Visa resultat för omröstning: Kan/skall man köra en turbosaab på Coops Helsyntetolja?

Antal röster
36. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Ja

    4 11,11%
  • Vet inte

    14 38,89%
  • Nej

    5 13,89%
  • Aldrig!!

    13 36,11%
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Coops helsyntetolja? Bra eller skit?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    172

    Coops helsyntetolja? Bra eller skit?

    Hej!

    Är det någon som har någon uppfattning eller fakta ang Coops helsyntetolja 199Kr/4lit? Skall användas i en NG900 300Hk. Körs inte allt för hårt. Mest pendlarmil.

    MVH,
    Johnny
    Johnny Norberg
    ´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`
    Saab 9-3 SS 2.0t Biopower

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    431
    Hej

    Min högst personliga åsikt är att jag aldrig skulle köra med sån olja om jag hade en trimmad bil. Oljans kvalite vet jag inge om men för att vara på den säkra sidan skulle jag låta bli den oljan men det är min jag det.
    //Danne
    Saab 9-5 Aero
    Saab 9000 2,3T Classic

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    364
    Antar att jag oxå skulle tänka så men o andra sidan så är det så att alla Coops varor packas om från andra märken endast för att senare hålla ett lägre pris...
    Nya bilen på Garaget
    Red cars is the shit

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536
    COOP använde sig av OK olja förr, förmodligen är det så nu med. Då är oljan säkert OK!!! Specen av oljan samt viskositet är ju det primära.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 299
    Tror att det stod petrolia på dunkarna när jag var och klämnde och kände sist. http://www.petrolia.se/

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    91
    Tror inte att det är skit olja skulle säkert kunna använda det i en otrimad bil.

    Men skulle aldrig använda en olja som jag inte känner till i den bil jag har idag.
    Om jag va du skulle jag lägga lite mer pengar på en bättre olja.
    Inget ont om coop jag jobbar ju för dom
    Kör 9-3 Aero 01
    Individuellt trim Maptun steg 5

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    172
    Hej!

    Man blir ju lite yr. Kollade på Coops olja igår men vände när det stog SH på klassningen. Jag har även läst en massa trådar om detta nu och många påstår att biltemas helsyntet inte alls är dålig! Den är klassad SJ

    Så nu funderar jag om det lika väl går att köra den som statoils helsynteter. Påpekas skall att jag sällan pressar bilen. Det är mest pendlarmil. och byterintervall på 500mil. Men 300Hk kan ju vara bra vid någon omkörning ibland
    Johnny Norberg
    ´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`
    Saab 9-3 SS 2.0t Biopower

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    326
    ...inte är det kattpiss i burken, det är garanterat!

    Om klassningen bak säger en högre klassning än instruktionsboken borde väl allt vara i sin ordning ? Bilen kommer inte skära eller ramla sönder pga denna olja. Petrolia tillverkar kvalitetsolja likväl som många andra oljebolag.

    "Petrolia är tillverkare av smörjoljor och bilkemikalier. Fabriken ligger på Loudden i Stockholm, och vi har också en filial i Söderfors, Tierps Kommun, där vi tillverkar plastemballage.
    Hela företaget är certifierat enligt ISO-9001:2000, ISO-14001 samt OHSAS 18001. Vi tillverkar produkter för våra ägare, OKQ8 och Agro Oil. Alla produkter marknadsförs via dessa företags kanaler.
    "

    Ps. om man ändå inte går på noname så kan man kapa ytterligare 20kr på Rustas Helsyn-olja 4 liter 179kr. Oljans tillverkare står/stod även den på förpackningen och den är mer "känd" än petrolia.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    172
    Vilken klassning skall en NG900 2.0T (300Hk) ha? Jag har inte instruktionsboken här och skall snart köpa oljan. Räcker SH? Eller skall man upp till SJ?

    MVH,
    Johnny
    Johnny Norberg
    ´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`
    Saab 9-3 SS 2.0t Biopower

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    326
    En NG900 300HK, den klassningen finns inte i någon bok. En NG900 orginal skulle jag tro kräver enligt instruktionsbok, halvsyntet SF och högre. SF till SH är helt ovanligt för bilar tillverkade runt 90 - 95.

    Helsyntet är nog bara föreskrivet några få bilar ex alpina BMW och andra exotiska bilar.

  11. #11
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 714
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av humanizer
    Hej!

    Man blir ju lite yr. Kollade på Coops olja igår men vände när det stog SH på klassningen. Jag har även läst en massa trådar om detta nu och många påstår att biltemas helsyntet inte alls är dålig! Den är klassad SJ

    Så nu funderar jag om det lika väl går att köra den som statoils helsynteter. Påpekas skall att jag sällan pressar bilen. Det är mest pendlarmil. och byterintervall på 500mil. Men 300Hk kan ju vara bra vid någon omkörning ibland
    Kollade min burk Biltemaolja, den är klassad SL! Så olja från Biltema är knappast kattpiss.
    Möjligtvis orsakar den förseningar...
    All makt åt Thengil!

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Arvika
    Inlägg
    145
    Sj? Mineraloljorna som biltema har är SJ klassade. Syntetoljorna är SL klassade om jag får be. Samt den nya Castrol oljan nu den är klassad SM.
    Motorn kommer ju inte o skära det kan jag garantera dig. Har ju testat coops olja en gång i en isbil. O den gick hela långa vintern ut. Men om du är ute efter billig bra klassad olja tycker jag du ska vända dig till antingen Biltema o köpa deras Syntet oljor, dom använder jag nu idag i bruksbilen.
    Samt Agrols oljesortiment. Använde det förr i Turbon

    Så skippa det där med coop du, vänd dig till din närmaste saab verkstad dom vet vad du ska ha för olja i din kära lilla bil.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Arvika
    Inlägg
    145
    Kan även nämna detta om du ska köra med coops oljor, tänk på då o göra tätare olje o filter byte. Du kan köra ca 4-500 mil o sen byta..


    Ha det

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    326
    Citat Ursprungligen postat av Tommy Henriksson
    Sj? Mineraloljorna som biltema har är SJ klassade. Syntetoljorna är SL klassade om jag får be. Samt den nya Castrol oljan nu den är klassad SM.
    Motorn kommer ju inte o skära det kan jag garantera dig. Har ju testat coops olja en gång i en isbil. O den gick hela långa vintern ut. Men om du är ute efter billig bra klassad olja tycker jag du ska vända dig till antingen Biltema o köpa deras Syntet oljor, dom använder jag nu idag i bruksbilen.
    Samt Agrols oljesortiment. Använde det förr i Turbon

    Så skippa det där med coop du, vänd dig till din närmaste saab verkstad dom vet vad du ska ha för olja i din kära lilla bil.
    Jo, men saab vet ju hur man tar betalt också.

    Varför skulle man gå ner i intervall på coops olja ? Vad säger att biltemas olja är bättre än coops ? tänk om det är LIKA olja i förpackningarna, gäller diff. intervall då också ?

  15. #15
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 714
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av gramse
    Vad säger att biltemas olja är bättre än coops ? tänk om det är LIKA olja i förpackningarna
    Kvalitetsklassningen (API) säger att Biltemas helsyntetiska olja är bättre!
    API SL klarar högre krav än API SK, SJ, SI, SH, SG, SF, SE osv. Ok?
    All makt åt Thengil!

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    172
    Känns sjukt att säga men det får nog bli biltema och för säkerhets skulle ändå aldrig köra längre än 500mil på bytesintervallen.

    Tack för alla tips och fortsätt gärna diskutera detta. Intressant ämne. För om det är som vi kommit fram till så kastar ju många bort hundralappar ibland tusenlappar om år på överprisolja.
    Johnny Norberg
    ´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`
    Saab 9-3 SS 2.0t Biopower

  17. #17
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 714
    Medlem#
    3346
    Jo, överprisolja är precis vad det är!
    4 l Mobil1 SuperSyn 5w-50 kostar 649:- hos den lokala Saab-å.f., exakt samma sorts olja kostar 299:- hos Eko! i Borås...
    Någonsin handlat livsmedel på Statoil? Det är bra mycket dyrare än ICA Maxi. Bukar du handla livsmedel på Statoil? Knappast, det är för dyrt. Men hur många handlar sin motorolja på Statoil eller OK/Q8? Alldeles för många...
    Marginalerna på "fin" olja på mackarna och hos å.f. är ett par 100%! Tänk på att Mobil1-oljan hos Eko! inte säljs med förlust, och den ligger under ½ priset mot på de ställen de flesta köper sin olja...
    Varför betala upp till 100:- mer per liter för helsyntetisk olja med samma kvalitetsklassning som den från Biltema, som dessutom är framställd av samma raffinaderi som gör den dyra oljan?
    All makt åt Thengil!

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 849
    Hej !

    API SK finns inte. (men det spelar väl måttlig roll ?)
    Får man ödmjukt föreslå att ni tittar på ACEA klasser istället ?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  19. #19
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 714
    Medlem#
    3346
    Boost: API SK osv. var för att redogöra för principen, men det förstod du helt säkert.
    B3, B4?
    Vad exakt skiljer API-kraven (kvalitetskrav enligt USA-norm) från ACEA-kraven (Europeisk norm)?
    Är de amerikanska normerna inte lika bra som de europeiska?

    Hittade nedanstående vid en snabb sökning:
    Citat Ursprungligen postat av Auto Motor & Sport
    Motoroljans kvalitetsklasser

    Oljan testas och när den uppfyller testkriterierna får den bära sin kvalitetsmärkning. Denna uppgift finns dold någonstans i det finstilta på baksidan, ibland på framsidan, men är mycket viktig när man ska välja rätt olja.
    Först med att kvalitetsbestämma olja var jänkarna med sitt "American Petroleum Institute", API. På 50-talet etablerade de den första klassen "SA", där S står för Service eller person- och lätta lastbilar.
    Den andra klassen kom 1964 och hette följaktligen SB. I accelerande takt kom nya klassningar som uppfyllde behoven i de allt mer effektstinna och smörjkrävande motorerna.
    De API-klasser för bensinmotorer som är mest intressanta idag är följande:
    SF. Rekommenderades för bilar på 80-talet. Hade förbättrat slitagemotstånd och rengöringsförmåga.
    SG. Introducerades 1989.
    SH. För motorer från 1996 och äldre.
    SJ. Uppfyller kraven för alla moderna motorer.
    SL. Introducerades 2001 och gäller för motorer byggda 2002 och nyare. Kan även användas för äldre motorer, förutsatt att viskositetsklass stämmer. Precis som sina föregångare är det en stegvis förbättrad kvalitetsklass med högre krav på bland annat rengöringsförmåga, bränsleförbrukning och köldegenskaper.
    För dieselmoter gäller CF, CF-4, CG-4 och CH-4 (ju högre bokstav och siffra, desto bättre kvalité).
    För att röra till det ytterligare finns det en liknande kvalitetsmärkning i Europa. Först under namnet CCMC, men 1996 ersattes den av ACEA. För personbilar med bensinmotorer är klassningen A1, A2 och A3 (med lite olika användningsområden och egenskaper). För dieselmotorer gäller B1, B2, B3 och högst upp B4.
    ACEA har släpat efter en del i sin utveckling av kvalitetsklasser, speciellt med avseende på de längre bytesintervallerna. Därför har en del motortillverkare inte nöjt sig med ACEA, utan har formulerat egna kvalitetskrav. Det brukar ibland anges på förpackningen och till exempel kan det stå MB 229.3 (Mercedes) eller VW 503.01 (Volkswagen).
    Baserat på detta känns det som att API-klassningen är mer tillförlitlig än ACEA.
    All makt åt Thengil!

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 849
    Hej !

    Jo, de ä klart att jag fattade att det bara var ett exempel, men lik förbannat så kände jag för att lägga mig i....

    Den info du har citerat känns lite gammal. ACEA har nog inte halkat (nu) efter på det viset som beskrivs.

    Men, det är korrekt att varken ACEA eller API har normer (klasser) som passar alla. Av denna enkla anledning så finns det ett antal tillverkarspecifika klasser. T.ex. GM-LL-A-025 (Otto) eller GM-LL-B-025 (Diesel) Faktum är att till min förvåning skiljer det en hel del mellan dessa klasser, t.o.m. mellan oljor som uppfyller samma krav.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. solfilmskompaniet, bra eller skit?
    Av Poker i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2017-04-24, 21:02
  2. Falken FK-452 Bra eller skit?
    Av gbg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-11-13, 23:28
  3. Continental Sportiva, skit eller bra ?
    Av kentk i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-06, 23:36
  4. Billig polermaskin, användbar eller bara skit ??
    Av kamelkungen i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-11-06, 07:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •