Hej
Jag tänkte stressa upp 18#6an
till nästa år och funderade kring
Avgasbandage på grenrör och dp
och vad det för med sej i ev. för och nackdelar
Hej
Jag tänkte stressa upp 18#6an
till nästa år och funderade kring
Avgasbandage på grenrör och dp
och vad det för med sej i ev. för och nackdelar
som jag ser det så är det bara fördelar
Minskad värmestrålning natuligtvis
Bättre fungerdnde katt
Lägre turbotemp förutsatt att du har tillräkligt grov DP mm
eventuella nackdelar är rost och urbrända ljuddempare
isolera däremot inte avgasturbinhus då det fins risk för oljekoxning när du stänger av motorn, men det fins ju metoder för att slippa det med
Apex- saab & wankelskruvare
Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil
Jag får en känsla av att prylarna som man isolerar
skulle bli tokvarma.
Är det någon som har använt sej av
avgasbandage och upplevt skillnad före efter?
varma är det ju klart att dom blir
att du känner nån skillnad effektmässigt tror jag knappast, vet inte riktigt om man känner nån skillnad på nått alls men, allt du bandagerar blir ju varmare å då ökar genomströmningen av avgaser.
Saab 9000 Griffin 2,3T-94
Låda trasig
Nä jag funderar inte kring effektökning utan
att få så stabil effekt som möjligt och då
brukar ju inte värme vara något man eftersträvar.
Klart man minskar strålningvärmen men ökar ju värmen i
grenrör och dp
Vitsen med bandage och annan "coating" brukar va att man vill få upp gashastigheten lite.
Vilket ju är kalasbra, frågan är hur mycket det verkligen gör på en turbofyra med original (?) grenrör och stressat turbinhus?
/jn
Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje
Ursprungligen postat av cedete
När man isolerar grenrör och annat så hålls ju värmen kvar i rören bättre, vilket givetvis kommer att öka avgastempen något då mindre av värmen kan försvinna genom värmestrålning från det som isolerat. När avgaser ökar i temperatur så ökar de även i volym.
Fundera lite på hur mycket plats för denna extra volym det finns i ett standard 900/9000 eller 9-3/9-5 grenrör, för att inte tala om ett standard Mitsu avgashus #5? Hur kan det påverka på lägre varv och på högre varv?
Hur skulle det kunna påverka på andra turbos och grenrör? T ex. ett rejält extraktorrör och en mer biffig GT30/40 med i jämförelse med Mitsun har stora avgashus.
MVH Tony
Sierra 2,3 Aero
Plats för extra volym?
Tja, jag vet inte hur mycket extra plats det finns på exempelvis nått prostock-extractorrör eller vad som helst. Men vad är annars vitsen då? Om volymen vill öka men kan inte - ergo: bättre fart ut på gaserna.
Edit: Eller du menar att det skulle påverka mer på trånga Saab-grenrör/turbos?
/jn
Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje
Om man redan har lite trångt på vägen ut för avgaserna så kan man ju fundera på om det blir "mindre trångt" om man ökar tempen på dessa avgaser?Ursprungligen postat av cedete
MVH Tony
Sierra 2,3 Aero
bygg ett x-rör i RF istället...
-|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
Veteranaren: BMW 525 E12 -75
När det finns fina gjutjärnsprylar?Ursprungligen postat av 9-3 Mike
Stabilt och rejält
Fördelen med original grenrör är ju att volymen är ganska liten vilket tenderar att gynna spool-up samt exhaust scavenging. I takt med att grenrörets volym ökar så minskar tryckvariationerna i grenröret och funktionen blir mer åt konstant tryck hållet. Att bygga ett eget grenrör med bra flöde, liten volym och längder för rätt avstämmning av pulser är inte så lätt.Ursprungligen postat av Olof
Hos en turbomotor är det också önskbart att ha ett port-to-manifold ratio kring 1, dvs grenröret ska matcha porten på toppen vilken i sin tur ska matcha portarean hos ventilen. Detta innebär i regel att ganska små rördiametrar hos grenröret är tillräckligt.
Ett gjutet grenrör har vanligen också ganska grovt gods vilket innebär att temperaturförändringar sker långsammare. Detta innebär en mindre risk för termisk utmattning.
Trådnekrofili men vad vad f*n.
Hur blir det med avgasbandage på ett grenrör vilka fördelar finns? Nackdelar? Hur benägen blir grenröret att spricka?
Jag har för mig att Tony pratade i en annan tråd om att det inte fanns några särskillda fördelar utan mest nackdelar.
Kommer man fram till någon slutsats?
J.K Nilsson
Det är inte lätt att vara ett pucko...
Färgen på min huv har spruckit och därav hade jag tänkt linda mitt x-rör.
Rätt, fel?
Jag står och väger mellan ett original T3 med adapter eller en rörhög mellan toppen och turbon. I vilket fall tror jag att det blir lättast att besikta med en värmeplåt á la 9-5 över det roliga. Jag är mest rädd för att få sprickbildning i rören av att använda värmebandage.
J.K Nilsson
Det är inte lätt att vara ett pucko...
Ursprungligen postat av airflowfredde
Det beror ju på det...
Det dämpar ju värmestrålningen från G-röret och räddar huven.
Men är det ett original G-rör och en originalturbo med pluttigt avgashus så kan den ökade avgastempen i mot turbin ev. påverka negativt på avgashusets flöde.
Har du istället ett större avgashus så kan den ökade avgastempen ev. påverka positivt genom att få lite bättre och tidigare fart på turbin.
MVH Tony
Sierra 2,3 Aero
Är det temperaturen hos huven man vill reducera så finns ju också värmereflekterande film man kan montera. På tävlingsbilar så använder man vanligtvis sådan på karossdelar som befinner sig i närheten av grenrör och avgasrör. Även original värmesköld fungerar ju om den passar på aktuell bil.
Finns det risk att grenröret kan spricka snabbare med bandage än utan?
J.K Nilsson
Det är inte lätt att vara ett pucko...
Ursprungligen postat av J.K Nilsson
Ja.
MVH Tony
Sierra 2,3 Aero