrikatet?

    Mvh

    KK
    Vad räknas en 500hk+ gatbil som? Race motor eller vad ska jag köra för kolvar ? Jag blandar ihop allt hehe kör t5 med b206block Mvh Simon
    Simon Olsson
    Kör: Grön 900ng turbo coupe Och en Skyline r33 gts25t -97

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Johan M
    Intressant läsning SaabJohan.

    Vad har du för tips/förslag på kolvar när det gäller gatkörning (T7 motorn).
    Vad har du för åsikter om Wössner och JE?
    Personligen tycker jag det är som att jämföra Saab med Volvo; det säger inte så mycket såvida man inte definerar vilken modell det är man jämför.

    När det gäller de Wössner som finns för Saab har jag ingen erfarenhet av men om man ska döma av deras utseende så ser de onödigt tunga ut. Personligen skulle jag inte vilja ha en full "kjol" på kolven utan en "slipper" kolv liknande de som kan hittas i dagens vassa motorcykelmotorer och en del vassare bilmotorer. Material med högt kiselinnehålll alt. metall matriskomposit. Tre ganska smala kolvringar, hårdanodiserade kolvringsspår och möjligen någon beläggning på kolven (friktionssänkande). Belagda kolvringar kan öka hållbarheten men också försämra tätningen. Ringar bör vara från nodulärjärn eller liknande.

    Om man önskar kan man sänka friktionen något genom att välja att ha axialstyrningen av vevstakarna hos kolven istället för vevaxeln. Då bör man fasa av kolven vid kolvbulten något för att förbättra smörjningen.

    I ett SAE papper från Lamborghini Engineering i början av 90-talet nämner man också att som kolvmaterial så har AA 2219 vissa fördelar framför AA 2618, om nu någon skulle finna detta intressant.

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Frågan kvarstår..... Wössner eller JE?

    Att det ska vara 4032 legering i gatbilar verkar alla vara ganska överrens om då det är en form av kompromiss....
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

Liknande ämnen

  1. Ring gap med Wössner kolvar.
    Av Nurmi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-08-19, 22:00
  2. Wössner kolvar ska monteras
    Av SaabKillen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2006-12-07, 13:20
  3. J E vs Wössner kolvar. tips?
    Av ViggenSthlm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-17, 23:15
  4. Nya kolvar och stakar ska i maskin.. Åsikter? (JE/Wössner)
    Av 9-3 Mike i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 61
    Senaste inlägg: 2006-02-06, 22:36
  5. JE vs Wössner -kolvar
    Av BjörnR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-05, 10:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •