Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: får inte bort fjädrarna (og900 -92)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    361

    får inte bort fjädrarna (og900 -92)

    Jag ska byta mina fjädrar och har läst Popeye's beskrivning om hur man lättast får bort dem men det var inte så lätt som det verkade
    Såhär står det på hans sida:

    "Först skickar du in domkraften under länkarmen och pumpar upp domkraften så den precis låser länkarmen i SITT NEDERSTA LÄGE! sen tar du hylsa 17 och lossar nedre fästet till stötdämparen. väck med mutter och bricka och ryck ut stötdämpare."

    Det var inga problem med att få bort muttern och brickan men sen när jag ska rycka ut stötdämparen så vill den inte röra sig alls. Är det för att den är fastrostad eller är det något annat jag inte tänkt på? Måste man lossa på skruven som sitter under motorhuven också?

    Mvh Karl

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    622
    Är det fram du menar? Du måste också lossa muttern bakom tornen framtill om du skall ha loss hela dämparen.

    Johan

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    361
    Citat Ursprungligen postat av 9000rsT
    Är det fram du menar? Du måste också lossa muttern bakom tornen framtill om du skall ha loss hela dämparen.

    Johan
    Nä men man ska väl inte behöva ha loss hela, så förstod jag det iallafall... Hur gjorde du när du bytte?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    622
    Ahh, nu är jag nog trött tror jag. Fjädrarna var det ja!

    Kan du inte bända ned länkarmen för att lättare få ut fjädern?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    361
    Citat Ursprungligen postat av 9000rsT
    Ahh, nu är jag nog trött tror jag. Fjädrarna var det ja!

    Kan du inte bända ned länkarmen för att lättare få ut fjädern?
    Ja, kanske lite dum rubrik på tråden men eftersom det står på popeye's sida att det är lättast att byta fjädrar genom att ta bort dämparna men det vill inte fungera

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Bryt ut den från länkarmen med lämplig kofot och lagom mycket våld, Ibland behövs det även personangrepp och hot om fysiskt våld om inte bilfan gör som du säger till den. Däremot så får du nog rycka jävligt hårt sedan om det är orginalfjädrar och du inte använder fjäderspännare...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    361
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Bryt ut den från länkarmen med lämplig kofot och lagom mycket våld, Ibland behövs det även personangrepp och hot om fysiskt våld om inte bilfan gör som du säger till den. Däremot så får du nog rycka jävligt hårt sedan om det är orginalfjädrar och du inte använder fjäderspännare...
    Fjäderspännare har jag! så jag ska hissa upp bilen, sätta pallbockar under, sätta domkraften under länkarmen och hissa upp, sätta dit fjäderspännare och sen hissa ner för att till sist ta bort fjädern med våld?

    Mvh Karl

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Citat Ursprungligen postat av olkarl
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Bryt ut den från länkarmen med lämplig kofot och lagom mycket våld, Ibland behövs det även personangrepp och hot om fysiskt våld om inte bilfan gör som du säger till den. Däremot så får du nog rycka jävligt hårt sedan om det är orginalfjädrar och du inte använder fjäderspännare...
    Fjäderspännare har jag! så jag ska hissa upp bilen, sätta pallbockar under, sätta domkraften under länkarmen och hissa upp, sätta dit fjäderspännare och sen hissa ner för att till sist ta bort fjädern med våld?

    Mvh Karl
    Njae, men nästan...

    1. Hissa upp länkarmen lite.
    2. Ta bort muttern till stötdämparen.
    3. Bryt ut denna från länkarmen med lämplig kofot och lagom mycket våld och hot.
    4. Hissa tills bilen lättar från pallbocken.
    5. Skruva dit spännarna och dra dit dom ordentligt.
    6. Släpp ner bilen på bocken igen.
    7. Nu är det bara att rycka och eventuellt spänna mer...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    361
    [quote=mågis]
    Citat Ursprungligen postat av olkarl
    Citat Ursprungligen postat av "mågis":1jgo210d
    Bryt ut den från länkarmen med lämplig kofot och lagom mycket våld, Ibland behövs det även personangrepp och hot om fysiskt våld om inte bilfan gör som du säger till den. Däremot så får du nog rycka jävligt hårt sedan om det är orginalfjädrar och du inte använder fjäderspännare...
    Fjäderspännare har jag! så jag ska hissa upp bilen, sätta pallbockar under, sätta domkraften under länkarmen och hissa upp, sätta dit fjäderspännare och sen hissa ner för att till sist ta bort fjädern med våld?

    Mvh Karl
    Njae, men nästan...

    1. Hissa upp länkarmen lite.
    2. Ta bort muttern till stötdämparen.
    3. Bryt ut denna från länkarmen med lämplig kofot och lagom mycket våld och hot.
    4. Hissa tills bilen lättar från pallbocken.
    5. Skruva dit spännarna och dra dit dom ordentligt.
    6. Släpp ner bilen på bocken igen.
    7. Nu är det bara att rycka och eventuellt spänna mer...[/quote:1jgo210d]

    Så nu är det klart fram till punkt 6 och nu kommer jag inte längre... Jag förstår inte riktigt vad det skulle vara för mening med att ta bort stötdämparen för det var ju ingen skillnad mot innan

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Vitsen är att då kommer länkarmarna ner lite längre och du behöver inte spänna fjädern lika mycket för att få ur den...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    361
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Vitsen är att då kommer länkarmarna ner lite längre och du behöver inte spänna fjädern lika mycket för att få ur den...
    Men trots att jag dragit åt fjäderspännarna till max så får jag inte bort skiten!

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Citat Ursprungligen postat av olkarl
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Vitsen är att då kommer länkarmarna ner lite längre och du behöver inte spänna fjädern lika mycket för att få ur den...
    Men trots att jag dragit åt fjäderspännarna till max så får jag inte bort skiten!
    Surt sa räven. Då får du ta ett nytt tag i fjädern där du inkluderar fler varv att spänna ihop helt enkelt. Det låter enkelt men det kan vara ett rent helvete att få i och ur dom...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 856
    om du satt i fjäderspännarna så ska det inte behövas spännas mycket alls. nån cm typ. sen kan du vålda ut fjädern med hjälp av kofot. in med kofot mellan fjäder och fjäderskål. du lär behöva två kofötter alt. mejslar för att lyckas. är lite knixigt, men det går.

    mvh popeye
    http://popeye.rty.nu -Allt och lite till om OG900
    min bil på garaget - http://www.garaget.org/?car=728... är inte Moderator också

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Stockholm Sweden
    Inlägg
    620

    Jag har svurit mången gång över orginalfjädrar som inte vill bort!!

    Men men med mycket svordommar lite vett och lugn så går det!!!

    Ibland kan det vara bättre att fjäderskålen sitter kvar för då kan man ta kofoten bända upp fjäderfan på den och sen rycka loss skiten!!

    Klart om du tröttnar och ändå ska byta fjädrarna kan du alltid kapa av skiten!! Men se då till att släppa på allt!!

    Mvh
    Nic
    Kör en silver og 900Aero och en Svart Audi S4
    #4981 min aero

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    361
    har ryckt, slitit, svurit och hotat men ändå inte fått bort fjädrarna... =(
    Ser ut som man får lämna in den till någon som har bättre saker..
    Men tack så mycket för alla tips ändå,

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    361
    Citat Ursprungligen postat av popeye
    om du satt i fjäderspännarna så ska det inte behövas spännas mycket alls. nån cm typ. sen kan du vålda ut fjädern med hjälp av kofot. in med kofot mellan fjäder och fjäderskål. du lär behöva två kofötter alt. mejslar för att lyckas. är lite knixigt, men det går.

    mvh popeye
    försökte med både kofot och mejslar men de satt som berget!

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Stockholm Sweden
    Inlägg
    620
    Detta verkar jäkligt skumt.

    Har du satt fjäderspännarna mitt emot varandra och sen spänt för kung och fosterland till det inte går mer?? Så att fjädern blitt ihoptryckt jämt och inte ser ut som en banan??
    Då ska skiten gå att ta loss! Glöm inte att ta bort stötdämparen!

    mvh
    Nic
    Kör en silver og 900Aero och en Svart Audi S4
    #4981 min aero

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 768
    Kan du fixa bilder?


    Mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    361
    Japp det såg bra ut (enligt mig)
    jag ska ge mig på det någon gång i vinter igen om vädret håller sig som det är så kan jag fixa lite bilder samtidigt ifall det inte vill då heller.

Liknande ämnen

  1. Slangen på H&R fjädrarna?
    Av brinolph i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-22, 21:45
  2. Bränslefilter - Går inte få bort OG900
    Av Glader9991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-23, 18:58
  3. Får inte bort SID
    Av aeromagnus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-13, 21:35
  4. ta bort airbag i og900
    Av bedda i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-12, 16:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •